2008-01-18, 12:24
Medlem
Svampfests avatar
Min burk har p senaste tiden blivit mrkbart segare av ngon anledning och varken en defragmentering av hrddisken eller krningar med spyware program ssom Search&Destroy etc har resulterat i ngon mrkbar ndring.

Att surfa r segt! Mrkligt nog s gr det hyffsat ok p dagarna medans kvllarna r som att surfa i sirap mnga gnger. Datorn beteer sig precis som att det inte finns ngot tillgngligt minne att anvnda d i princip alla processer r sega och det tar till och med tid att starta upp harpan ibland!

Kollar jag igenom mina processer s ser jag till min frvning att Firefox ensamt igng med endast en flik
(flashback) uppe suger hela 123,8 meg minne!? Lter ju hiskeligt mycket..
Citera
2008-01-18, 13:15
Bannlyst
Jag har liknande problem... Ta bort alla ondiga instickningsmoduler som kan sla ner. Samt rnsa cookies och temp filmer med jmna mellanrum. Glm inte att ta bort filer du laddar ner ox.
Citera
2008-01-18, 13:20
Medlem
MrTambourineMans avatar
Nr surfar s byggs det upp minnesanvndning. Testa att starta om s brukar det minska. 123,8 Mb r dock inte s mycket. Jag r just nu uppe i ver 200 Mb Att jag kommer upp i 700 Mb efter ett par timmar r inte ovanligt.

Det r snt man fr tla med FF helt enkelt. Vill du slippa den stora minnesanvndningen s kan du alltid byta till Opera.
Citera
2008-01-18, 14:01
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Min burk har p senaste tiden blivit mrkbart segare av ngon anledning och varken en defragmentering av hrddisken eller krningar med spyware program ssom Search&Destroy etc har resulterat i ngon mrkbar ndring.

Att surfa r segt! Mrkligt nog s gr det hyffsat ok p dagarna medans kvllarna r som att surfa i sirap mnga gnger. Datorn beteer sig precis som att det inte finns ngot tillgngligt minne att anvnda d i princip alla processer r sega och det tar till och med tid att starta upp harpan ibland!

Kollar jag igenom mina processer s ser jag till min frvning att Firefox ensamt igng med endast en flik
(flashback) uppe suger hela 123,8 meg minne!? Lter ju hiskeligt mycket..

92,8 MB hamnar mitt p med 6 st websidor igng samt ett 30 olika plugins...
och jag kr ENBART ram minne, allts ingen "virtuellt minne" p disken.
och det funkar kalas, samt ha andra program igng p sidan om, ingen hastighets minsknig alls.

samt har krypterade diskar med truecrypt och kr ven CE-infosys dator kryptering p det.
Senast redigerad av Ratcher 2008-01-18 kl. 14:03.
Citera
2008-01-18, 14:16
Bannlyst
jag prvade det hr hromdagen, lste det i en datortidning
det kanske kan hjlpa att FF drar fr mycket?

man skapar en instllning i about:config som heter

browser.cache.memory.capacity

sen stller man in ett vrde som r i kb (1000= 1MB , 10 000=10 Mb, osv)
det r hur stort minnet fr grafikcache ska vara

PS. just det , flashbanners och snt dr kan ju ta mycket kraft frn datorn om man har massa fnster/flikar ppna, s att ha no script och adblock eller liknande borde ju hjlpa till s att det inte gr s segt ocks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in