• 1
  • 2
2008-01-17, 22:50
Medlem
Hej!

Så att jag har försökta att ge mig på att sluta röka några gånger och sista kom jag ganska långt jämnfört vad jag kommit tidigare, men fortfarande det där att jag fall tillbaka igen.

Har nu börjat snusa lite lätt så som Onico pepparmint som jag tycker är väldigt god några st om dagen och General white (som är ännu godare) som lite lyx efter lite större måltider. Och känner mig inte det minsta röksugen. Antagligen är det nog något psykiskt som att jag tar nu mitt nikotin i annan produkt så då behöver jag inte ciggaretterna så länge jag har snuset, ungefär.

Så för att komma till frågan.
Är ni som slutade röka och börja snusa istället nöjda med erat beslut eller bytte ni tillbaka/tyckte det var en dum ide pga något annat?

Kände ni någon skillnad i erat humör, beteende eller liknande som.
Piggare, bättre konditon (kanske är självklart), bättre sömn, mer avkopplad osv osv?
Citera
2008-01-18, 14:08
Medlem
abccbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peze_
Har nu börjat snusa lite lätt så som Onico pepparmint som jag tycker är väldigt god några st om dagen och General white (som är ännu godare) som lite lyx efter lite större måltider. Och känner mig inte det minsta röksugen. Antagligen är det nog något psykiskt som att jag tar nu mitt nikotin i annan produkt så då behöver jag inte ciggaretterna så länge jag har snuset, ungefär.

Det är inget nikotin alls i onico!
Citera
2008-01-18, 14:24
Medlem
martiness avatar
och han kan inte ha menat genaralen? tänk lite först din apa
Citera
2008-01-18, 19:55
Medlem
giggitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martines
och han kan inte ha menat genaralen? tänk lite först din apa
På FB måste man hugga direkt serru...
Citera
2008-01-18, 20:02
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abccba
Det är inget nikotin alls i onico!

Nä, men sist jag kollade så var det det i General..
Citera
2008-01-19, 14:10
Medlem
Fick sån satans rökhosta av cigaretter efter jag hade rökt länge så jag bytte till snus.

Nu går det inte så bra att sluta, försöker dock dra ner.
Citera
2008-01-20, 22:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Är ni som slutade röka och börja snusa istället nöjda med erat beslut eller bytte ni tillbaka/tyckte det var en dum ide pga något annat?

Jag har själv snusat och rökt av och till i åtta år nu, sedan jag gick i mitten av högstadiet och alltid varit fast benägen med at cigaretter är "godast" mestadels för att det är ett lämpligt tidsfördriv och stillar rastlösheten. Men har börjat trappa ner nu eftersom jag tröttnar på att springa ut och in hela tiden samt att snuset är betydligt godare att ha inne än valfri cigarett. Jag trappar långsamt ner på cigaretterna nu för att sluta helt och gå in på snusning i långa loppet, finns knappt något bättre än att ha en fint bakad General under läppen och suga i sig saften. Sen att en "puck" General är tre kronor dyrare än mitt reguljära paket Camel får man helt enkelt ta, men i långa loppet känner jag att det ger betydligt mer och räcker i två dagar än ett paket som räcker en halv dag eller högst en dag.

Citat:
Kände ni någon skillnad i erat humör, beteende eller liknande som. Piggare, bättre konditon (kanske är självklart), bättre sömn, mer avkopplad osv osv?

Ja, känner mig mindre stressad nu om jag ska hinna med att röka före jag ska med bussen eller någon annanstans, slipper abstinensen efter cigaretter på långa färder och känner mig allmänt piggare, inte lika sjuklig längre då man fick försämrad blodcirkulation än vanligt om vintern av att stå på balkongen. Sover bättre kan jag inte påstå men mer avkopplad och rogiven är jag nu än tidigare, slipper tänka på att gå ut och ta den där cigaretten, i stället bakar jag ihop en prilla framför datorn.
Citera
2008-01-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har själv snusat och rökt av och till i åtta år nu, sedan jag gick i mitten av högstad.... osv osv osv

Tack för ett fint svar, Jo jag känner också det att en frihet att inte behöva gå ut och stå där i kylan som en frusen kykling!
Har dock aldrig snusat kram snus utan bara portion då min snusgropp inte är den största utan antagligen en av dem minsta

Tror jag siktar in mig på snusningen, snusar nu istället för Generalen så tar jag Granit som faktiskt föll mig i smaken trots det billiga priset 22.50 kr på willys :O
Trodde inte det kunde vara så billigt att vara nikotin beroende i dessa dagar.
Citera
2008-01-20, 23:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tack för ett fint svar, Jo jag känner också det att en frihet att inte behöva gå ut och stå där i kylan som en frusen kykling!
Har dock aldrig snusat kram snus utan bara portion då min snusgropp inte är den största utan antagligen en av dem minsta

Tror jag siktar in mig på snusningen, snusar nu istället för Generalen så tar jag Granit som faktiskt föll mig i smaken trots det billiga priset 22.50 kr på willys :O Trodde inte det kunde vara så billigt att vara nikotin beroende i dessa dagar.

Skönt att någon höll med mig, känns som en enorm befrielse att inte längre behöva anstränga sig att klä sig varmt i denna årstid för att gå ut och störa resten i hushållet då dom sover med att tassa runt i lägenheten. Känns som snus ger mer i längden, trots ett dyrare pris, General lös som jag använder kostar 47 kronor nu efter tobaksskattens höjning, men smakar det så kostar det. Gillar också Granit till viss del, men smaken känns plastig efter ett antal prillor men faktum är att den är bra om man har dåligt om pengar och 22 kronor är ju en bra deal i vilket fall som helst. Föredrar dock lössnus då jag själv avgör styrkan och storleken på prillan, och att den är mer vattnig samt att själva känslan att krama ihop en prilla är en upplevelse i sig.
Citera
2008-01-21, 00:04
Medlem
Hehe aa länge lev ett snusande liv!

Förresten rinner kram snus mycket, eller det kanske beror på hur mycket man tar också? Är inte den som sitter och suger som bara den på snusen utan gillar att ha dem ett tag och "smutta" på dem eller vad man ska kalla det. Så gillar helst snus som inte rinner så överdrivet mycket.

Någon som har något tips?
Dock ej ettan tack

Oj där gick jag lite off-topic på min egen fråga men aja kanske får går för denna gången?
Citera
2008-01-21, 00:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Förresten rinner kram snus mycket, eller det kanske beror på hur mycket man tar också? Är inte den som sitter och suger som bara den på snusen utan gillar att ha dem ett tag och "smutta" på dem eller vad man ska kalla det. Så gillar helst snus som inte rinner så överdrivet mycket.

Tror det beror mycket ifrån person och person samt hur pass mycket man lägger märke till rinnigheten, det tenderar ju att bli personligt i längden att man inte lägger märke till det på samma sätt som man har snusen inne. Jag tycker att både portion och lös rinner rät bra, men portionen börjar rinna tidigare känns det som, vet inte om det har något med fuktighet att göra. Men jag har vant mig vid lössnus nu och gillar den mest, börjar väl rinna först efter 30-40 minuter på mig och det är inget jag ogillar heller.

Ettan gillar jag inte heller, samma med Grov. General är det betydligt bästa snuset på marknaden, kvalité och god smak i samma dosa.
Citera
2008-01-21, 00:45
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har själv snusat och rökt av och till i åtta år nu, sedan jag gick i mitten av högstadiet och alltid varit fast benägen med at cigaretter är "godast" mestadels för att det är ett lämpligt tidsfördriv och stillar rastlösheten. Men har börjat trappa ner nu eftersom jag tröttnar på att springa ut och in hela tiden samt att snuset är betydligt godare att ha inne än valfri cigarett. Jag trappar långsamt ner på cigaretterna nu för att sluta helt och gå in på snusning i långa loppet, finns knappt något bättre än att ha en fint bakad General under läppen och suga i sig saften. Sen att en "puck" General är tre kronor dyrare än mitt reguljära paket Camel får man helt enkelt ta, men i långa loppet känner jag att det ger betydligt mer och räcker i två dagar än ett paket som räcker en halv dag eller högst en dag.

Ja, känner mig mindre stressad nu om jag ska hinna med att röka före jag ska med bussen eller någon annanstans, slipper abstinensen efter cigaretter på långa färder och känner mig allmänt piggare, inte lika sjuklig längre då man fick försämrad blodcirkulation än vanligt om vintern av att stå på balkongen. Sover bättre kan jag inte påstå men mer avkopplad och rogiven är jag nu än tidigare, slipper tänka på att gå ut och ta den där cigaretten, i stället bakar jag ihop en prilla framför datorn.

Jag måste bara fråga, varför springa ut hela tiden för att röka? Är man hemma kan man iaf röka inomhus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in