2008-01-16, 08:27
Medlem
Ettan^s avatar
Tjenare,
har nyligen installerat Ubuntu men lyckas inte höja upplösningen till mer än 800x600 och tänkte höra om lite hjälp här. Jag har installerat på en laptop, men jag har en extra LCD-skärm (Samsung SyncMaster 930BF) som jag vill använda mig av.

Det är så att jag har ett radeon-kort, alltså stöds drivrutinerna visst inte, eftersom jag var tvungen att aktivera dessa "på sidan om" när jag just installerat Ubuntu.
När jag går in på system->administration->skärmar och grafik så hittar den min laptop-skärm och min ikopplade vanliga LCD-skärm som jag vill använda mig av, men den har som standard att välja laptopskärmen som standard med upplösning 800x600.

Jag har kollat i xorg.conf-filen, och upplösningen jag vill ha (1280x1024) finns med där. Jag har lyckats skapa en sparad konfiguration där jag valt ATI-grafikkortsdrivrutiner samt gjort min Samsung-skärm till standard med 1280x1024@60 (som verkar vara det ultimata enligt skärmen), men så fort jag startar om datorn eller ens stänger ner rutan med "skärmar och grafik"-informationen så återgår den till att ha laptopskärmen som standard med 800x600. Jag har testat gå in på min konfiguration, välja 1280x1024 och köra "test", och då ser det bra ut, kommer upp en liten ruta uppe i hörnet som frågar om jag vill behålla inställningarna (resten av bakgrunden ser ut som myrornas krig - ska det göra det?) men om jag trycker på att jag vill behålla inställningarna går den ändå tillbaka till "standard", dvs 800x600 med laptopskärmen som standard.

Tycker det är konstigt att jag ens kan sitta och använda min Samsung-skärm eftersom den står som "inaktiverad" i konfigurationen, men ändå funkar den.

Jag tror att en lösning kanske är att jag måste se till att den loadar min egna skärmkonfiguration vid uppstart istället för standardkonfigurationen, går det? Eller ska det gå att ställa in ändå utan att behöva ändra vilken konfiguration den ska välja? Verkar inte gå att spara över standardkonfigurationen :/

Obs. När jag går in på system->inställningar->skärmupplösning kan jag bara välja upp till 800x600 där också.

Tacksam för svar! (Mina ögon börjar göra ont av denna upplösning ^^)

EDIT: Så fort jag försöker göra en ny inställning och loggar ut/startar om får jag upp ett felmeddelande när jag ska logga in som säger att jag för närvarande kör i lågupplösnings-mode eller något liknande, och om jag vill ändra upplösning/använda dual screen/liknande måste jag göra inställningarna själv. Sen kan jag välja "konfigurera", men om jag väljer 1280x1024@60 där så sparas det inte, den bara fortsätter logga in och använder 800x600 :/
Senast redigerad av Ettan^ 2008-01-16 kl. 08:30.
Citera
2008-01-16, 08:53
Medlem
Ettan^s avatar
Liten uppdatering; jag körde sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg i terminalen och lyckades på så sätt öka upplösningen till 1024x768, men ändå inte ända upp till 1280x1024, dessutom har skärmen fårr en obehagligt ljus känsla, ungefär som när man lyser med en lampa rakt på en bok, svårt att läsa bokstäverna o.O Svaga streck och liknande försvinner helt, om ni som läser t.ex. använder firefox och har google search engine-grejen uppe i högra hörnet, texten "Google" som står där när man inte har skrivit in något syns nästan inte alls, bokstäverna är för smala. What gives? Nu blev det två problem helt plötsligt

EDIT: screenshot på hur ljust det är: http://img138.imageshack.us/my.php?i...krmbildew2.png

Som ni ser försvinner ganska mycket, och det är rätt jobbigt för ögonen ^^
Senast redigerad av Ettan^ 2008-01-16 kl. 09:11.
Citera
2008-01-16, 09:33
Medlem
Char0ns avatar
Har tyvärr inte så mycket bra erfaranhet med Linux och ATI-kort, det enda tips jag kan ge är att installera ATIs "propetiära" drivrutiner. Programmet Envy har jag för mig ordnar det här rätt bra.

På just bilden framgår tyvärr inte så mycket av ljusskillnaden då det är en skärmdump av minnet och inte displayen.
Citera
2008-01-16, 09:41
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Char0n
Har tyvärr inte så mycket bra erfaranhet med Linux och ATI-kort, det enda tips jag kan ge är att installera ATIs "propetiära" drivrutiner. Programmet Envy har jag för mig ordnar det här rätt bra.

På just bilden framgår tyvärr inte så mycket av ljusskillnaden då det är en skärmdump av minnet och inte displayen.

Okej, ska testa Envy. Kom på det där med sceenshot i efterhand, klassiskt ^^

EDIT: Försökte Envy, gick inte så bra. Det enda som hände var att de inställningar jag gjort i sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg försvann, alltså återgick datorn till 800x600 (dock med normala färger). Testade konfigurera om detta med samma kommando igen och sitter nu med 1024x768 fast med samma problem som förut, alltså så jäkla ljust att man knappt ser texten.

Verkar som att jag antingen måste ha 800x600 med möjlighet att se vad jag gör, eller 1024x768 med denna ljusa förbannelse. Inget av dom är speciellt lockande tyvärr :/ Förstår inte vad som kan vara fel
Senast redigerad av Ettan^ 2008-01-16 kl. 10:24.
Citera
2008-01-16, 11:09
Medlem
Char0ns avatar
Provade att Googla problemet och det visade sig att de stött på det tidigare https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ti/+bug/152312
Det ser ut som att problemet ligger i ATI-drivaren och du blir nog tyvärr tvungen att byta till en äldre version, xserver-xorg-video-ati_6.6.3-2ubuntu6_i386.deb verkar ha fungerat för de flesta, jag tror det paketet du behöver är xorg-driver-fglrx från Synaptics eller prova Envy för en äldre drivare.
Citera
2008-01-16, 11:14
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Char0n
Provade att Googla problemet och det visade sig att de stött på det tidigare https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ti/+bug/152312
Det ser ut som att problemet ligger i ATI-drivaren och du blir nog tyvärr tvungen att byta till en äldre version, xserver-xorg-video-ati_6.6.3-2ubuntu6_i386.deb verkar ha fungerat för de flesta, jag tror det paketet du behöver är xorg-driver-fglrx från Synaptics eller prova Envy för en äldre drivare.

Okej, tack för svaret. Har lyckats knepa till mig en ny (halvt förbättrad) version av problemet nu i alla fall, som kanske går att lösa. Så här ser det ut nu (min egna högst ackurata ritning): http://img134.imageshack.us/my.php?image=namnlsvg5.jpg

Ser jättebra ut, förutom att bara ungefär halva skärmen används ^^

Men jag ska titta på ditt förslag också om ingen kommer på en vettig lösning på hur jag kan "stretcha ut" operativsystemet över hela skärmen ^^
Citera
2008-01-17, 20:52
Medlem
Du har säkert försökt det redan, men: ta en titt på dina hertz inställningar också. Det är det som hjälper och stjälper mig med mitt Ubuntu.
Allt funkar klockrent 1440x900, tills jag installerar 3d drivisarna, då är det omöjligt att få det att funka i 60hz.. Utan 60hz blir inte skärmen anpassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in