Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parantes
Men ärligt talat...

För det första: Det spelar väl ingen roll hur dom har det rent ekonomiskt. Varför bry sig om det? Eller bryr du dig om alla andras ekonomi också, eller är det bara för att dom råkar vara ett band?

Angående att "dom snackade mycket om pengar på presskonferensen" så måste du ha sett en annan presskonferens än mig. Och grillbilden (som är en produktbild) kan ju lika gärna vara ett skämt. Jag har också sett skitfräcka grejer och lagt upp en bild och skrivit "kanske skulle köpa denna..."

Och OM det nu inte skulle vara ett skämt, vad spelar det för roll? Egentligen? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, faktiskt?

Dom får självklart göra precis vad dom vill med sina pengar, men jag vill inte höra gnäll där dom försöker framstå som dåligt betalda när dom med inga mått mätt är det.
Citera
2012-04-26, 03:02
Medlem
Kliniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Skönt att man inte är ensam, man misströstar lätt när man läser på Kent-forumet där folk hyllar minsta lilla dom gör, skulle säkert skrika MÄSTERVERK om dom fes i en mikrofon...

Älskar Kent men det här var som en tallrik fil. Jocke Berg som är en av Sveriges bästa textförfattare har fan misslyckats totalt på den här skivan.

Kan inte släppa textraderna:

"Så nu tänker vi på resor, Vita nätter, Ian Curtis
Är du Michael Jackson eller Michael Bolton
Är du Pepsi har du Kola"

Och:

"Åh baby var har du varit
vi har redan tänt på grillen"

Som nog måste vara det larvigaste han skrivit och som förstör hela "999" som faktiskt vuxit till en bra låt om det nu inte vore för dom här två styckena som förstör låten.

Jag blev lite rädd när gruppen på presskonferensen sa att hela skivan gått jätteenkelt och smidigt att spela in medans alla deras tidigare skivor har varit svåra, det säger ju allt...

Det låter enkelt också (och då menar jag inte på enkelt det bra sättet) och det låter som dom varit väldigt okritiska mot låtarna och sig själva, sen ska inte Kent vara lyckliga heller, dom SKA vara rädda för mörkret, dom ska må dåligt, det ska va jobbigt!

Musikmässigt alltså inte privat.

Nu har jag grillat några läckra hemstoppade korvar på min Talos-grill, samtidiigt har jag avnjutit Kents senaste alster. Måste säga att just den lyrik du nämner är det bästa Joakim Berg nedskrivit sedan den formidabla biten Blåjeans. LP-skivan i övrigt kommer att passa utmärkt att avnjutas tillsammans med en väl lagrad Calvados i goda vänners lag.
Senast redigerad av Klinik 2012-04-26 kl. 03:17.
Citera
2012-04-26, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinik
Nu har jag grillat några läckra hemstoppade korvar på min Talos-grill, samtidiigt har jag avnjutit Kents senaste alster. Måste säga att just den lyrik du nämner är det bästa Joakim Berg nedskrivit sedan den formidabla biten Blåjeans. LP-skivan i övrigt kommer att passa utmärkt att avnjutas tillsammans med en väl lagrad Calvados i goda vänners lag.

Måste vara trist att ha så taskig självkänsla att man försöker vara ball genom att skryta om sina dyra prylar på ett forum... Äger du ens en Talos-grill eller är du ännu mer tragisk?

Ge gärna exempel på vilken "lyrik" som är hans bästa någonsin? Blåjeans är en klassiker och bra låt men alldeles för otydlig och flummig för att vara en bra låt enbart pga texten.
Citera
2012-04-26, 10:58
Medlem
lousys avatar
Har sett fram emot den här skivan väldigt länge. När jag väl lyssnade igenom den så hände ingenting. Jag blev varken lyrisk, deprimerad, glad eller kåt. En skiva som börjar fantastiskt bra (999), ibland hör man någon typisk Jocke-rad ("Jag är grym som en grekisk gud, bara grymt mycket fulare") men i övrigt är det tyvärr ganska tamt.

Jag började lyssna på Kent år 2000 när jag hade köpt B-sidor. Sen dess har de i mitt tycke blivit bättre o bättre, Hjärta Smärta EP:n var väldigt bra t.ex, och när jag hörde vitt skilda låtar som Sverige, Columbus, 400 slag och Finns inga ord så visste jag att det här var den självklara arvtagaren till mitt förra favoritband (R.E.M). Men den här skivan påminner mig väldigt mycket om när R.E.M. släppte "Around the Sun". En eller två bra låtar, i övrigt lunkar allting på och det känns nästan lite tafatt och ängsligt.

Låtar som står ut nu är 999, Petroleum och Färger på Natten. Resten är okej eller bara trista. Sista låten som i vanliga fall är ett episkt mästerverk (Mannen i den Vita hatten, ja) är i det här fallet bara en okej trip-hop. Påminner om Portishead Light typ.

Kent har gjort låtar som Svarta Linjer och Gamla Ullevi. Ska vi verkligen nöja oss med en tråkig låt som Ruta 1 då? Särskilt som de tog bort en väldigt fin låt som tydligen inte platsade på skivan.

Betyget blir en svag 3:a av 5.
Citera
2012-04-26, 11:46
Medlem
Medianas avatar
Varför finns den inte att köpa på Itunes?
Citera
2012-04-26, 12:07
Medlem
Coolcittes avatar
Jag fick veta att en ny platta var på gång för bara några dagar sedan. Därför har jag varken väntat eller längtat efter skivan och hade därför ganska låga förväntningar. Personligen tycker jag att "Röd" är det bästa Kent har gjort. Finns inte en dålig låt på den plattan och jag gillar hur dom experimenterar med elektronisk musik.

Blev dock ganska besviken på senaste plattan. Tycker som många andra att den känns lite "massproducerad", billig och enkel. Lite "grabbar, det börjar bli lite tomt på kontot, ska vi göra en platta?".

"999" förstår jag inte alls. Tråkig, alldeles för lång och alldeles för tjatig låt och jag tycker att "Petroleum" hade passat bättre som singel. "Petroleum" är för övrigt den klart bästa låten på plattan. Riktig "mördarrefräng" som sätter sig direkt. Gillar sista låten, "Hänsyn" också. Den passar väl sig dock inte så bra som sista låt, men jag gillar triphop-vibbarna.

Kent är som bäst när dom gräver ner sig i mörker och misär. Det är därför "Röd" och "Du & Jag Döden", blev så bra. Den senaste plattan är absolut inte dålig, men dom låter som vilken Rix FM-artist som helst.

"Jag är inte rädd för mörkret" imponerade inte på mig alls och kommer antagligen inte spelas sönder här hemma.
Citera
2012-04-26, 12:50
Medlem
fritjofkonkass avatar
Igår lyssnade jag igenom nya skivan ett par gånger, och trots att jag inte lyssnat in mig så mycket på kents tidigare album, förutom En Plats i Solen, gillade jag det jag hörde.
Saknade dock låtar åt det lite hårdade upptempohållet, som bl.a finns på Röd. Bästa låten är 999, följt av Petroleum, Hänsyn, Tänd på, Färger på natten. Skivan har en bra komposition och helhet, tycker jag.
Behöver förmodligen lyssna ännu mer ingående på plattan för att kunna skapa mig en rättvisare uppfattning om den.

Petroleum (04:03)
Isis & Bast (04:15)
Jag Ser Dig (05:36)
Tänd På (04:44)
Beredd På Allt (04:34)
Ruta 1 (04:14)
Färger På Natten (04:03)
Låt Dom Komma (03:59)
Hänsyn (03:33)

Bra jobbat, kent!
Citera
2012-04-26, 17:16
Medlem
Fan vad jag saknar gamla Kent. Detta är inte Kent...
"Rödljus, Cowboys, Noll, Sundance Kid, Pärlor, Önskar att någon...,Slutsats,VinterNoll2." Listan kan göras mycket lång. Har lyssnat igenom albumet 3 ggr idag, och ingen låt sätter sig direkt sådär som många låtar tidigare gjort. Jag tycker dock om "Jag ser dig" mycket.
Citera
2012-04-26, 17:16
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte

Kent är som bäst när dom gräver ner sig i mörker och misär. Det är därför "Röd" och "Du & Jag Döden", blev så bra. Den senaste plattan är absolut inte dålig, men dom låter som vilken Rix FM-artist som helst.

(förkortat citat av mig)

haha, har du lyssnat på färger på natten? den är väl otroligt mycket mörker och misär. som tidigare nämnt i tråden så rabblas neuroleptika, det är psykos-symtom genom hela sången och den är ju helt cp.

JÄIRFM är inte min favorit-platta, men jag tycker de flesta låtarna är riktigt riktigt bra, har egentligen bara lite svårt för "hänsyn", som inte riktigt passar tycker jag

edit: inlägg 1000 i tråden
Senast redigerad av jenny747 2012-04-26 kl. 17:39.
Citera
2012-04-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
(förkortat citat av mig)

haha, har du lyssnat på färger på natten? den är väl otroligt mycket mörker och misär. som tidigare nämnt i tråden så rabblas neuroleptika, det är psykos-symtom genom hela sången och den är ju helt cp.

JÄIRFM är inte min favorit-platta, men jag tycker de flesta låtarna är riktigt riktigt bra, har egentligen bara lite svårt för "hänsyn", som inte riktigt passar tycker jag
Vad har du för favoritlåtar med Kent, då?
Citera
2012-04-26, 17:26
Medlem
Har preliminärt lite blandat känslor till detta album. Är alldeles förälskad i Isis & Bast och gillade 999 sedan innan medan vissa andra låtar inte sätter sig alls. Det sista spåret tycker jag i skrivande stund är ruskigt mediokert. Överlag är det en helt okej skiva, hoppas att den växer ju mer jag lyssnar.
Senast redigerad av Fumbduck 2012-04-26 kl. 17:29.
Citera
2012-04-26, 17:38
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Vad har du för favoritlåtar med Kent, då?

det växlar, men favoritplattorna är du och jag döden samt en plats i solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in