• 1
  • 2
2008-01-16, 18:44
Bannlyst
Köpte en Benq FP222WA i söndags och nu märkte jag en stor rödprick nästan i mitten . Pricken visade sig vara en död pixel. Vad göra?

Skärmen:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...logCategoryID=
Citera
2008-01-16, 18:56
Medlem
uLLe.buLLes avatar
1 död pixel är inget fel enligt maskinvarutillverkarna, det är först vid 3-4 döda pixlar som det räknas som ett fel och din garanti gäller.
Citera
2008-01-16, 18:58
Medlem
Andvaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Köpte en Benq FP222WA i söndags och nu märkte jag en stor rödprick nästan i mitten . Pricken visade sig vara en död pixel. Vad göra?

Välkommen till min värld. Om du har garanti på den kan du få en ny. Själv så bryr jag mig inte om min döda pixel, stör mig inte alls
Citera
2008-01-16, 19:00
Bannlyst
Det är det att den syns på svarta bakgrunder så vid spel och film så är den gangska uppenbar + att den är röd!

Har för mig de ska finnas något program eller en film som kan ''stretcha'' ut pixlarna, någon som vet?

Fan
Citera
2008-01-16, 19:04
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
prova massera skärmen.. min döda pixel började funka efter ett tag.. bara klämma på skärmen där den döda pixeln är.. kan funka
Citera
2008-01-16, 19:08
Bannlyst
Vet inte om det skulle vara ett skämt men iaf när jag hade psp så gjorde dom en homebrew som hette typ pixelfixer. Det var typ en film med massa färger i efter det så blev visa döda pixlar normala..Undrar därför om det skulle finnsa något sånt program/film till datorn?
Citera
2008-01-16, 19:09
Medlem
Flärps avatar
Som sagt, massera skärmen. Ta en handduk eller en trasa mellan tumme och tryck vänligt men bestämt och rör runt lite. Det har funkat för mig och en kamrat.
Citera
2008-01-16, 20:21
Bannlyst
hahahaha jag gnugga med tummen så gick den bort! mycket märkligt

tack för tipset
Citera
2008-01-16, 20:37
Medlem
klos_s avatar
Tror ni jag kan göra llikadant på min totalt krossade mp4-skärm?

/Mvh Klos
Citera
2008-01-17, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uLLe.buLLe
1 död pixel är inget fel enligt maskinvarutillverkarna, det är först vid 3-4 döda pixlar som det räknas som ett fel och din garanti gäller.

Är det inte så att garantin gäller om det är endast en pixel som är död, men den är störande? Har för mig att jag läste det någonstans.

Bra att det löste sig med skärmen i alla fall.
Citera
2008-01-17, 00:15
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenix__
Är det inte så att garantin gäller om det är endast en pixel som är död, men den är störande? Har för mig att jag läste det någonstans.

Bra att det löste sig med skärmen i alla fall.

Skiljer säkert mellan olika tillverkare och modeller hur många döda pixlar som är aceptabelt, vet inte om positionen på pixeln spelar någon roll.
Citera
2008-01-17, 00:17
Medlem
Ma.monkeys avatar
Du får helt enkellt kolla deras pixel policy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto