Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ja det är sådant som förbryllar mig också.
Att vissa upplever frälsning, känner av Guds närvaro osv kan jag köpa. Inte ens jag som är icke-troende har svaren på universums gåta och kanske, kanske finns det något där ute som vi inte kan sätta fingret på men ändå förnimmer?
Men bibeln och alla dess sagor och svammel? Den har ett stort symbolvärde, men det går ju inte på något sätt att ta historierna på allvar. Jag förstår inte hur man kan hävda att Bibeln är Guds ord.
Från Mose är det ju direkt knutet till ett politiskt skeende i regionen. Jag antar att du syftar på första Mosebok. Jag är med på att det är ett mytiskt material. Fortsätt läs. Guds huvudsakliga verkande är i det normala. Undren... Ett fåtal över hela den långa historien. Mest handlar det om att Israels folk vänder sig bort från Gud och behöver hjälpas tillbaka på den rätta vägen (en process som märkligt nog har avstannat de senaste 2000 åren.

).
Citat:
Den är full av motsägningar, inkonsekvenser, faktafel, ej infriade profetior etc och dessutom besitter den en hemsk människosyn som jag då inte skulle vilja förknippa med en Gud jag trodde på.
"Motsägelserna" är ju en sanning som ofta presenteras utan någon direkt substans. Faktafel, absolut, gol tuppen två eller tre gången. Någon måste ju vara falsk.
Människosynen däremot, det ligger ju i betraktarens öga, men så vitt jag kan se så är kristendomens människosyn också en av hennes största styrkor.