2008-07-20, 20:29
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dibb
9 § om mätning görs ifrån ett polisfordon, skall detta vara stillastående. Mätning får inte ske genom det egna vindruta

Hur kan polisen ta fast någon om den kör bakom?

Det menas väl med att dom inte får skjuta med laserpickan ifrån bilen, dock har ju deras kameror hastighetslaser inbyggt så dom kan se hur snabbt bilen dom följer kör.
Citera
2008-07-20, 20:31
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
9 § om mätning görs ifrån ett polisfordon, skall detta vara stillastående. Mätning får inte ske genom det egna vindruta

Tror dom har annan laser eller nåt annat slags mätinstrument i bilen då. Dom måste köra efter dig flera hundra meter för att kunna få fram rätt hastighet då har jag för mig.
Citera
2008-07-20, 21:43
Medlem
rebbans avatar
Citat:

Därför att dom inte anväder laser då utan annan mätmetod
Citera
2008-07-21, 01:29
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Vad är det du inte förstår? Lasern kan och får inte användas i ett fordon som rör sig, den visar endast relativ hastighet. Därav regeln du själv citerar.

De får inte mäta genom vindrutan då den ger för stora deflektioner. Därför sitter de ofta med bilen 90 grader från körriktningen och mäter genom ett nedrullat sidofönster.

Efterföljande eller polispilot används när polisen kör bakom dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
... dock har ju deras kameror hastighetslaser inbyggt så dom kan se hur snabbt bilen dom följer kör.

Va? Nej. Ingen laser i bilarna, inte heller i videokameran.

Skärp er för fan, sitt inte och hitta på grejer bara för att öka postcounten...

/capmac
Citera
2008-07-21, 01:43
Medlem
klassekocks avatar
När polisen ligger efter och ska ta en hastighet så räknar de ut en medelhastighet, En kompis blev stoppad för några veckor sedan och honom följde de efter i några kilometer innan de fått fram en hastiget. Fråga mig inte hur de beräknar det exakt förutom tidtagning och sträcka men inte är det laser iaf.
Citera
2008-07-21, 08:31
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Va? Nej. Ingen laser i bilarna, inte heller i videokameran.

Skärp er för fan, sitt inte och hitta på grejer bara för att öka postcounten...

/capmac

Jag tycker mig ha sett videoupptagningar ifrån svensk polis då du kan se både polisbilens hastighet och hastigheten på bilen de jagar. Jag kan ha fel dock, men jag är 99% säker.

Skärp dig för fan, sitt inte och gnäll för att öka postcounten...
Citera
2008-07-21, 10:46
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassekock
När polisen ligger efter och ska ta en hastighet så räknar de ut en medelhastighet, En kompis blev stoppad för några veckor sedan och honom följde de efter i några kilometer innan de fått fram en hastiget. Fråga mig inte hur de beräknar det exakt förutom tidtagning och sträcka men inte är det laser iaf.
¨

Ja dom kanske använder S/V-T? :P

Hastigheten: V=S/T (V=hastighet, S=sträckan och T=Tiden)

Tex om dom följer en i två kilometer och det tar 1 minut så blir det 2/1*60=120km/h. Är det en 90väg som åkt på så ryker kortet :P

Är inget mattegeni så klaga inte om jag räknar helt fel, har inte använt det sedan högstadiet ^^
Citera
2008-07-21, 11:31
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Jag tycker mig ha sett videoupptagningar ifrån svensk polis då du kan se både polisbilens hastighet och hastigheten på bilen de jagar. Jag kan ha fel dock, men jag är 99% säker.

Du har fel. Svensk polis har ingen utrustning för relativ hastighetsmätning (ja, förutom polispiloten då, den kan man ju kalla relativ). Hade de haft det så hade det varit radar som i USA, inte laser.

Gnäll? Så alla som påpekar dina dumheter gnäller? Bra attityd, den kommer att ta dig långt här i livet...

Citat:
Ursprungligen postat av klassekock

Polispilot kallas det. Tid och sträcka, exakt så.

/capmac
Citera
2011-11-14, 17:21
Medlem
undrar om någon vet (kanske av egna erfarenheter eller dylikt) om man från en bro över en motorväg kan se en registreringskylt på en bil som kör 150. polisen tyckte att de kunde det när de en natt påstod sig ha skjutit min bil. när de stoppade mig sa de att de visste att det var jag som hade kört för fort. man kan väl omöjligt från en hög bro se en registreringsskylt på en bil från denna höjd som dessutom kör 150 i mörker?
tacksam för svar så fort som möjligt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in