• 1
  • 2
2008-01-17, 21:54
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Här kommer en fråga till alla er som hänger med bättre än mig i datorsvängen. Jag gjorde bort mig för drygt ett år sen och tog en Hem-PC från jobbet. Ett "värstingpaket" från Dell.

Nu har jag sagt upp mig och fått en offert på hutlösa 24 500:- (!). Jag antar att utvecklingen fortsatt gå framåt och att man får betydligt mer än ungefär detta för pengarna idag:

Dell Dimension 9200:
Mainboard: Dell DXP061
Processor:Intel Core Duo E6400 2.13GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7900 GTX
Minne: 2048 MB DDR2 667
Optiska enheter: 1 st 16xDVD + 1st 16xDVD +/-RW
Hårddisk: 2X250 GB SATA
Tangentbord/Mus: Logitech MX3000 (Trådlös/Laser)
Ljudkort: Creative SB X-Fi Xtreme
Högtalare: Dell A525 (Subwoofer+surround)
Operativsystem: XP Pro
Nätverkskort: Intel Gigabit
Skärm: Dell 2407 WFP
Skrivare: Dell Laser Printer 1710

Jag spelar en del nya spel och lagrar rätt mycket på burken, men är rätt dålig på specifikationer och att hänga med i teknikutvecklingen. Dessutom är jag rätt slö/ohändig och tycker det är skönt att köpa färdigbyggda datorer som fungerar från början.

Vad hade ni betalt för något liknande? Hur mycket mer får man för pengarna idag? Datorn funkar bra och jag tycker om den (särskilt skärmen), men det känns förstås som att jag håller på att bli rånad. Tacksam för råd.
Citera
2008-01-17, 21:56
Medlem
cammos avatar
För runt 10000:- får du en dator som är mycket bättre än den där.

Den här t.ex

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

För 24500:- får du det snabbaste som går att köpa idag.
Senast redigerad av cammo 2008-01-17 kl. 21:59.
Citera
2008-01-17, 21:57
24 000 för det där :O
köp en egen från datorbutiken.se eller dylikt.
så kan du skaffa en riktigt fet skärm också och fortfarande klara dig under 24000 utan tvekan.
Citera
2008-01-17, 22:00
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Och jag som trodde att jag låg i framkant fortfarande...
Är det datorbutiken.se eller komplett som gäller alltså? Tack.
Citera
2008-01-17, 22:01
Medlem
ockerpris är vad det är...
köpte mycket mycket bätre data för 8 lax och då var den färdig för användning..
Citera
2008-01-17, 22:05
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldpojken
ockerpris är vad det är...
köpte mycket mycket bätre data för 8 lax och då var den färdig för användning..
Nu får man visserligen inte skrivare, skärm, högtalare, tangentbord och hela rubbet för 8000. Men dyrt är det iaf!
Citera
2008-01-17, 22:09
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Nu får man visserligen inte skrivare, skärm, högtalare, tangentbord och hela rubbet för 8000.

Det var lite så jag tänkte när jag nästan höll på att acceptera det, att det blir många bäckar små och därför inte så billigt att köpa allt nytt heller. Men jag tänkte nog fel.
Citera
2008-01-17, 22:10
Medlem
man hade nog kunnat betala en 8000-10000kr för det där paketet, skärmen osv är ju inte dåliga grejjer utan kostar en hel del

men 24000 är ju rena rånet.

plockade btw ihop lite snabbt på komplett, med 24" skärm, värstinghögtalare osv. fick ihop till ett värstingmoderkort, en quadcore, 4GB ram, 2 st 8800GTS 512MB, värstingljudkort, bra chassi, bra nätagg osv osv. och de till en kostnad av 24 000kr och det finns inte ord för hur mycket bättre dom delarna är än dom du har just nu som dom vill ha samma pris för (och då är ju dom också begagnade om man kan uttrycka de så)
Senast redigerad av pulchi 2008-01-17 kl. 22:12.
Citera
2008-01-17, 22:24
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulchi
man hade nog kunnat betala en 8000-10000kr för det där paketet, skärmen osv är ju inte dåliga grejjer utan kostar en hel del

men 24000 är ju rena rånet.

plockade btw ihop lite snabbt på komplett, med 24" skärm, värstinghögtalare osv. fick ihop till ett värstingmoderkort, en quadcore, 4GB ram, 2 st 8800GTS 512MB, värstingljudkort, bra chassi, bra nätagg osv osv. och de till en kostnad av 24 000kr och det finns inte ord för hur mycket bättre dom delarna är än dom du har just nu som dom vill ha samma pris för (och då är ju dom också begagnade om man kan uttrycka de så)

Tack för tipset. Har faktsikt aldrig testat bygga ihop en själv. Kan det inte vara strul att få grejerna att samarbeta bra tillsammans?
Citera
2008-01-17, 22:28
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Tack för tipset. Har faktsikt aldrig testat bygga ihop en själv. Kan det inte vara strul att få grejerna att samarbeta bra tillsammans?

Nej det gäller bara att man väljer samma sockel på moderkort och processor, och köper ett passande grafikkort och passande minnen. Kompabiliteten mellan de olika sakerna brukar nästan aldrig vara några problem idag.

Om du är någorlunda händig så klarar du utan problem att sätta ihop en dator själv!

Finns även många bra guider om du känner dig minsta osäker, och du kan ju alltid fråga här på FB om du stöter på problem .

Exempel på en guide:
http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php
Senast redigerad av project_x 2008-01-17 kl. 22:30.
Citera
2008-01-17, 22:40
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x

Exempel på en guide:
http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Tack. La det som en favorit...men kom på att jag inte kommer kunna använda den favoriten när jag väl behöver den.
Citera
2008-01-17, 22:48
Medlem
gorgonzolas avatar
Att köpa en dator i delar behöver heller inte alltid innebära att köpa den i delar så att säga en bra lösning om man känner sig osäker på att snickra ihop den är att modifiera ett färdigt paket på tex komplett eller datorbutiken och sen naturligtvis inkludera montering i köpet (brukar kosta typ 500). Då får man (oftast) en fungerande dator mycket billigare än tex Dell ^_^

Tilläggas kan att man blir mörkrädd över att de sitter och lurar folk med sådana priser, kan tänka mig att många inte vet att fråga utan faktiskt hostar upp 24k xD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in