2008-01-22, 10:03
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag rekommenderar att du läser boken "Fallet jesus" med Lee strobel.. För jag är nog inte den ända på detta forum som anser att du har brister i hur kyrkan utformades i början.
Jag vet inte hur mångar gånger som Tubbo har svarat dig på dessa argument du framhäver gång på gång. Tubbo kommer säkerligen svara dig samma igen.
Finns att köpa för billig peng här: http://libris.se/produkter/25072
Många av det argument du lägger fram, ställer även ateisten Lee strobel till NT forskarna i boken. Jag uppmanar dig att läsa boken, då dina frågor du lägger fram dem har besvarats för längesen av NT forskare..

Lee Strobel är inte en forskare, han är en kristen försvarare. Teologer som applicerar Faith bygger upp cirkelargument som alltid slår ut andra delar av boken. Filosofer skapar frågor snarare än att ge svar.
Bart D Ehrman är däremot en forskare och jag utgår från blandannat honom då det gäller de första hundra åren. När det gäller historien fram till nu utgår jag ifrån vad som är allmänt tillgängligt medans Tubbo enbart utgår från den katolska historien. De katolska historierna har ett bibliotek av böcker som ingen katolik får läsa samt en egenskriven historia.

Att en gudslös blir kristen är till sist ingen större bedrift. De flesta som ser sig som "ateister" har inte så mycket koll på varesig bibelns innehåll eller kyrkans historia.
Citera
2008-01-22, 10:06
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Lee Strobel är inte en forskare, han är en kristen försvarare. Teologer som applicerar Faith bygger upp cirkelargument som alltid slår ut andra delar av boken. Filosofer skapar frågor snarare än att ge svar.
Bart D Ehrman är däremot en forskare och jag utgår från blandannat honom då det gäller de första hundra åren. När det gäller historien fram till nu utgår jag ifrån vad som är allmänt tillgängligt medans Tubbo enbart utgår från den katolska historien. De katolska historierna har ett bibliotek av böcker som ingen katolik får läsa samt en egenskriven historia.

Att en gudslös blir kristen är till sist ingen större bedrift. De flesta som ser sig som "ateister" har inte så mycket koll på varesig bibelns innehåll eller kyrkans historia.
Har du läst boken med Lee strobel då?
även om inte Lee är forskare så ställer han många tunga teologer mot väggen med sina kniviga frågor. Men han får rimliga svar som gör att han ifrågasätter sin uppfattning om NTs trovärdighet.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-01-22 kl. 10:16.
Citera
2008-01-22, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Läs Richard Dawkins bok "The God Delusion" - eller Illusionen om Gud som den heter på svenska - och rapportera därefter om ni fortfarande är religiösa eller ej. Gäller kristna, muslimer, buddhister, judar, sikher, hinduer, druser, asatroende, panteister och alla andra religionstillhörigheter.. Lycka till!

Tyvärr min vän. Min tro är lite starkare än vad en bok kan påverka.
Dock läser jag den kanske i framtiden.
Citera
2008-01-22, 10:31
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar att du läser boken "Fallet jesus" med Lee strobel.. För jag är nog inte den ända på detta forum som anser att du har brister i hur kyrkan utformades i början.
Jag vet inte hur mångar gånger som Tubbo har svarat dig på dessa argument du framhäver gång på gång. Tubbo kommer säkerligen svara dig samma igen.

Finns att köpa för billig peng här: http://libris.se/produkter/25072

Många av det argument du lägger fram, ställer även ateisten Lee strobel till NT forskarna i boken. Jag uppmanar dig att läsa boken, då dina frågor du lägger fram dem har besvarats för längesen av NT forskare..

Jag har läst ca 3/4 av den boken, den är välskriven och en bra genomgång av de anledningar som finns att tro på bibeln, men någon objektiv granskning eller bevisning innehåller den inte.

Lee strobel är inte ateist och var det inte när han skrev den boken. Alla intervjuobjekt är kristna, inte änns när kritik mot bibels trovärdighet tas upp intervjuas någon icke-kristen.
Dom invändningar som tas upp i boken är hamgubbar, inte invändningar som kritiker normalt sätt använder sig av.

För en mer detaljerad genomgång av boken kan du läsa på http://www.infidels.org/library/modern/jeff_lowder/strobel.html
Citera
2008-01-22, 10:40
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Jag har läst ca 3/4 av den boken, den är välskriven och en bra genomgång av de anledningar som finns att tro på bibeln, men någon objektiv granskning eller bevisning innehåller den inte.

Lee strobel är inte ateist och var det inte när han skrev den boken. Alla intervjuobjekt är kristna, inte änns när kritik mot bibels trovärdighet tas upp intervjuas någon icke-kristen.
Dom invändningar som tas upp i boken är hamgubbar, inte invändningar som kritiker normalt sätt använder sig av.

För en mer detaljerad genomgång av boken kan du läsa på http://www.infidels.org/library/modern/jeff_lowder/strobel.html
Han var ju inte kristen när han gjorde intervjuerna kan man ju understryka. Lee blev troende under resans gång.

Och den kritiska granskningen står Lee för själv anser jag. Man tar upp alla det klassiska tvivlen i boken, sen så nämns även flertalet kritikers böcker och Lee använder ofta inspiration från bibel-kritiker när han sätter teologerna på pottkanten.

Lee är väl bevandrad i bibel kritikernas böcker, det råder det ingen tvekan om.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-01-22 kl. 10:43.
Citera
2008-01-22, 10:54
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Han var ju inte kristen när han gjorde intervjuerna kan man ju understryka. Lee blev troende under resans gång.

Och den kritiska granskningen står Lee för själv anser jag. Man tar upp alla det klassiska tvivlen i boken, sen så nämns även flertalet kritikers böcker och Lee använder ofta inspiration från bibel-kritiker när han sätter teologerna på pottkanten.

Lee är väl bevandrad i bibel kritikernas böcker, det råder det ingen tvekan om.

Du hade säkert tyckt om boken om han kritiserat din tro eller? Sällan sa Stellan som det heter!!
Citera
2008-01-22, 11:00
Medlem
Citat:

Den kritiska granskningen blir ju rätt löjlig när han ägnar ett helt kapitel åt att basha jesus-seminariet, helt utan att ha intervjuat någon som faktiskt varit där.
Citera
2008-01-22, 11:02
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Du hade säkert tyckt om boken om han kritiserat din tro eller? Sällan sa Stellan som det heter!!
Jag älskar att bli prövad i min tro. Det är bla därför jag hänger på detta forum.. Jag är faktigst ärlig.
Tål inte min tro prövningar då är den meningslös och bara en luftbubbla som kan spricka närsomhelst..
Citera
2008-01-22, 11:04
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Den kritiska granskningen blir ju rätt löjlig när han ägnar ett helt kapitel åt att basha jesus-seminariet, helt utan att ha intervjuat någon som faktiskt varit där.
Lee förutsätter nästan att man är insatt i deras rörelse, som svensk har svårt att ta till mig vad den rörelsen gjort.
Men tydligen så är det vanligt att denna grupp skriver krönikörer i div amerikanska tidningar.
Citera
2008-01-22, 11:11
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Har du läst boken med Lee strobel då?

Nej, och jag kommer inte att göra det heller, se nedan.

Citat:
även om inte Lee är forskare så ställer han många tunga teologer mot väggen med sina kniviga frågor. Men han får rimliga svar som gör att han ifrågasätter sin uppfattning om NTs trovärdighet.

Vissa bygger sitt ställningstagande på logiskt resonemang. Jag har byggt mitt på kunskap inom arkeologi, historia och psykologi. För att jag skulle luta mig på Kristendom igen skulle det krävas en enorm mängd ny kunskap av en sort jag hittils inte funnit. En källkritisk och informationsstyrkt kristen ursäktare har jag aldrig hittils sett. Det material de lägger fram bygger alltid på övertygelse och argument som antingen strider mot eller ignorerar det vi redan vet. Detta gör dem mest en slöseri på tid. Allt abstrakt resonemang gör är att sortera om tankar, de tillför inget. Jag har istället ägnat Januari till att lära mig alla politiska ideologier. Deras idéer. Deras motstridigheter och deras historia. Jag gjorde detta för att det var kul. Betänk att jag även läst in de fem världsreligionerna för att vidga mitt perspektiv. Att höra en kristen prata om sin religion är som att läsa ett fan av Johnny Depp recensera Pirates of the Carribean. Lätt underhållande men inte lärorikt. Jag applicerar samma attityd mot alla som utgår från en enda ideologi när de pratar så kristendom är inget unikt där.
Senast redigerad av JemyM 2008-01-22 kl. 11:17.
Citera
2008-01-22, 11:42
Medlem
Citat:
Lee förutsätter nästan att man är insatt i deras rörelse, som svensk har svårt att ta till mig vad den rörelsen gjort.
Men tydligen så är det vanligt att denna grupp skriver krönikörer i div amerikanska tidningar.

Om jesus-seminariet kommit fram till något vettigt är ointressant för mig. Men tycker du att det är en bra kritisk granskning när man inte låter den kritiserade komma till tals?

Kan man göra en bra, objektiv och kritisk granskning av Socialdemokraterna genom att bara intervjua Moderater?
Citera
2008-01-22, 12:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Om jesus-seminariet kommit fram till något vettigt är ointressant för mig. Men tycker du att det är en bra kritisk granskning när man inte låter den kritiserade komma till tals?

Kan man göra en bra, objektiv och kritisk granskning av Socialdemokraterna genom att bara intervjua Moderater?
Visst du har en poäng. Men jag tolkar boken som om en journalist från tex Svenska Dagbladet som är en öppen borglig tidning. Om denna utfrågar tex Lars Ohly då förutsätts att journalisten har bra med kött på benen för att kunna grilla Ohly med tunga borgliga frågor. Det betyder inte att höger aliansen behöver vara med och stå upp för journalisten? En sak kunnig journalist kan stå upp för sina åsikter..
Och i detta fallet är Lee just en journalist.

Men Lee och forskaren glider ju mer eller mindre in på det ämnet eftersom forskaren berättar att han nyligen blev utmålad i en artikel av jesus-seminariet. Och man kan säga att forskaren fick försvara sina argument genemot denna artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in