2008-01-17, 21:33
Medlem
tjotjo.. vet inte om det är rätt forum men jag hoppas det..
För 1½ år sedan köpte jag en AMD Athlon64 3200+ 1 gig ram och ett 7300GS graffe,
allt har funkat rätt så bra utan större bekymmer tills för ca 1 månad sedan. Jag hade varit på dh och ett par dar efter skulle jag koppla in dator igen.. den funkade hyffsat bara att ibland vägrade den starta. Den startade kanske i 1 sekund eller mindre. sedan bara dog den. Man kunde sitta och trycka kanske 5 gånger sedan startade den. Och även ibland när man satt och lirade så bara kunde datorn stängas av helt utan anledning, bara pang poff sådär. var så kanske 2 veckor och sedan bara vägrade den starta kunde sitta och trycka på knappen hur länge som helst men inget hände förutom att den startade kanske en halv sekund sedan stängdes av. Försökte bara felsöka den lite med att dra ut sladdar, minnen, grafikkort osv. Och när man drog ut den fyrkantiga sladden som sitter bredvid processorn vet tyvär inte vad den heter så startade datorn. stängde av direkt för visste inte om det kunde skada något i datorn. Så långt har jag kommit. Finns det någon som har någon ide vad felet kan vara?
Alla fläktar går precis som dom ska och nätagregatet är det inga fel på för har det i min nya dator

Mycket tacksam för svar!

EDIT: en extra fråga bara.. Hur ser man om man kan köra x86 eller x64 med datorn?
Senast redigerad av drawser 2008-01-17 kl. 21:50.
Citera
2008-01-18, 00:25
Medlem
nkwtms avatar
Det skulle kunna vara så att när du flyttade datorn så ramlade något metallföremål ner och la sig under moderkortet och på det sättet kortslöt moderkortet.

Ev. så är nätagget dåligt kanske.

Din extrafråga förstår jag inte riktigt, i vilket fall så har du en 64-bitars processor, och därför kan du köra ett 64-bitars operativsystem (men detta gör mer skada än nytta enligt mig)
Citera
2008-01-18, 05:03
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drawser
...
EDIT: en extra fråga bara.. Hur ser man om man kan köra x86 eller x64 med datorn?
x86 är "familjenamnet" för Intels processorer/chipset. x64 associeras oftast med 64 bits operativsystem.

x64 är ett "värde", x86 är ett "namn". Så det är lite svårt att tolka frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in