Citat:
Ursprungligen postat av Robert.B
Folkgemenskapen är det enda som kan bygga ett vackert samhälle. Fattar du inte själv att du bara splittrar? Vad är det för dynga du snackar om "kapitalism"? Jag är också emot multinationella skitföretag som exploaterar tredje världens arbetsföra befolkning. Samma företag som gjort svensken till konsumenter och "tvingat" oss till underkastelse, för vi är så rädda att förlora våra konsumptionsvaror.
Denna kapitalism är inte något som existerar bland vanligt folk i Sverige. Har du verkligen ett jobb? På alla arbetsplatser jag någonsin varit, och det är flertalet, så har jag alltid upplevt en bra gemenskap och företagare som bryr sig om sina anställda. Dock har jag upplevt att investmentbolag som köpt upp en firma jag jobbat på var riktiga skitstövlar och JUDAR till råga på allt.
Din sort är sig alltid lik. Skriker och gapar om orättvisor mellan klasserna. Detta enbart för att ni själva är så odugliga att ni aldrig skulle klara av att kämpa er fram i livet. Har ni inga pengar vill ni ta alla andras. Men har ni stålar, då är ni sniknare än den värsta juden.
Denna kapitalism är inte något som existerar bland vanligt folk i Sverige. Har du verkligen ett jobb? På alla arbetsplatser jag någonsin varit, och det är flertalet, så har jag alltid upplevt en bra gemenskap och företagare som bryr sig om sina anställda. Dock har jag upplevt att investmentbolag som köpt upp en firma jag jobbat på var riktiga skitstövlar och JUDAR till råga på allt.
Din sort är sig alltid lik. Skriker och gapar om orättvisor mellan klasserna. Detta enbart för att ni själva är så odugliga att ni aldrig skulle klara av att kämpa er fram i livet. Har ni inga pengar vill ni ta alla andras. Men har ni stålar, då är ni sniknare än den värsta juden.
Jo alltså vi lever i en kapitalistisk värld (visste du inte det på allvar?) som naturligtvis tar sig uttryck på olika sätt i olika delar av världen. P.g.a. arbetarklassens kamp i Sverige har mycket av den kalla, brutala utsugningen tryckts tillbaka (även om resterna finns kvar och det idag tycks som att de under den borgerliga regeringen återvänder i allt högre hastighet). Arbetarrörelsen kämpade sig till välfärd och reformer, tro inte på något annat borgerligt dravel, varenda förbättring som arbetarklassen och medelklassen fått se i vårt land är ett resultat av kamp, såväl parlamentarisk (genom partier) som utomparlamentarisk (facklig osv.).
Jag säger ingenting om de personliga relationerna man har till sin chef, man kan tycka att han är jättetrevlig och sympatisk. Men i slutändan spelar ju inte detta någon roll, hans uppgift är att se till att du arbetar och tjänar pengar till företaget. Hans intresse är att du jobbar så mycket som möjligt för så lite som möjligt och ditt intresse är att inte tvingas slita så hårt och få bättre betalt (det är i alla fall den klassiskt fackliga idén). Det spelar liksom ingen roll vilken mys-gos relation du har till din arbetsköpare, era intressen är inte de samma och det kommer att visa sig när det bränner till och de börjar avskeda folk, driva upp arbetstempot osv.
Den sista harangen du skrev påminner mycket om en förorättad småborgerlig liberal som gnäller om de slöa arbetarna som inte bara kan visa lite tacksamhet. Nej inte fan tänker vi vara tacksamma för att vi får löneslava, det är ingenting vi valt, det är en värld vi fötts in i men försöker förändra. Men stå du för all del på kapitalets sida, trots allt är det alltid det fascismen/nazismen gjort.