• 1
  • 2
2008-01-16, 08:33
Bannlyst
Hejsan jag köpte en dator av en polare som haft problem ända sen han hade den datorn är bra så om det inte hade varit för att den bara dör när man packar upp en fil genom Winrar/Winzip exempel eller installerar ett spel!

Vad jag förstått så dör den pågrund av den arbetar för mycket!

Ibland så slår datorn om så om man kollar på skärmen så är det bara massa streck i olika färger!

Någon som vet vad felet är? :/
Citera
2008-01-16, 09:05
Medlem
R.Rs avatar
Med dör menar du alltså att den stängs av, inte att den går segt/"hänger sig"? Inte ska en normal dator stängas av för att den "jobbar för mycket", det kan ju möjligen vara problem med nätagget. Prova byt det.
Citera
2008-01-16, 09:10
Medlem
BobVlaesks avatar
Får du blåskärm? Har du tillräcklig kylning?

Möjliga problem och lösningar:
- Antar att du kör Windows, installera om ditt OS.
- Dålig kylning till CPU. Byt fläkt.
- Kassa minnen, köp nya.
- Mycket prylar i lådan? Behövs nytt nätagg?

Ja, det kan vara något av ovanstående. Eller nåt helt annat, men det är ju därför vi älskar datorer

Mata på med lite mer info om omständigheterna så är det enklare att hjälpa till.
Citera
2008-01-16, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BobVlaesk
Får du blåskärm? Har du tillräcklig kylning?

Möjliga problem och lösningar:
- Antar att du kör Windows, installera om ditt OS.
- Dålig kylning till CPU. Byt fläkt.
- Kassa minnen, köp nya.
- Mycket prylar i lådan? Behövs nytt nätagg?

Ja, det kan vara något av ovanstående. Eller nåt helt annat, men det är ju därför vi älskar datorer

Mata på med lite mer info om omständigheterna så är det enklare att hjälpa till.

-Får du blåskärm? Det har hänt! Men det jag får offtast är 3-4 färger som typ en streckkod. (Inte bäst på datorer direkt)

-OS? Installerde om mitt OS igår!

-Dålig kylning? Har en massa fläktar i datorn så det är inte det som är problemet!

-Kassa minnen? Tror inte det har haft dom i min förra dator aldrig något strul (2x512mb)

-Mycket prylar? Vad menar du med det!

Personligen tror jag som ni säger att det kan vara nät agget som behöver bytas ska kolla på det!
Citera
2008-01-16, 09:30
Medlem
BobVlaesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburg
-Får du blåskärm? Det har hänt! Men det jag får offtast är 3-4 färger som typ en streckkod. (Inte bäst på datorer direkt)

-OS? Installerde om mitt OS igår!

-Dålig kylning? Har en massa fläktar i datorn så det är inte det som är problemet!

-Kassa minnen? Tror inte det har haft dom i min förra dator aldrig något strul (2x512mb)

-Mycket prylar? Vad menar du med det!

Personligen tror jag som ni säger att det kan vara nät agget som behöver bytas ska kolla på det!

Med mycket prylar menar jag, många hårddiskar, strömkrävande grafikkort och såna saker. Om nätagget ligger precis på gränsen av vad det klarar att leverera och sen datorn går på full-load när den arbetar och plötsligt drar massa mer ström än idle, kan det mycket väl vara orsaken till crash.
Citera
2008-01-16, 09:42
Bannlyst
Citat:
Med mycket prylar menar jag, många hårddiskar, strömkrävande grafikkort och såna saker. Om nätagget ligger precis på gränsen av vad det klarar att leverera och sen datorn går på full-load när den arbetar och plötsligt drar massa mer ström än idle, kan det mycket väl vara orsaken till crash.
Nej har bara en hårddisk på 200GB, sen ett Radeon 9600 grafikkort..1 GB ram...

Men det nätaggregatet jag har i datorn just nu är på 230 Vatt!
Jag har ett äldre nätaggregat på 230V som jag har haft liggande på mitt rum ett tag tror ni det går att sätta in det i datorn istället för det jag har?

För mitt nätaggregat är ju isåfall trasigt eller är det för lite VATT i det?
Citera
2008-01-16, 10:31
Medlem
Jegars avatar
Citat:
Hejsan jag köpte en dator av en polare som haft problem ända sen han hade den datorn är bra så om det inte hade varit för att den bara dör när man packar upp en fil genom Winrar/Winzip exempel eller installerar ett spel!

Vad jag förstått så dör den pågrund av den arbetar för mycket!

Ibland så slår datorn om så om man kollar på skärmen så är det bara massa streck i olika färger!

Någon som vet vad felet är? :/

Du kanske ger den för lite mat?
Citera
2008-01-16, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jegar
Du kanske ger den för lite mat?
Och med det menar du? För lite vatt eller vaddå? ( Är somsagt inte bra på sånt här )
Citera
2008-01-16, 11:28
Bannlyst
Citat:
Men det nätaggregatet jag har i datorn just nu är på 230 Vatt!
Jag har ett äldre nätaggregat på 230V som jag har haft liggande på mitt rum ett tag tror ni det går att sätta in det i datorn istället för det jag har?

För mitt nätaggregat är ju isåfall trasigt eller är det för lite VATT i det?

Kan jag det? Även om det är lite äldre?
Citera
2008-01-16, 11:40
Medlem
BobVlaesks avatar
Citat:
Kan jag det? Även om det är lite äldre?

Var det 230 watt eller 230 volt?
230 watt låter ganska lågt. Funkar säkert men jag har inte kört med mindre än 300W på tio år.
Citera
2008-01-16, 11:50
Bannlyst
Citat:
Var det 230 watt eller 230 volt?
230 watt låter ganska lågt. Funkar säkert men jag har inte kört med mindre än 300W på tio år.
E nog Volt jag menar står 230 V på baksidan på båda men det funkar att testa den gamla eller om dom har samma volt? (230V)
Citera
2008-01-16, 12:34
Bannlyst
Kan inte någon bara säga om det funkar vill testa och göra det nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in