• 1
  • 2
2008-01-18, 15:31
Bannlyst
Ska börja lägga in golv hemma och tänkte kolla vad FB:arna anser vara det bästa alternativet. Att man ska lägga i ljustets riktning har jag hört. Men är det en regel UTAN undantag?

Jag tycker det känns bäst grafiskt sett med ALT 1.

Men ja, vad är rätt och är det okej att göra "fel"? =)

Citera
2008-01-18, 15:43
Medlem
kakburkens avatar
Vissty är det "rätt" att lägga i solens riktning men du gör ju som du själv vill. Rummet havererar inte om du gör tvärtom.

Min kusin gjorde en snygg läggning av golv, ett furugolv som han lade på diagonalen. Blev skitsnyggt.

Dock ganska mycket gerande men fint blev det.
Citera
2008-01-18, 15:51
Medlem
CashBlows avatar
Du ska lägga golvet i ljusets riktning. Det är bara i specialfall du ska göra på annat sätt, om det är smalt, trångt eller att närliggande golv har samma riktning.

Golvet blir mycket snyggare och eventuella skarvar syns mindre tydligt.
Senast redigerad av CashBlow 2008-01-18 kl. 15:53.
Citera
2008-01-18, 16:51
Medlem
jonnie83s avatar
Vet inte om det är en regel. Men jag har sett många som har lagt golvet i samma riktning som man går in i rummet.
Citera
2008-01-18, 17:04
Medlem
<frågar far som varit i golvbranchen i 30 år>

lägg golvet så att du trivs med det i längden, oavsett varifrån ljuskällorna kommer.
Citera
2008-01-18, 17:05
Medlem
Softis...s avatar
"Normalt" är att lägga golvet i ljusets längdriktning men det hindrar inte att det ibland känns bättre att frångå den regeln.

För att bättre förstå dina förutsättningar, kan du posta en bild på hela lägenhetens planlösning?
Undrar också, varifrån kommer ljusinsläppen, samt i vilket väderstreck ligger fönstren ?
Vilken sorts golv ska du lägga, material. färg/behandling ?

Jag lade golvet tvärs med ljuset senast jag renoverade, något jag oroade mig för innan jag lagt golvet men jag blev mycket nöjd när det var klart eftersom det skapade ett bra ”flöde” i lägenheten.

Många faktorer att ta hänsyn till.
Din magkänsla är den viktigaste faktorn, efter det att du tagit in information från oss med flera.

Posta lite mer info.
Citera
2008-01-18, 17:07
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
<frågar far som varit i golvbranchen i 30 år>

lägg golvet så att du trivs med det i längden, oavsett varifrån ljuskällorna kommer.

Din far vet vad han pratar om
Citera
2008-01-18, 17:07
Medlem
nazipoliss avatar
finns väll inget direkt fel o rätt, men är rummet avlångt så skall man lägga det åt det hållet. rummet i sig ser större ut då. glöm inte att släppa 1,5-2,5 cm runt väggarna, trägolv lever och rör på sig...
Citera
2008-01-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Din far vet vad han pratar om

det hoppas jag iaf!
Citera
2008-01-18, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Du ska lägga golvet i ljusets riktning. Det är bara i specialfall du ska göra på annat sätt, om det är smalt, trångt eller att närliggande golv har samma riktning.

Golvet blir mycket snyggare och eventuella skarvar syns mindre tydligt.

Det är inte jättesmalt som synes på bilden, men det känns liksom bätte Jag ska lägga golv i alla rum men är osäker på om hallen ska få behålla originalgolvet och slipa det istället. Annars måste jag bryta upp det om jag vill slippa nivåskillnad. Det vet jag inte om jag orkar =)

Tack ska ha din post i åtanke!
Citera
2008-01-18, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Vet inte om det är en regel. Men jag har sett många som har lagt golvet i samma riktning som man går in i rummet.

Det har jag inte tänk på (än) men isåfall är det alternativ två som gäller, glömde uppenbarligen den "lilla" detaljen... vart dörren sitter. Den sitter mittemot fönstrena...
Citera
2008-01-18, 20:18
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Det har jag inte tänk på (än) men isåfall är det alternativ två som gäller, glömde uppenbarligen den "lilla" detaljen... vart dörren sitter. Den sitter mittemot fönstrena...

Om du inte lägger golvet från dörren mot fönstren, i ljusets riktning, så verkar det mycket märkligt...

Det finns inga andra, rimliga, alternativ för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in