2008-01-18, 19:49
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Tjenare, Sitter här hemma med soppatorsk. Ska hämta upp nårra polare sen som jag ska på fest med så jag måste ha bensin. Men det enda jag har är oljeblandad med 2% blandning. Tror ni det kommer fungera utan problem om jag häller i den?

tacksam för svar
Citera
2008-01-18, 19:51
Medlem
MobileFreaks avatar
Det lär väl gå att starta på?
Men motorn lär väl inte gå riktigt rent kan jag tro..
Citera
2008-01-18, 19:52
Medlem
ja det ska funka fint å köra på det e bara bra att smörja systemet lite!!
Citera
2008-01-18, 19:52
Medlem
core_s avatar
Inga problem om du inte kör på det för jämnan. Duger utmärkt som nödalternativ. HÄll i och starta!
Citera
2008-01-18, 20:49
Medlem
**moonshine**s avatar
Mindre bra om man har kat annars så är det bara bra att den får sig en uppsmörjning
Citera
2008-01-18, 21:03
Medlem
Erk Swedes avatar
går fint

Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyWeedy
Tjenare, Sitter här hemma med soppatorsk. Ska hämta upp nårra polare sen som jag ska på fest med så jag måste ha bensin. Men det enda jag har är oljeblandad med 2% blandning. Tror ni det kommer fungera utan problem om jag häller i den?

tacksam för svar

Äldre BMW med insprutning brukade man blanda i lite TTolja i för att spridarna skulle fungera bättre..
Större mängder gör att motorn går dåligt,och då kan ju katen skadas,men normal tt blandning bör inte ge något problem,och varför ska den gå dåligt? tvåtaktarna går ju aldeles utmärkt..
Citera
2008-01-18, 21:04
Medlem
k0rv3ns avatar
Kör inte mycket med det i försök komma till bensinstation och tanka i vanlig bensin direkt!
Citera
2008-01-18, 21:18
Medlem
BluesBross avatar
Säg att du har 2 liter bensin i tanken. Då skulle jag utan att vara rädd tanka i en 1 eller 2 liter 2% och köra till närmaste mack och tanka.
Citera
2008-01-19, 01:22
Medlem
k0rv3ns avatar
Jadå utan problem!
Citera
2008-01-19, 01:43
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av **moonshine**
Mindre bra om man har kat annars så är det bara bra att den får sig en uppsmörjning
Beror på vad det är för 2t-olja, vissa varianter är tillverkade speciellt för att fungera bra ihop med kat.
Citera
2008-01-19, 02:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Beror på vad det är för 2t-olja, vissa varianter är tillverkade speciellt för att fungera bra ihop med kat.

Miljövänlig 2-takts olja (avsedd för båtar) är inga som helst problem eftersom den i stort sett saknar de additiver som kan orsaka problem med katalysatorer..
Citera
2008-01-19, 12:25
Medlem
Erk Swedes avatar
skada

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Miljövänlig 2-takts olja (avsedd för båtar) är inga som helst problem eftersom den i stort sett saknar de additiver som kan orsaka problem med katalysatorer..

vad jag förstår så är additiverna som kan skada oftast Zink,som ju är kusin med bly(katalysatorns värsta fiende)
men zink finns nästan bara i oljor till tyngre dieselfordon nu för tiden.
När jag höll på med moppar blandade man ju oftast vanlig motorolja,fast det förekommer ju nästan inte idag,samt att procentsatsen av TT olja är mycket mindre än när man hade motorolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in