2008-01-17, 17:04
Medlem
ziphens avatar
Hej.
Jag har alltid haft någonting emot Windows Vista, vet dock inte varför.
Men nu är det såhär, jag sitter på 8gb DDR2 ram som jag vill kasta in i datorn, men det känns bara onödigt att köra under xp 32x (stödjer bara 3.2gb).
Därför tänkte jag uppdatera till Vista 64x, MEN, fungerar cs på vista?
Citera
2008-01-17, 17:31
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Hej.
Jag har alltid haft någonting emot Windows Vista, vet dock inte varför.
Men nu är det såhär, jag sitter på 8gb DDR2 ram som jag vill kasta in i datorn, men det känns bara onödigt att köra under xp 32x (stödjer bara 3.2gb).
Därför tänkte jag uppdatera till Vista 64x, MEN, fungerar cs på vista?
Ja det fungerar utan problem, kör det själv.
Citera
2008-01-17, 19:23
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacman234
Ja det fungerar utan problem, kör det själv.
Härligt! Och tack för svaret.
MEN, är det någon som vet hur mkt minne som vista är kompatibelt för?
Citera
2008-01-18, 15:59
Medlem
andreasaswardhs avatar
* 32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
* 32-bit Windows Vista Starter: 1GB
* 64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
* 64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
* 64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

http://www.vistaclues.com/reader-que...windows-vista/
Citera
2008-01-18, 16:16
Medlem
Kör på Ulimate 64 och CS och de flyter på rätt bra, små "lagg" ibland som jag stör mig på. Men steam kanske uppdateras så denna försvinner, kör på ett 8800 GTS gfx kort.
Citera
2008-01-18, 17:12
Medlem
ziphens avatar
Tack för alla svar! ..
En liten följd fråga då, hehe, vilket av dessa är snabbast:

OCH

Hur mkt minne stödjer xp's 64bitars verision (stavning!?)

//Robin
Citera
2008-01-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Tack för alla svar! ..
En liten följd fråga då, hehe, vilket av dessa är snabbast:

OCH

Hur mkt minne stödjer xp's 64bitars verision (stavning!?)

//Robin

I teorin ska Ultimate vara snabbast då det har "automatiska" funktioner för att stänga av "onödiga" program när du startar ett spel. I praktiken är XP fortfarande snabbare än Vista på så gott som alla spel och kommer vara så länge till p.g.a. många olika skäl.

Du vill INTE köra XP x64-version då stödet för drivrutiner i allmänhet suger vilket troligen gör att du tappar rätt mycket prestanda.

F.ö. kommer du inte tjäna ett smack i prestanda på att trycka in 8 GB RAM jämfört med 3 GB. Troligen kommer du snarare förlora en del då de flesta moderkort inte klarar av att köra stora/många minnen i samma hastighet som färre. Då kommer minnet att bli långsammare, även om det är större. Så länge du aldrig använder mer än 3 GB minne samtidigt (rätt otroligt om det du huvudsakligen gör är att spela spel) kommer inte mer minne ge dig någon som helst prestandaökning, ens i teorin.
Citera
2008-01-18, 20:57
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
I teorin ska Ultimate vara snabbast då det har "automatiska" funktioner för att stänga av "onödiga" program när du startar ett spel. I praktiken är XP fortfarande snabbare än Vista på så gott som alla spel och kommer vara så länge till p.g.a. många olika skäl.

Du vill INTE köra XP x64-version då stödet för drivrutiner i allmänhet suger vilket troligen gör att du tappar rätt mycket prestanda.

F.ö. kommer du inte tjäna ett smack i prestanda på att trycka in 8 GB RAM jämfört med 3 GB. Troligen kommer du snarare förlora en del då de flesta moderkort inte klarar av att köra stora/många minnen i samma hastighet som färre. Då kommer minnet att bli långsammare, även om det är större. Så länge du aldrig använder mer än 3 GB minne samtidigt (rätt otroligt om det du huvudsakligen gör är att spela spel) kommer inte mer minne ge dig någon som helst prestandaökning, ens i teorin.

Då kör jag 4gb i xp (3,2gb användbara).
Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in