2008-01-18, 17:07
Medlem
Har skaffat en till dator här hemma eftersom jag ska sälja den gamla.

Ville då ha samma mailadress på den nya som på den gamla datorn och det funkade perfekt när man satte upp den nya mailen.

Men de mailen jag får skickat till mig dyker bara upp i inkorgen på den gamla datorn, och inte i den nya. Hur löser jag detta?

Det fungerar att skicka från den nya datorn.

Använder Outlook.

Hoppas nån kan hjälpa.
Citera
2008-01-18, 17:47
Medlem
Troligen för att du tar emot mail via POP3. Detta innebär att alla mail sparas lokalt på den dator där du först läser dem, de finns ingen annanstans.

Titta efter i outlookhjälpen (eller googla!) så hittar du hur du enkelt hur du flyttar alla mottagna mail från din gamla dator till din nya. Tänk sedan på att om du tittar efter nya mail med din gamla dator kommer de inte att komma till din nya.

Det finns sätt att fixa till detta "problem", men jag antar att du inte är jättedatorvan och bara vill ha en snabb, enkel fix. Skriv igen om du vill veta hur du löser problemet på ett bättre, permanent vis (men då krävs lite mer arbete från din sida också!).
Citera
2008-01-18, 17:56
Medlem
Pussylovers avatar
Om du under tiden du ställer in nya datorn som du ska ha den och vill läsa din e-post på gamla datorn så kan du förmodligen hos leverantören av din e-post ställa in att du vill spara post på servern.

När du sen ska dumpa gamla datorn så stänger du av den funktionen och tar då hem all post till nya burken. Du kan ju också under tiden läsa posten på nya eftersom dom är kvar på servern.

Tänk dock på att utrymmet du har hos din e-post leverantör säkert är begränsat till ett visst utrymme.
Citera
2008-01-18, 21:32
Medlem
Det här har väl ändå inget med POP3-begränsning eller epostleverantörinställningar att göra? I Thunderbird är det i alla inga problem.

Man kan i TB enkelt ställa in "Leave messages on server: For x days / Until I delete them".
Nu är det flera år sedan jag använde Outlook senast men jag tvivlar på att det inte finns i dess inställningar också.
Citera
2008-01-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Det här har väl ändå inget med POP3-begränsning eller epostleverantörinställningar att göra? I Thunderbird är det i alla inga problem.

Man kan i TB enkelt ställa in "Leave messages on server: For x days / Until I delete them".
Nu är det flera år sedan jag använde Outlook senast men jag tvivlar på att det inte finns i dess inställningar också.

Japp, det gör det, men det löser inte problemet med gamla mail man vill behålla. Dessutom kan det orsaka problem om man har en "gammaldags" mailbox med utrymme på max 10 MB och inte riktigt vet vad man gör.
Citera
2008-01-18, 21:51
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix

Detta gäller enabrt IMAP...ej POP3 som är en äldre standard
Citera
2008-01-18, 22:30
Medlem
Tack för alla hjälp

Problemet löser sig ju sig iom att jag ska sälja den gamla datorn och då öppnas ju mailen bara på den nya datorn.

Bra med en enkel lösning
Citera
2008-01-18, 22:53
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenoniz
Tack för alla hjälp

Problemet löser sig ju sig iom att jag ska sälja den gamla datorn och då öppnas ju mailen bara på den nya datorn.

Bra med en enkel lösning

kom ihåg o formatera bara
Citera
2008-01-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Detta gäller enabrt IMAP...ej POP3 som är en äldre standard

Jag har testat det förr. Det fungerade utan problem att lämna kvar mail på POP3-servern.
Samma sak som jag sagt stor ju på WP också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pop3

Du har ju rätt att finns en POP3-begränsning, men som sagt går det ändå fixa med en klientinställning.
Senast redigerad av Lanix 2008-01-19 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in