• 1
  • 2
2008-01-17, 16:43
Bannlyst
Svensk rommani/romani, som resandefolket talar. Resandefolket är också kända som "tattare" vilket är ett skällsord. Jag är mycket intresserad av att lära mig lite rommani/romano, den svenska varianten. Vad heter språket egentligen? Men det verkar vara omöjligt att lära sig lite! De resande vill behålla språket för sig själva och vägrar att lära ut det. Varför? Finns det något sätt att gå rnt detta och lära sig lite ändå?
Citera
2008-01-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustama
Svensk rommani/romani, som resandefolket talar. Resandefolket är också kända som "tattare" vilket är ett skällsord. Jag är mycket intresserad av att lära mig lite rommani/romano, den svenska varianten. Vad heter språket egentligen? Men det verkar vara omöjligt att lära sig lite! De resande vill behålla språket för sig själva och vägrar att lära ut det. Varför? Finns det något sätt att gå rnt detta och lära sig lite ändå?

För romani i det svenska språket kan du ta en titt i följande bok:

Gösta Bergman (1931), Rotvälska : rommani, månsing, förbrytarspråk och slang, Stockholm : Wahlström & Widstrand
Citera
2008-01-18, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
För romani i det svenska språket kan du ta en titt i följande bok:

Gösta Bergman (1931), Rotvälska : rommani, månsing, förbrytarspråk och slang, Stockholm : Wahlström & Widstrand

Fint! Tack för tipset, det ska jag absolut kolla upp. Man kanske kan lära sig något där. Vet du varför de inte vill lära ut sitt språk?
Citera
2008-01-19, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustama
Fint! Tack för tipset, det ska jag absolut kolla upp. Man kanske kan lära sig något där. Vet du varför de inte vill lära ut sitt språk?

Bergmans bok riktar in sig på bruket av rommani (sic) i det svenska språket, s.k. rotvälska. Oftast rör det sig om genuina romani-ord, dock ibland för-svenskade. Många av dessa ord används än i dag i vardagligt tal, exempelvis tjej, jycke, etc. Användaren Vasile brukar vara rask på att svara med ypperliga exempel i slika trådar.

Romani (Romany) är en kollektiv benämning för samtliga zigenardialekter. För fraser och glosarium på detta språk, ta gärna en titt på följande sida:
http://www2.arnes.si/~eusmith/Romany/index.html

Romany lärs även ut vid diverse institutioner runtom i världen. Romany chib är officiellt minioritetsspråk i Sverige och romany vlax har officiell status i Rumänien.
Citera
2008-01-19, 15:08
Medlem
Tjohildas avatar
Vill och vill...jag jobbade med en tattartjej och hon hade inget emot att berätta. För det mesta är det ju vanlig svenska de pratar, med vissa inslag av försvenskad romani, rövarslang och lite ålderdomliga svenska uttryck.

Om man hör dem prata kan man oftast gissa sig till av sammanhanget vad det rör sig om. Det lilla jag uppfattade:

Kis-pojke, man
Jänta-flicka, kvinna
Frat-dålig människa, pack (bestämd form: ett frat)
Bängaloo-idiot
Ka min ful-kyss mig därbak
Resande-vad tattare kallar sig själva
Bönder-alla andra, icke-resande
Jycklo-hund
Kafi-Kaffe
Senast redigerad av Tjohilda 2008-01-19 kl. 15:10.
Citera
2009-11-26, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Vill och vill...jag jobbade med en tattartjej och hon hade inget emot att berätta. För det mesta är det ju vanlig svenska de pratar, med vissa inslag av försvenskad romani, rövarslang och lite ålderdomliga svenska uttryck.

Om man hör dem prata kan man oftast gissa sig till av sammanhanget vad det rör sig om. Det lilla jag uppfattade:

Kis-pojke, man
Jänta-flicka, kvinna
Bängaloo-idiot
Jycklo-hund
Kafi-Kaffe

Jänta är inte romani, det är värmländska. Kis är väl stockholmska.

Tjavo eller racklo är pojke på romani

gaja är flicka. Tjej är oxå romani.

Frat har jag aldrig hört över huvudtaget,

Resten stämmer bra.

Mushta=kaffe, tudd=mjölk, nackepa=snus, pani=vatten, grej=häst, vårdring=bil.
Citera
2010-01-24, 17:44
Medlem
ziggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Kis-pojke, man
Jänta-flicka, kvinna
Bängaloo-idiot
Jycklo-hund
Kafi-Kaffe

stämmer mycke bra själv är jag finsk zigenaremen jag kan lite tattarspråk de som han andra säger att racklo ee på finska tjavo stmmäermycke bra om de ee nåt ni vill veta om våran kultur eller språk ee de bara att säga till
Citera
2010-01-27, 11:29
Medlem
För drygt ett år sedan utkom även den första ordboken över svensk romani, Lenny Lindell (2008) Ordbok över svensk romani : resandefolkets språk och sånger ISBN 978-91-89196-43-8, som är ett resultat av samarbetet mellan den resande Lenny Lindell och fil. dr. Gerd Carling.
Citera
2010-01-27, 13:12
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jänta är inte romani, det är värmländska. Kis är väl stockholmska.

Värmländska och värmländska, jänta är ett allmännordiskt ord som i Sverige idag råkar vara mer dialektalt. Jämför norskans jente.

Kis fördes nog ursprungligen till stockholmskan av invandrare från Västsverige. Enligt SAOB är det en variant av "kisse" (alltså som i "kissekatt").

Men inget av de här orden är alltså arvord inom romani.
Citera
2010-06-14, 01:30
Medlem
Wonderbras avatar
Ka min ful är dock "ät min skit"

Miron tradrar våddring, diron hunkar pilo. Jag kör bilen, du dricker öl.

Tojjali är cigaretter.

Gaja, gajjan är en icke zigensk/romersk kvinna.. Tjej är faktiskt ordet för just tjej.

Golar använder vi som att tjalla, men det betyder skrika.

Mustat är dock kaffe.

Här kan ni hitta en något sånär bra ordlista. http://modersmal.skolutveckling.se/p..._ordbokpdf.pdf

Jag skulle vilja lära mig det romerska språket bättre, någon som har ett tips?
Citera
2010-09-05, 00:13
Medlem
Alltså vill du lära dig romani eller romanes?
Citera
2010-09-15, 17:11
Medlem
Ulmadugs avatar
Jag vet att "tjej" och "lattjo" kommer från romani. Det var något mer ord som kommer därifrån också... om det var "tjena" kanske? Så var det sagt på kunskapskanalen i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in