Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-18, 12:24
  #1
Medlem
Svampfests avatar
Min burk har på senaste tiden blivit märkbart segare av någon anledning och varken en defragmentering av hårddisken eller körningar med spyware program såsom Search&Destroy etc har resulterat i någon märkbar ändring.

Att surfa är segt! Märkligt nog så går det hyffsat ok på dagarna medans kvällarna är som att surfa i sirap många gånger. Datorn beteer sig precis som att det inte finns något tillgängligt minne att använda då i princip alla processer är sega och det tar till och med tid att starta upp harpan ibland!

Kollar jag igenom mina processer så ser jag till min förvåning att Firefox ensamt igång med endast en flik
(flashback) uppe suger hela 123,8 meg minne!? Låter ju hiskeligt mycket..
Citera
2008-01-18, 13:15
  #2
Avstängd
schill88s avatar
Jag har liknande problem... Ta bort alla onödiga instickningsmoduler som kan slöa ner. Samt ränsa cookies och temp filmer med jämna mellanrum. Glöm inte att ta bort filer du laddar ner oxå.
Citera
2008-01-18, 13:20
  #3
Medlem
MrTambourineMans avatar
När surfar så byggs det upp minnesanvändning. Testa att starta om så brukar det minska. 123,8 Mb är dock inte så mycket. Jag är just nu uppe i över 200 Mb Att jag kommer upp i 700 Mb efter ett par timmar är inte ovanligt.

Det är sånt man får tåla med FF helt enkelt. Vill du slippa den stora minnesanvändningen så kan du alltid byta till Opera.
Citera
2008-01-18, 14:01
  #4
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Min burk har på senaste tiden blivit märkbart segare av någon anledning och varken en defragmentering av hårddisken eller körningar med spyware program såsom Search&Destroy etc har resulterat i någon märkbar ändring.

Att surfa är segt! Märkligt nog så går det hyffsat ok på dagarna medans kvällarna är som att surfa i sirap många gånger. Datorn beteer sig precis som att det inte finns något tillgängligt minne att använda då i princip alla processer är sega och det tar till och med tid att starta upp harpan ibland!

Kollar jag igenom mina processer så ser jag till min förvåning att Firefox ensamt igång med endast en flik
(flashback) uppe suger hela 123,8 meg minne!? Låter ju hiskeligt mycket..

92,8 MB hamnar mitt på med 6 st websidor igång samt ett 30 olika plugins...
och jag kör ENBART ram minne, alltså ingen "virtuellt minne" på disken.
och det funkar kalas, samt ha andra program igång på sidan om, ingen hastighets minsknig alls.

samt har krypterade diskar med truecrypt och kör även CE-infosys dator kryptering på det.
__________________
Senast redigerad av Ratcher 2008-01-18 kl. 14:03.
Citera
2008-01-18, 14:16
  #5
Avstängd
sEBbe85s avatar
jag prövade det här häromdagen, läste det i en datortidning
det kanske kan hjälpa att FF drar för mycket?

man skapar en inställning i about:config som heter

browser.cache.memory.capacity

sen ställer man in ett värde som är i kb (1000= 1MB , 10 000=10 Mb, osv)
det är hur stort minnet för grafikcache ska vara

PS. just det , flashbanners och sånt där kan ju ta mycket kraft från datorn om man har massa fönster/flikar öppna, så att ha no script och adblock eller liknande borde ju hjälpa till så att det inte går så segt också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback