2013-01-16, 11:50
  #7405
Medlem
RelicDeluxes avatar
En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Nu kanske inte SMR är religiöst drivna men ni ser vad jag menar.
Citera
2013-01-16, 11:53
  #7406
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Vi kan ju börja med deras egen fuhrer Klas Lund som är dömd för bl.a. Dråp ,grovt rån etc...

Sen har jag för mig att flera av deras nästeschefer är grova brottslingar. Tex så har väl Pär Sjögren (näste 5) 11 domar på sig. Hur resten av dessa moralen riddare har betett sig låter jag vara osagt.

Finns någon undersökning där hälften av aktivisterna bar dömda för brott.

Det är alltså dessa gossar som ska styra upp landet.

Pär Sjögren är väl aktiv här i tråden så du kan väl fråga han själv hur det ser ut.

Det här är en organisation som inte åstadkommit något vettigt under sina 15år, tom enligt som själva.

Lycka till

Ps. Sen om du googlar kriterierna för sekt så märker du snabbt att SMR fyller kriterierna väl.

Finns ju ett läckt dokument från NOVA där de kartlagt ett gäng SMR:are, och deras BR/MR/ASP är en bedrövlig läsning.
Fina grabbar som ska leda nationen
Citera
2013-01-16, 12:04
  #7407
Medlem
Per.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdy
Finns ju ett läckt dokument från NOVA där de kartlagt ett gäng SMR:are, och deras BR/MR/ASP är en bedrövlig läsning.
Fina grabbar som ska leda nationen

dels var det 2008, dels är dom flesta som var med där borta från org.
Dessutom kan man ju ifrågasätta varför ostraffade personer blir uppsatta på en sån lista...
Citera
2013-01-16, 12:06
  #7408
Medlem
Per.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Vi kan ju börja med deras egen fuhrer Klas Lund som är dömd för bl.a. Dråp ,grovt rån etc...

Sen har jag för mig att flera av deras nästeschefer är grova brottslingar. Tex så har väl Pär Sjögren (näste 5) 11 domar på sig. Hur resten av dessa moralen riddare har betett sig låter jag vara osagt.

Finns någon undersökning där hälften av aktivisterna bar dömda för brott.

Det är alltså dessa gossar som ska styra upp landet.

Pär Sjögren är väl aktiv här i tråden så du kan väl fråga han själv hur det ser ut.

Det här är en organisation som inte åstadkommit något vettigt under sina 15år, tom enligt som själva.

Lycka till

Ps. Sen om du googlar kriterierna för sekt så märker du snabbt att SMR fyller kriterierna väl.

vad duktig du är som tagit reda på det...
Då kanske du även vet att jag inte blivit dömd under min tid i smr.
Citera
2013-01-16, 12:12
  #7409
Medlem
RelicDeluxes avatar
Att du inte blivit dömd betyder inte att du begått brott.

Svara ärligt nu Pär, har du under din tid varit involverad i kriminella handlingar som tex misshandel?

Tänker på Norge, Ludvika, Stockholm (då ni hoppade på andra nationella och la ut filmen åå nordfront?!).

Hur ser ni på doping förresten?

Och hur ställer du dig till att SMR anklagas för att vara en sekt?
Citera
2013-01-16, 12:16
  #7410
Medlem
Per.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Att du inte blivit dömd betyder inte att du begått brott.

Svara ärligt nu Pär, har du under din tid varit involverad i kriminella handlingar som tex misshandel?

Tänker på Norge, Ludvika, Stockholm (då ni hoppade på andra nationella och la ut filmen åå nordfront?!).

Hur ser ni på doping förresten?

Och hur ställer du dig till att SMR anklagas för att vara en sekt?

norge blev vi attackerade
ludvika var det ingen misshandel
stockholm hoppade vi inte på andra nationella

Kanske ska byta namn till mr nollkoll?
Citera
2013-01-16, 12:27
  #7411
Medlem
RelicDeluxes avatar
Antar att i Ludvika slog han sig själv i huvvet. Vänta nu...vilka var det ni slogs med i Sthlm och la ut film på då?

Fick inte svar på sekt anklagelserna samt hur ni såg på doping?

SMR anses ju vara ett tillhåll för (ex)? Kriminella våldsbejakande sekterianer. Hur ser du på det?

Mr litekoll
__________________
Senast redigerad av RelicDeluxe 2013-01-16 kl. 12:43.
Citera
2013-01-16, 12:38
  #7412
Medlem
RelicDeluxes avatar
Sen har jag även en fundering på hur ett ev. Samarbete med Brandr kommer att se ut i framtiden. Har förstått att han inte är fullt lika uppskattad som ni tycker?
Citera
2013-01-16, 13:29
  #7413
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledarprincipen
Jag är nyfiken på organisationen och dess medlemmar. Jag har inte haft mycket insyn i hur verksamheten bedrivs utöver att man bygger på järngardets organisationsstruktur.

Har dock fått vibbar att det är en viss dekadens och sektliknande beteende bland medlemmarna och ledarstrukturen. Inget som jag kan fastställa med fakta eller personliga erfarenheter utan bara ett samlat uttryck från lös information.

Vad har ni för krav på medlemmarna vad gäller moraliska ståndpunkter och beteende? Har ni medlemmar som har domar utöver de vanliga HMF-företeelserna och ringa misshandlar?
Motståndsrörelsen var tidigt ute med att bekämpa skinnskalledekadensen. Drogbruk och alkoholmissbruk accepteras inte bland medlemmar eller aktivister (står bland annat i Aktivisthandboken).

Pratet om att man är en sekt tycker jag inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Vi kan ju börja med deras egen fuhrer Klas Lund som är dömd för bl.a. Dråp ,grovt rån etc...
Klas Lund har bara dömts för ett brott under Motståndsrörelsens tid och det var att han hade ett vapen hemma i självförsvarsyfte.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Hur ser ni på doping förresten?

Och hur ställer du dig till att SMR anklagas för att vara en sekt?
Doping är inte tillåtet.

Vad går anklagelsen ut på? På vilket sätt är Motståndsrörelsen sektlik och på vilket sätt är det något dåligt?
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Sen har jag även en fundering på hur ett ev. Samarbete med Brandr kommer att se ut i framtiden. Har förstått att han inte är fullt lika uppskattad som ni tycker?
Det angår väl inte dig?

Personligen gillar jag i alla fall Brandr.
Citera
2013-01-16, 13:32
  #7414
Medlem
RelicDeluxes avatar
Hur skiljer sig SMR sig från en sekt?

Ps. Såg nu att du inte hade något emot sektkulturer.
Citera
2013-01-16, 14:00
  #7415
Medlem
RelicDeluxes avatar
Vad gäller för uteslutning?

Tex. Att nån blir påkom en med att dopa sig?Kröker för hårt? Kanske tom röker lite gräs eller drar lite tjack?
Icke politiskt våld?

Du kan se tidigare inlägg ang vad SMR och sekter har gemnsamt.

Tror nog att dom flest är överrens att en våldsbejakande sekt kan vara problematiskt.

Sen verkar jag inte vara den ende som tycker att Brandrs samröre med SMR också kan bli problematisk då han tillhör Torfalangen.
Citera
2013-01-16, 15:15
  #7416
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
Fast Motståndsrörelsen är inte en religiös organisation.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Är inget konstigt. Att ha en ofrivillig organisation förutsätter att man tvingar folk och det är inte särskilt hållbart. Att medlemskap förtjänas är också naturligt då det behövs uppoffringar av tid och pengar för att organisationen ska kunna fungera. Att medlemskap kan fråntas personer som inte följer uppsatta regler är inte heller konstigt, så funkar de flesta organisationer.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Det stämmer väl till viss del och ger såklart ett konstigt intryck eftersom våra idéer inte är mainstream och folk därför har dålig koll på dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Den politiska oppositionen brukar vanligtvis vara i konflikt med de styrande krafterna.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Motståndsrörelsen är hierarkisk (inte egalitär) och det om prästerskap går inte att applicera på oss.
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Motståndsrörelsen detaljstyr inte hur medlemmarna lever sina liv även om man uppmuntrar till en sund livsstil och förbjuder de mest skadliga sakerna (men det finns väl heller inget politiskt parti som vill ha knarkare och alkoholister som representanter, så det är ju som sagt var inget konstigt).
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Sen verkar jag inte vara den ende som tycker att Brandrs samröre med SMR också kan bli problematisk då han tillhör Torfalangen.
Kul att ni rödingar bara ligger nått år eller så efter i utvecklingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in