2008-01-15, 18:11
Medlem
Läs Richard Dawkins bok "The God Delusion" - eller Illusionen om Gud som den heter på svenska - och rapportera därefter om ni fortfarande är religiösa eller ej. Gäller kristna, muslimer, buddhister, judar, sikher, hinduer, druser, asatroende, panteister och alla andra religionstillhörigheter.. Lycka till!
Citera
2008-01-15, 18:27
Medlem
Der ewiges avatar
Rapport: ingen förändring.
Citera
2008-01-15, 19:08
Avslutad
Har bläddrat lite i den..

En intressant bok..
Citera
2008-01-15, 19:16
Medlem
JemyMs avatar
Medan boken är lite småmysig som ljudbok (Dawkin's brittiska röst och lite småbitande humor finner jag charmig) så tycker jag inte "God Delusion" har något att säga oss svenskar. Det var en ganska onödig bok att översätta, precis som Brev till en Kristen Nation.

För kristna föreslår jag istället Ruth Hurmence Green "The Born Again Skeptic's Guide To The Bible". eller Michael Tenenbaum "Blessed Assurance? A Demonstration that Christian Fundamentalism is Simply False", den expanderade versionen. Medan du läser dessa böcker skall du gärna ha din Bibel nära till hands så att du själv kan verifiera det dessa böcker lär dig. Om du sedan valt att behålla en kristen tro så kommer du iallafall göra det med vetskapen att bibeln inte är en helig bok, varesig i sin komposition eller i sina värderingar och du kommer också att lära dig att den är inkompatibel med den officiella bilden med vad kristendom är för något och vad kristna värderingar står för. Det är en mycket pinsam upplevelse.
Senast redigerad av JemyM 2008-01-15 kl. 19:22.
Citera
2008-01-15, 19:59
Medlem
En intressant sak Dawkins tar upp är när man som kristen blir tillfrågad rent konkreta saker om bibeln och sin tro, t.ex.

"Tror du på Edens lustgård?"
"Tror du att jorden är ca 6000 år gammal?"
"Tror du verkligen på jungfrufödelsen?"

Jag fick själv sådana frågor när jag betraktade mig själv som kristen och blev, precis som Dawkins skriver i sin bok, alltid lite ställd och generad. Vad svarar ni egentligen?
Senast redigerad av Carro87 2008-01-15 kl. 20:10.
Citera
2008-01-15, 21:56
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
En intressant sak Dawkins tar upp är när man som kristen blir tillfrågad rent konkreta saker om bibeln och sin tro, t.ex.

Jag fick själv sådana frågor när jag betraktade mig själv som kristen och blev, precis som Dawkins skriver i sin bok, alltid lite ställd och generad. Vad svarar ni egentligen?
1) Det beror på vad du menar med "Edens Lustgård"?
2) Nej, självklart inte.
3) Nej, självklart inte!
Citera
2008-01-15, 22:00
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87

Nej.
Citat:

Absolut inte.

Citat:

Utan tvekan.
Citera
2008-01-15, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
1) Det beror på vad du menar med "Edens Lustgård"?
2) Nej, självklart inte.
3) Nej, självklart inte!

Jag ger samma svar och tillägger: bokstavstrogen kristen fundamentalism är en falsk och farlig villolära.

Betr. fråga 3 vill jag säga: jag tror inte på underverk med mindre de bevisas. Dessutom tillkommer teologiska skäl. Myten om jungfrufödelsen berövar Kristus hans fulla mänsklighet och Maria hennes egentliga moderskap. Det finner jag oförenligt med kristen grunddoktrin. Jungfrufödelsen är alltså att förkasta på såväl externa som interna grunder.
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-15 kl. 22:22.
Citera
2008-01-15, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis

Utan tvekan.

Du tror på jungfrufödelse? Aha.

Är du medveten om att en sådan skulle sätta stora delar av dagens biologiska vetenskap helt ur spel...?

Beskriv gärna hur du resonerar när du påstår att du tror på jungfrufödelse...!
Citera
2008-01-15, 22:18
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

Är du medveten om att en sådan skulle sätta stora delar av dagens biologiska vetenskap helt ur spel...?

För att han tror på Jesus kanske?
Citera
2008-01-15, 22:20
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
Bokstavstrogen kristen fundamentalism är en falsk och farlig villolära.

I sanning.
Citera
2008-01-15, 22:23
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

Jag tror att det är ett uddatillfälle, ett mysterium (vi kan inte veta exakt hur det gick till), jag tror att Gud som skapat alla de lagar vi känner som naturlagar vid ett enda tillfälle bryter dem. Det var uppenbarligen inte bara Marias gener (hon har ingen Y-kromosom t.ex.). Ser inte hur det skulle sätta vetenskapen ur spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in