Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
För det första så får du det att framstå som om Klas Lund skulle ha sökt upp Ronny Landin för att kallblodigt mörda honom, vilket är fel. Vad du även inte tar upp är att Ronny Landin med kamrater hamnade i slagsmål med en grupp personer varav Klas Lund var en av dem, detta slagsmål startades av en Landins kamrater (Även om båda grupper var intresserade av att slåss). Det är under detta tumult som Ronny Landin mister livet.
Det har jag inte skrivit.
Han är dömd för dråp, men åtalades för mord (om jag mins rätt av vad jag läst).
Men eftersom varken du eller jag citerar några säkra uppgifter rörande ärendet så bör vi väl inte spekulera i onödan.
Han dömdes helt enkelt för dråp, och han har berövat en annan människa livet genom en våldshandling.
Det är det enda vi behöver veta i denna diskussionen, men om du har några källor (förutom Klas Lund ensam) så får du gärna bifoga dem.
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vad gäller trovärdigheten för Klas Lund som ledare och Motståndsrörelsen, så är det väl snarare så att man rent logiskt bör utgå ifrån de löften gets, hur man agerat och om man någonsin har frångått den kamp man för. Vad gäller alla dessa saker så har varken Klas Lund eller Motståndsrörelsen gjort detta, det är vad som skapar trovärdighet.
/Micke
Det är alltså förenligt att utge sig för att vara en icke-våldsutövande (nödvärn undantaget) organisation, och att ha en dråp-, misshandel- och råndömd ledare?
Vi kan nog fastslå att SMR och jag ser olika på det här med trovärdighet, men det var intressant att höra vad ni tycker.
Lite fler frågor då (om du önskar så kan du besvara dem i punktform):
Finns det fler högt uppsatta medlemar inom organisationen som är dömda för våldsbrott?
Är tex. Pär Öberg och/eller Magnus Söderman dömda för liknande brott?
Hur skulle deras inflytande och ställning i organisationen påverkas ifall de idag dömdes för tex. mord eller dråp?
Kan en medlem uteslutas om denne begår något oprovocerat våldsbrott, eller annat våldsbrott som inte faller inom ramen för nödvärnslagen?
Finns det några regler eller stadgar som omfattar denna typen av händelser?