• 1
  • 2
2008-01-17, 21:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
För ett par dagar sedan tog jag "madams" bil när jag skulle till jobbet och hämta en sak. På vägen dit reagerade jag på att motorn inte kom upp i rätt arbetstemperatur. Den steg aldrig över ca 60 grader, trots att den borde ha blivit genomvarm.

Väl på jobbet lämnade jag bilen med motorn igång eftersom jag bara skulle hämta ett papper, men det tog lite längre tid än planerat... När jag kom ut efter ungefär 5 minuter såg jag att motortemperaturen hade stigit till rätt arbetstemperatur. När jag sedan körde iväg såg jag att mätaren sakta dalade till samma låga temperatur som innan...

Jag vet inte om detta har uppstått nyligen, eller om det har varit så en längre tid eftersom jag i princip aldrig kör bilen.
Vad tror ni? Är det termostaten som har gett upp, eller kan det vara något annat som är fel?
Citera
2008-01-17, 21:38
Medlem
Mondobabys avatar
Tyvärr så är det nog som du misstänker, termostater har en förmåga att ge sig när man minst anar det, och då speciellt på vintern när den verkligen behövs.

Hur var det med värmen inne i bilen? Steg den som vanligt eller gick den oxå på halvfart?
Citera
2008-01-17, 21:49
Medlem
Ja det är termostaten som öppnar för tidigt.
Termostaten ska öppna vid 80-90 grader så vattnet går runt i kylaren. När vattnet blir kallare igen ska termostaten stänga så att vattnet värms upp igen.
När bilen står still kyls inte kylaren ner av vinden så motorn kommer upp i värme ändå.
Citera
2008-01-18, 00:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av (old)
Ja det är termostaten som öppnar för tidigt.
Termostaten ska öppna vid 80-90 grader så vattnet går runt i kylaren. När vattnet blir kallare igen ska termostaten stänga så att vattnet värms upp igen.
När bilen står still kyls inte kylaren ner av vinden så motorn kommer upp i värme ändå.
Det var ungefär så jag tänkte, men jag ville kolla om någon mer motorkunnig än jag hade en avvikande åsikt.
Citera
2008-01-19, 21:02
Medlem
rebbans avatar
Jag skulle i första hand helt klart gissa på termostaten.
Citera
2008-01-19, 21:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Jag skulle i första hand helt klart gissa på termostaten.
Ska prova att byta den så får vi se om det hjälper. Jag undrar bara hur länge min kära har kört omkring med en bil som inte kommer upp i rätt arbetstemperatur? Hon brukar inte titta på mätarna (utom bränslemätaren) speciellt ofta...
Citera
2008-01-19, 21:14
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Ska prova att byta den så får vi se om det hjälper. Jag undrar bara hur länge min kära har kört omkring med en bil som inte kommer upp i rätt arbetstemperatur? Hon brukar inte titta på mätarna (utom bränslemätaren) speciellt ofta...

Att hon tittar på en mätare är inte illa. Det är många som inte för det.
Sen tror hon kanske att det ska va så med alla ahr inte koll på saker och ting.
Vad är det för bil det handlar om?
Citera
2008-01-19, 21:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Att hon tittar på en mätare är inte illa. Det är många som inte för det.
Sen tror hon kanske att det ska va så med alla ahr inte koll på saker och ting.
Vad är det för bil det handlar om?
Audi A6, sent 90-tal
Citera
2008-01-19, 21:30
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Audi A6, sent 90-tal

Dom har jag inge bra koll på men en del av dom där har jag för mig är trånga som fan i motorn.
Men byta termostat är nog inte helt fel och bör kunnas göras själv.
Citera
2008-01-19, 21:40
Medlem
Citat:
Dom har jag inge bra koll på men en del av dom där har jag för mig är trånga som fan i motorn.

På A4 1,8T-97 måste man i alla fall skjuta fram hela fronten i det s.k. serviceläget för att komma åt termostaten.
Citera
2008-01-19, 21:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag är inte speciellt duktig (ointresserad) på att meka med motorer. Att byta termostat är jag dock ganska övertygad om att jag kan göra själv. Bilen är inne på plåtverkstad i en vecka till (rådjurkollision), men efter det ska jag prova så får vi se om det blir bättre.
Citera
2008-01-19, 21:52
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Jag är inte speciellt duktig (ointresserad) på att meka med motorer. Att byta termostat är jag dock ganska övertygad om att jag kan göra själv. Bilen är inne på plåtverkstad i en vecka till (rådjurkollision), men efter det ska jag prova så får vi se om det blir bättre.
Med tanke på inlägget innan ditt så låter det som att du får skafa dig lite intresse för att byta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in