Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag rekommenderar att du läser boken "Fallet jesus" med Lee strobel.. För jag är nog inte den ända på detta forum som anser att du har brister i hur kyrkan utformades i början.
Jag vet inte hur mångar gånger som Tubbo har svarat dig på dessa argument du framhäver gång på gång. Tubbo kommer säkerligen svara dig samma igen.
Finns att köpa för billig peng här:
http://libris.se/produkter/25072
Många av det argument du lägger fram, ställer även ateisten Lee strobel till NT forskarna i boken. Jag uppmanar dig att läsa boken, då dina frågor du lägger fram dem har besvarats för längesen av NT forskare..
Lee Strobel är inte en forskare, han är en kristen försvarare. Teologer som applicerar Faith bygger upp cirkelargument som alltid slår ut andra delar av boken. Filosofer skapar frågor snarare än att ge svar.
Bart D Ehrman är däremot en forskare och jag utgår från blandannat honom då det gäller de första hundra åren. När det gäller historien fram till nu utgår jag ifrån vad som är allmänt tillgängligt medans Tubbo enbart utgår från den katolska historien. De katolska historierna har ett bibliotek av böcker som ingen katolik får läsa samt en egenskriven historia.
Att en gudslös blir kristen är till sist ingen större bedrift. De flesta som ser sig som "ateister" har inte så mycket koll på varesig bibelns innehåll eller kyrkans historia.