2008-01-16, 01:47
Medlem
JemyMs avatar
Enkelt. Människan har utvecklat sin kunskap men inte sin biologi. Utbildade människor har tagit del av den rikedom av kunskaper vi samlat på oss och hungrar efter mer, men utan detta är människan precis lika primitiv som dem som en gång skrev de här böckerna. De är indoktrinerade att inte ifrågasätta, aldrig analysera, aldrig kritisera och de lever upp i en alternativ moral som de inte kan argumentera för.

Betänk att logik bygger på vad du har i huvudet. Det är svårt att koppla vad du aldrig någonsin fått chansen att lära dig.
Citera
2008-01-16, 01:53
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Medan boken är lite småmysig som ljudbok (Dawkin's brittiska röst och lite småbitande humor finner jag charmig) så tycker jag inte "God Delusion" har något att säga oss svenskar. Det var en ganska onödig bok att översätta, precis som Brev till en Kristen Nation.

För kristna föreslår jag istället Ruth Hurmence Green "The Born Again Skeptic's Guide To The Bible". eller Michael Tenenbaum "Blessed Assurance? A Demonstration that Christian Fundamentalism is Simply False", den expanderade versionen. Medan du läser dessa böcker skall du gärna ha din Bibel nära till hands så att du själv kan verifiera det dessa böcker lär dig. Om du sedan valt att behålla en kristen tro så kommer du iallafall göra det med vetskapen att bibeln inte är en helig bok, varesig i sin komposition eller i sina värderingar och du kommer också att lära dig att den är inkompatibel med den officiella bilden med vad kristendom är för något och vad kristna värderingar står för. Det är en mycket pinsam upplevelse.

Ett annat tips är Asimov's guide to the bible.
Finns det någonting Asimov inte hann med eller bemästrade?
Citera
2008-01-16, 07:06
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Tänker du verkligen så?

Tvekar du aldrig över sådana tankar? Låter det inte helt enkelt väldigt långsökt?

Den stora frågan är väl ifall jag tror på Gud, och ifall han är allsmäktig. Är det så, så är inte jungfrufödelsen ett problem. Tvivlar jag tvivlar jag direkt på Guds existens, jungfrufödelsen har ingen särställning. Långsökt? Hur då?

Fråga till våra judiska vänner: Självklart behöver inte ni ta ställning till jungfrufödelsen. Vad säger ni om Mose, brinnande buske, plågor, röda havet, Lagen direkt av Gud, manna osv.?
Citera
2008-01-16, 07:10
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Varför skulle Gud skriva en bok med massa påhittade saker som skapelseberättelsen med Eva och Adam och allt det? Var finns logiken? En allsmäktig och allvetande Skapare skulle väl snarast förklara universum och vår historia som den är?

Gud har inte skrivit boken, människor har skrivit boken. Skapelseberättelsen är ovärderlig utifrån sin symboliska förklaring av människans grundläggande existentiella dilemma, människans stolthet och konflikt med Gud.
Citera
2008-01-16, 07:16
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Kreationisterna har inte fastställt jordens ålder till drygt 6000 år eftersom det står så ordagrant i bibeln utan man har räknat släktleden. Inser du inte själv hur desperat du försöker hålla fast vid tron? "Jag inser själv att jorden är äldre än 6000 år...Men kanske Gud räknar i jupiter-år!!"
Absolut desperat.

Citat:
Och frågan kvarstår: Varför skulle en allsmäktig och allsvetande Gud ge oss en bok med påhittade historier istället för den sanna skapelseberättlesen? Vänta..jag vet..det är för att han vill "testa min tro", va?

Det första problemet är att det inte fanns begrepp nog för att förklara händelseförloppen. Det gör fortfarande inte det.

Citat:
Varför talar vi olika språk på jorden? Pga Babels torn?

Noaks ark dränkte hela jorden och alla dess invånare för en sisådär 5500 år sen?
Du kan nog läsa det mesta innan Abraham som direkt symboliskt-mytiskt.

Citat:
Kvinnor menstruerar pga att Eva åt ett äpple i Edens lustgård? Är det verkligen så? Kan det inte vara så att när bibeln författades så visste man inte varför kvinnor menstruerar och de bakomliggande funktionerna och därför hittade man på en egen kreativ (men korkad) förklaring.

Var får du det ifrån? Säkert Dawkins... Läs igen.

Citat:
Varför? Vad är meningen med det? Hur kan man ens försöka rationalisera detta dravel? Hur kan man säga att man tror på det utan att bli röd om kinderna samtidigt?

Varför blir du arg?
Citera
2008-01-16, 07:23
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ja det är sådant som förbryllar mig också.

Att vissa upplever frälsning, känner av Guds närvaro osv kan jag köpa. Inte ens jag som är icke-troende har svaren på universums gåta och kanske, kanske finns det något där ute som vi inte kan sätta fingret på men ändå förnimmer?

Men bibeln och alla dess sagor och svammel? Den har ett stort symbolvärde, men det går ju inte på något sätt att ta historierna på allvar. Jag förstår inte hur man kan hävda att Bibeln är Guds ord.

Från Mose är det ju direkt knutet till ett politiskt skeende i regionen. Jag antar att du syftar på första Mosebok. Jag är med på att det är ett mytiskt material. Fortsätt läs. Guds huvudsakliga verkande är i det normala. Undren... Ett fåtal över hela den långa historien. Mest handlar det om att Israels folk vänder sig bort från Gud och behöver hjälpas tillbaka på den rätta vägen (en process som märkligt nog har avstannat de senaste 2000 åren. ).

Citat:
Den är full av motsägningar, inkonsekvenser, faktafel, ej infriade profetior etc och dessutom besitter den en hemsk människosyn som jag då inte skulle vilja förknippa med en Gud jag trodde på.

"Motsägelserna" är ju en sanning som ofta presenteras utan någon direkt substans. Faktafel, absolut, gol tuppen två eller tre gången. Någon måste ju vara falsk.

Människosynen däremot, det ligger ju i betraktarens öga, men så vitt jag kan se så är kristendomens människosyn också en av hennes största styrkor.
Citera
2008-01-16, 07:26
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Kreationisterna har inte fastställt jordens ålder till drygt 6000 år eftersom det står så ordagrant i bibeln utan man har räknat släktleden. Inser du inte själv hur desperat du försöker hålla fast vid tron? "Jag inser själv att jorden är äldre än 6000 år...Men kanske Gud räknar i jupiter-år!!"

Och frågan kvarstår: Varför skulle en allsmäktig och allsvetande Gud ge oss en bok med påhittade historier istället för den sanna skapelseberättlesen? Vänta..jag vet..det är för att han vill "testa min tro", va?

Varför talar vi olika språk på jorden? Pga Babels torn?

Noaks ark dränkte hela jorden och alla dess invånare för en sisådär 5500 år sen?

Kvinnor menstruerar pga att Eva åt ett äpple i Edens lustgård? Är det verkligen så? Kan det inte vara så att när bibeln författades så visste man inte varför kvinnor menstruerar och de bakomliggande funktionerna och därför hittade man på en egen kreativ (men korkad) förklaring. Vad tror du, Der ewige?

Varför? Vad är meningen med det? Hur kan man ens försöka rationalisera detta dravel? Hur kan man säga att man tror på det utan att bli röd om kinderna samtidigt?

Jag är inte kreationist och det är inget som med nödvändighet kommer av att vara ortodox jude. Det är primärt kristna som har de problem som du skisserar.
Citera
2008-01-16, 08:03
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Från Mose är det ju direkt knutet till ett politiskt skeende i regionen. Jag antar att du syftar på första Mosebok. Jag är med på att det är ett mytiskt material. Fortsätt läs. Guds huvudsakliga verkande är i det normala. Undren... Ett fåtal över hela den långa historien. Mest handlar det om att Israels folk vänder sig bort från Gud och behöver hjälpas tillbaka på den rätta vägen (en process som märkligt nog har avstannat de senaste 2000 åren. ).

Guds huvudsakliga verkande i Gamla Testamentet är att styra en folkstam med järnhand, men det gick ännu värre för dess fiender som dräptes och våldtogs på hans befallning. Lyckligtvis har judarna en omförhandlande tradition till skillnad från Kristna som måste dras med bibeln som en pinsam fotboja ur vilken alla kan läsa vad som egentligen sägs och görs.

Citat:
Människosynen däremot, det ligger ju i betraktarens öga, men så vitt jag kan se så är kristendomens människosyn också en av hennes största styrkor.

Den "kristna" människosynen idag är väldigt olik den för 100 år sen och den för 100 år sen är väldigt olik den för 1000 år sedan. Kristendomens största styrka som instution är att det upp till 1970 (I Sverige) var olagligt med blasfemi. Faktum är att den kristna människosynen i Sverige har under de senaste 10-20 åren förändrats ytterligare ett steg eftersom bl.a. kvinnor och homosexuella nu öppet accepteras av vissa kristna.
Senast redigerad av JemyM 2008-01-16 kl. 08:19.
Citera
2008-01-16, 08:18
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
"Motsägelserna" är ju en sanning som ofta presenteras utan någon direkt substans. Faktafel, absolut, gol tuppen två eller tre gången. Någon måste ju vara falsk.

Jag har två böcker på ämnet som jag också presenterat i den här tråden. Jag har även presenterat en nogrann redogörelse om varför ett av Kristendomens fundament, jungfrufödelsen, konfliktar med sig själv och profetsian om messias.
Citera
2008-01-16, 08:36
Medlem
Inlines avatar
Har någon läst "Losing Faith in Faith: From Preacher to Atheist" av Dan Barker? Jag har inte läst den, men jag har hört Barker i olika sammanhang och han ger ett mycket sympatiskt och intelligent intryck. Boken beskriver hans långa väg från evangeliskt kristen predikant till ateist. Vore intressant att höra vad det var som fick han att lämna tron.

http://www.amazon.com/Losing-Faith-Preacher-Atheist/dp/1877733075
Citera
2008-01-16, 09:07
Medlem
Citat:
Det första problemet är att det inte fanns begrepp nog för att förklara händelseförloppen. Det gör fortfarande inte det.
Min naturvetenskapslärare förklarade ganska bra. Och hennes förklaring av universum och livets uppkomst var inte i närheten av bibelns.

Citat:
Gud har inte skrivit boken, människor har skrivit boken. Skapelseberättelsen är ovärderlig utifrån sin symboliska förklaring av människans grundläggande existentiella dilemma, människans stolthet och konflikt med Gud.
Moseböckerna anses kommit från Gud. Vem skrev annars om Eva och Adam? Eva och Adam själva?

Citat:
Du kan nog läsa det mesta innan Abraham som direkt symboliskt-mytiskt.
Varför finns det symbolisk-mytiska texter i en så viktig bok? Vad ska Babels torn och Noaks Ark vara symboler för? Det är väldigt vackra sagor, men varför skulle de vara med i en så viktig bok? Syfte?

Citat:
Var får du det ifrån? Säkert Dawkins... Läs igen.
Ber om ursäktm det är det fatum att det gör ont att föda barn som beror på att Eva åt ett äpple. Beklagar faktafelet. Givetvis är det så!

Citat:
Varför blir du arg?
För att jag avskyr allt vad religion heter. Jag var kristen fram tills i sommar. Totalt nästan sex år. Nu inser jag hur korkat allt är och har blivit medlem i Humanisterna. Världen har dörlorat så mycket på religionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Jag är inte kreationist och det är inget som med nödvändighet kommer av att vara ortodox jude. Det är primärt kristna som har de problem som du skisserar.

Vad menar du?
Citera
2008-01-16, 09:46
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Har någon läst "Losing Faith in Faith: From Preacher to Atheist" av Dan Barker? Jag har inte läst den, men jag har hört Barker i olika sammanhang och han ger ett mycket sympatiskt och intelligent intryck. Boken beskriver hans långa väg från evangeliskt kristen predikant till ateist. Vore intressant att höra vad det var som fick han att lämna tron.
http://www.amazon.com/Losing-Faith-Preacher-Atheist/dp/1877733075

Vill man lyssna på honom föreslår jag Freethought Radio podcasts. Orkar man lyssna igenom dem får man också en ganska skrämmande bild över hur markant det svenska samhället skiljer sig från det amerikanska.
http://ffrf.org/radio/podcast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in