2008-01-19, 12:04
Medlem
En bekant till mig skulle byta in sin opel mot en honda (väldigt klokt val :P ) Fick besked på att det skulle ta ca 4 veckor att få hondan. Men det visade sig vara 4 månader. Säljaren hade klantat sig och kompenserade genom att han fick samma pris för bilen (opeln) oavsett hur långt han körde på dom 4 månaderna. Byter man in en bil så gäller ju bara inbytespriset ett visst miltal, sen sjunker värdet.
Citera
2008-01-19, 13:20
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazyf1
Någon som har en aning om hur lång väntetid som är normal på Volvo säg i en storstad..
Tycker själv att jag har väntat sjukt länge....
Jag köpte bilen Tredje December och så fick jag veta idag att det preliminära leverans datumet är mellen vecka 10 - 12
VA I HELVETE
När jag ringde ner till Billia tidigare idag så hade säljaren ingen anning..
Fan sysslar de med egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror helt på modell, men 8-12 veckor är normalt för bilar som byggs på beställning. De bilar som har relativt kort leveranstid idag är XC90, S80 och V70. De som har lång leveranstid nu är V50, C30 och S40 pga hög efterfrågan på V50 och C30.
Precis som Megaforce säger så beror det mer på vilken modell det gäller än på var i landet man finns. När jag beställde min XC70 D5 07:a så gjorde jag det den 10 november och körde ut den den 4 januari (2007). Egentligen fanns bilen hos min handlare redan strax före jul så i praktiken tog det inte knappt 1,5 månader från beställning till leverans. Så att det tar nästan fyra månader kanske är lång tid men väntetiden beror ju som sagt på efterfrågan och modell.

En bekant till mig beställde en VW transporter redan i oktober och han fick den inte förrän i slutet av januari (2007). Så mina knappt 2 månaders väntetid var ju i princip inte någon vänte tid alls.

Sedan påstod min säljare att Volvo har ett högt utvecklat system för bygga flera bilmodeller på "samma" produktionslinje samtidigt. På så sätt blir leveranstiderna inte så långa som för många andra tillverkare. Hur det är med den saken vet ju inte jag men några här på FB kanske kan ge lite information om hur det är med den saken.

Däremot är det ju märkligt att säljaren inte vet när bilen kommer att levereras. Det finns ju alltid ett preliminärt leveransdatum. Sedan borde du ju kunna kolla leveransläget för din bil på egen hand genom att knappa in ditt avslutsnummer på Volvocars hemsida. Då slipper du ju ringa säljaren. Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta adressen men den borde ju säljaren kunna tala om.
Citera
2008-01-19, 13:30
Medlem
Bilia?

Citat:
Någon som har en aning om hur lång väntetid som är normal på Volvo säg i en storstad..

Tycker själv att jag har väntat sjukt länge....

Jag köpte bilen Tredje December och så fick jag veta idag att det preliminära leverans datumet är mellen vecka 10 - 12

VA I HELVETE

Min erfarenhet av Bilia är att du ska vara tacksam över att dom över huvud taget ville sälja en bil till dig
Själv köpte jag en Peugeot 307 SW för drygt två år sedan och jag fick vänta i drygt 3 månader. Detta berodde dock på att jag ville ha diverse speciallösningar (t ex klädselfärg som inte var standard till lacken) så bilen fick specialbyggas. Hade jag valt en standardutrustad bil (enligt Svenska Peugeots uppfatning om vad som är standard) så hade jag fått bilen på ett par veckor.
Jag tror att tillverkare och försäljare är livrädda för att bli stående med "gamla" bilar på lager och därför byggs inga bilar förrän det finns order på dom.
---/T
Citera
2008-01-19, 15:11
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantine_
Tycker du ska ringa ner till Billia igen och få någon slags ersättning eller nåt....sa dem att du skulle få bilen i slutet i januari så får det fan gälla....inte fan MARS..

Min bil (V70) blev 5 veckor försenad jämfört vad man lovade mig. Jag fick en hyrbil under den tiden (en ny V70). Fast det var ju BraBil, dom är lite mer serviceminded än Bilia...
Citera
2008-01-19, 20:05
Medlem
Micke666s avatar
Min sambo fick vänta 4 dagar på att få sin nya MB.
Citera
2008-01-19, 20:16
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Någon som har en aning om hur lång väntetid som är normal på Volvo säg i en storstad.
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Sedan borde du ju kunna kolla leveransläget för din bil på egen hand genom att knappa in ditt avslutsnummer på Volvocars hemsida. Då slipper du ju ringa säljaren. Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta adressen men den borde ju säljaren kunna tala om.
Grävde lite i mina papper och hittade sidan där leveransläget för bilen finns så här är den:
https://www.clickredirect.net/_forms...login.asp#info
Du loggar in genom att skriva in ditt avslutsnummer som finns på det kontrakt (kundordersedel) du skrev under då du beställde bilen.

På sidan finns lite Volvo-pr men också lite matnyttig som vilken utrustning du beställt, var i produktionskedjan din bil befinner sig i och den preliminära leveransveckan. Och när din bil registrerats i fordonsregistret kommer även ditt registreringsnummer att stå där.

Passade också på att knappa in mitt nummer och ja, min bil kom fast det faktiskt är mer än ett år sedan jag hämtade ut den.

Sedan ser jag att sidan inte nåddes direkt via volvocars.se utan via min bilhandlare sida. Men sidan man kommer till är ändå en undersida på volvocars.se. Jag gjorde också en snabbsökning på några handlare och konstaterar att det är inte alla som verkar ha denna leveransinformation nära tillhands. Några hade bara resultatet i rubrikform eller kanske inte alls, till exempel hittade jag inte någon länk på bilia.se. Nu spelar det i och för sig ingen roll för när jag provade olika handlares sökmöjlighet och knappade in avslutsnumret för min bil så fungerade det i samtliga fall. Dock hade alltså inte alla lika mycket information som för min bilhandlare.

Sedan passade jag också på att knappa in några nummer på måfå och fann bland annat en bil levererad via Bilia i region Öst. Så knappa in ditt avslutsnummer så får du nog upp din bil ska du se.
Citera
2008-01-19, 21:06
Medlem
rebbans avatar
Beror ju på vad det är för bil man köper och vad man plockar i för utrustning i den.
Men 3-5 månader är nog rätt normalt om inte en annan kund hoppat av ett köp och den bilen har rätt utrustning för dig.
Visst kan det gå betydligt kortare med om man har tur.
Citera
2008-01-19, 21:36
Medlem
actionbents avatar
Se till att ha leveransdatum i avtalet. En polare fick lånebil under sista månaden han väntade på sin nya bil, för att dom inte höll leveranstidena. Han fick vinterdäck som plåster på såren också för att det drog över 8veckor.
Citera
2008-01-19, 21:44
Bannlyst
Fan vad skönt om man hade körkort. Kan inte nån ta körkort åt mig för jag orkar inte...Eller bli ens privat chaufför och köra runt en i sverige på alla gig med favvon!
Citera
2008-01-19, 21:45
Medlem
Softis...s avatar
8 veckor senast. Blev en veckas försening, förseningsveckan fick vi en lånebil då leveransdatum var inskrivet i kontraktet.

Edit: Vi hade troligen en bra säljare, han hade nog inte behövt ge oss lånebil.
Senast redigerad av Softis... 2008-01-19 kl. 21:51.
Citera
2008-01-19, 21:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saihtam
En bekant till mig skulle byta in sin opel mot en honda (väldigt klokt val :P ) Fick besked på att det skulle ta ca 4 veckor att få hondan. Men det visade sig vara 4 månader. Säljaren hade klantat sig och kompenserade genom att han fick samma pris för bilen (opeln) oavsett hur långt han körde på dom 4 månaderna. Byter man in en bil så gäller ju bara inbytespriset ett visst miltal, sen sjunker värdet.
Det var ganska smart gjort av den säljaren. Kortsiktigt förlorade han säkert någon tusenlapp, men din kompis kommer att berätta för många personer hur bra säljaren på "Bilfirma X" är och därmed kommer han att få göra fler affärer än han hade gjort annars.
Citera
2008-01-19, 22:46
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Fattar inte hur C30 kan va så populär kostar så gott som lika mycket som S40 men du får en mindre bil:
C30 är ju inte någon volymbil ens med Volvo-mått mätt. Däremot innebär långa väntetider att försäljningen av C30 är mycket högre än beräknat. Så den behöver inte vara så jättepopulär men i allafall mycket mer populär än vad Volvo trodde då produktionsplanerna lades fast.

En annan tänkbar anledning till förseningen kan ju förstås vara någon form av störning i tillverkningen. Det torde dock vara mindre troligt för när det handlar om flera månaders försening borde det rimligen ha gått ut någon information om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in