2008-01-20, 21:10
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas23
däremot så kan du fråga dom om lasern e kalibrerad (stavning?) dom måste göra det med vissa mellanrum, kommer dock inte ihåg hur ofta..

har en kompis som klarat sig två ggr pga det.

Fick lov att leta fram det hela.
Här är det dom måste följa.
Skriv ut och ha i bilen.

http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf
Citera
2008-01-21, 07:24
Medlem
Dopads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Fick lov att leta fram det hela.
Här är det dom måste följa.
Skriv ut och ha i bilen.

http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Tackar för detta!
Citera
2008-01-21, 09:35
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopad
Tackar för detta!

Ingen fara.
Har räddat mig en gång från böter pga av felaktig mätning.
Citera
2008-01-26, 15:24
Medlem
avgasindianens avatar
Jag har själv använd Polisens laser några gånger, inte i syfte att jaga fortkörare utan hjälpt en fd trafikpolis med hastighetsundersökningar och jag lovar er, det är inte så himla lätt att "träffa" med pistolen. Att försöka ta en MC är nästa hopplöst och en bil kan i vissa lägen vara svårt, lägg sen till att det går rätt fort för vissa så har man inte så mycket tid på sig innan vinkeln blir för stor, och pistolen behöver lite mättid på sig också.

Nu har ju Poliserna lite mer vana av att hantera lasern, men så himla lätt är det inte.
Citera
2008-01-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ingen fara.
Har räddat mig en gång från böter pga av felaktig mätning.

Sist jag åkte dit i en fartkontroll med laser så bad jag att få se protokollet. Polismannen plockade snabbt fram ett protokoll med dagens datum och ett antal noteringar om mätningar och kalibreringar. Jag kunde ju inte enkelt bedöma om det var OK, så det var svårt att argumentera vidare, och blev därmed 2800 SEK fattigare.

Så många av poliserna är medvetna om detta och har snabbt svar på tal, om man frågar efter detta.
Har Du någre mer konkreta uppgifter man ska fråga efter ?
Citera
2008-01-28, 09:14
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Sist jag åkte dit i en fartkontroll med laser så bad jag att få se protokollet. Polismannen plockade snabbt fram ett protokoll med dagens datum och ett antal noteringar om mätningar och kalibreringar. Jag kunde ju inte enkelt bedöma om det var OK, så det var svårt att argumentera vidare, och blev därmed 2800 SEK fattigare.

Så många av poliserna är medvetna om detta och har snabbt svar på tal, om man frågar efter detta.
Har Du någre mer konkreta uppgifter man ska fråga efter ?

Jag kollade mot pappret jag hade i bilen och vad dom är tvugna att göra och följa.
Men känner du dig osäker så erkänn inte det ska du aldrig göra på plats.
Citera
2008-01-28, 12:53
Medlem
Ett jefla sätt är väl också att dom står bakom träd och skit soch mäter, får man göra det? ska man inte stå klart o tydligt och visa att man skjuter?
Citera
2008-01-28, 14:15
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harryviktor
Ett jefla sätt är väl också att dom står bakom träd och skit soch mäter, får man göra det? ska man inte stå klart o tydligt och visa att man skjuter?

Så får dom göra.
Dom ska stå så nära färdriktningen som möjligt osv.
läs i PDFen jag postade tidigare där står det vad dom ska följa.
Citera
2008-01-28, 14:45
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harryviktor

Jag förstår verkligen inte alls det resonemanget. Varför skulle det inte vara okej att gömma sig? Borde det vara tvång på att sätta upp skyltar 500 meter innan också?

Det är ju uppenbarligen du som gjort fel och det vet du om. Jag har också blivit skjuten, 91 km/h på 70-väg, och det var 2800 kr som kunde lagts på roligare saker, men det är ju knappast polisens fel.
Citera
2008-01-29, 07:31
Medlem
Citat:
Jag kollade mot pappret jag hade i bilen och vad dom är tvugna att göra och följa.
Men känner du dig osäker så erkänn inte det ska du aldrig göra på plats.

Bra tips att ha med pappret i bilen och pricka av de olika saker.
Ska skriva ut det och ha i bilen !
Citera
2008-07-20, 19:28
Medlem
Mullrets avatar
Mycket tack. Kopierat till bilen....
Citera
2008-07-20, 20:16
Medlem
9 § om mätning görs ifrån ett polisfordon, skall detta vara stillastående. Mätning får inte ske genom det egna vindruta

Hur kan polisen ta fast någon om den kör bakom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in