2008-01-18, 21:06
Medlem
Cineastens avatar
I torsdags (17/1) började Svt 1 sända ännu en dansk kritikerrosad dramaserie i kriminalgenren. Skaparna av serien är samma gäng som låg bakom den Emmybelönade succéserien Nikolaj och Julie som har visats tidigare (tror den visades i Tv4 faktiskt).

Citat:
En kriminalkommissarie arbetar sin sista dag på mordroteln, hon ska börja ett nytt kapitel i sitt liv. En helt vanlig familj i Vesterbro går samtidigt i flyttplaner när föräldrarna plötsligt kastas in i värsta tänkbara mardröm. En toppolitiker är i full gång med sin valkampanj. Alla blir de del av samma historia när polisen kommer ett brott på spåret. En mordutredning startar och jakten på gärningsmannen sätter igång. Under 20 dagar intensiva dagar i november förändras allas deras liv totalt.

Brottet och jakten på gärningsmannen gör vitt skilda människor till delar av samma historia. Efterhand som utredningen går framåt breder konsekvenserna ut sig i vitt skilda miljöer, från gymnasieelevers vardag, över invandrargruppers låsta miljöer, via ämbetsmannaväldet i rådhuset till de mer eller mindre synliga människor som jobbar med en politikers benhårda valkampanj.

Jag fick ingen möjlighet att se första avsnittet igår men spelade in det och såg det alldeles nyss och måste säga att precis som med Örnen och Mordkommissionen lyckas danskarna fånga tittarens uppmärksamhet från inledningsscenen.

Det blir aldrig sådär långsamt eller tråkigt så att man får träsmak i r#ven. Det flyter på och skådisarna gör ett gediget jobb. Jag kommer definitivt att se fram emot fortsättningen.

Första avsnittet visas i repris tisdag 22/1 Tv 1 00.10 och de resterande 19 avsnitten visas torsdagar tv 1 21.00 - 21.55.
Missa inte!

Svts hemsida
Danska hemsidan
Senast redigerad av Cineasten 2008-01-18 kl. 21:16.
Citera
2008-03-01, 10:19
Medlem
Bungies avatar
Tjena!

Jag har följt serien sedan andra avsnittet och jag kan bara instämma, det är en fruktansvärt bra serie!

Citera
2008-03-01, 11:21
Medlem
gugglianos avatar
i och med denna serie visar danskarna, återigen, att dom vet hur bra skådespeleri skall utföras. örnen och mordkommissionen är andra fina exempel. kan ju med fördel jämföras med våra egna stelisar, som johanna sällström och ola rapace till exempel
Citera
2008-03-01, 11:32
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
i och med denna serie visar danskarna, återigen, att dom vet hur bra skådespeleri skall utföras. örnen och mordkommissionen är andra fina exempel. kan ju med fördel jämföras med våra egna stelisar, som johanna sällström och ola rapace till exempel

Vilka faktorer är det som gör att danskarnas kriminalserier blir så mycket bättre än de svenska? Är det manusförfattarna? Regissörerna? Att de svenska skådepspelarna inte är de bästa i branchen är ju redan konstaterat. Men vad är det danskarna gör annorlunda? Är scenskolorna i Sverige så dåliga? Är det kanske det svenska språket som känns lite lamt och löjligt?
Senast redigerad av Bungie 2008-03-01 kl. 11:34.
Citera
2008-03-01, 12:10
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Vilka faktorer är det som gör att danskarnas kriminalserier blir så mycket bättre än de svenska? Är det manusförfattarna? Regissörerna? Att de svenska skådepspelarna inte är de bästa i branchen är ju redan konstaterat. Men vad är det danskarna gör annorlunda? Är scenskolorna i Sverige så dåliga? Är det kanske det svenska språket som känns lite lamt och löjligt?

ja inte vet jag, men språket har en viss betydelse, åtminstone för mig, det har en helt annan kraft, men jämför själv tex. mads mikkelsen i pusher

med paolo roberto i valfri film
Citera
2008-03-01, 12:38
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
ja inte vet jag, men språket har en viss betydelse, åtminstone för mig, det har en helt annan kraft, men jämför själv tex. mads mikkelsen i pusher

med paolo roberto i valfri film

Nu är jag ju inte direkt opartisk (båtflyktning från Danmark) men min åsikt är att skådespelarna i Sverige är halvkassa och alla manusförfattare och regisörar är ju livrädde för att stöta sig med nån, allt måste vara så politiskt korrekt; medan danskarna är mera frispråkiga, kallar oftast sakerna vid sitt rätta nman och då får det en helt annan genomslagskraft, dessutom har de ju lite mer action också.
Citera
2008-03-07, 16:36
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Ikväll sänds avsnitt nummer 8! Någon mer här på Flashback som kommer se det tro?

Jag såg det igår, och har sett alla andra avsnitt. Den är visserligen bra, men 20 avsnitt känns lika segt som när Lost började spinna iväg. Givetvis är det inte Kemal som har gjort det, utan han är nog bara en slas "Prime Suspect" som alla deckare har i börjat, som sedan tar en oväntad vädning i slutet.
Citera
2008-03-07, 17:00
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag såg det igår, och har sett alla andra avsnitt. Den är visserligen bra, men 20 avsnitt känns lika segt som när Lost började spinna iväg. Givetvis är det inte Kemal som har gjort det, utan han är nog bara en slas "Prime Suspect" som alla deckare har i börjat, som sedan tar en oväntad vädning i slutet.

Det bästa med att serien sträcker sig över många avsnitt är att man ser vilka problem de stöter på och hur de hanterar dem. I serier som t.ex. Anna Pihl där brotten löses på en timma är inte riktigt samma sak.

Ang. Kremal
Citera
2008-05-15, 19:32
Bannlyst
Jävligt bra serie Brottet (eller Förbrydelsen) som den heter på Danska.

Den man tror har gjort det ändras ju för varje avsnitt! Egentligen gillar jag inte ens deckare öht. Men denna serie är ren kvalitet.
Bara 3 avsnitt kvar nu... Hur ska det gå?
Citera
2008-06-05, 22:10
Medlem
Coolcittes avatar
Bumpar här nu, men kvällens avsnitt var så jävla bra!

Info raderad.
Senast redigerad av Cineasten 2008-06-06 kl. 03:06.
Citera
2008-06-06, 00:57
Medlem
schabo-labos avatar
Denna får man spana in helt enkelt, verkar ju jättebra.
Citera
2009-10-16, 23:05
Medlem
Riktigt sugen på att se denna serien, men hittar den inte någonstans på svts hemsida så skulle uppskatta länk antingen till lagligt eller mindre lagligt ställe att se den på.

Länken i trådstarten verkar inte funka=(
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in