2008-01-15, 17:51
Medlem
Rubzs avatar
Ja som topic lyder så ska jag köpa mig en Hdmi-Dvi kabel men jag har nu sett att det skiljer sig väldigt mycket i pris på olika kablar.

Är det någon märkbar skillnad på en dyrare jämfört med en billigare?

Kom gärna med tips på nån bra kabel också 5 m ska den vara
Citera
2008-01-15, 21:58
Medlem
Matchens avatar
Folk får gärna rätta mej om jag har fel, men min lekmansuppfattning är att det i princip är skit som skit, då HDMI-DVI innebär helt digital överföring, dvs allt skickas ettor och nollor.

Detta innebär att kabelkvalitet, guldpläteringar och liknande är meningslöst att bry sig om, eftersom du inte kan få några förluster i digital överföring. Antingen s funkar det, eller så funkar detinte helt enkelt, inga mellanting med halvbra överföring.

Jag köpte min 5m HDMI-DVI-kabel på Kjell&co för runt 150:- och är skitnöjd.

Som sagt var så är inte detta mitt hemmaområde, så folk får gärna rätta mej.
Citera
2008-01-15, 22:13
Medlem
Rubzs avatar
Tack för svaret!

Är det värt prisskillnaden att köpa den dyrare av dom här?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SUPHDMIDVI6M

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=HDMI-115
Citera
2008-01-15, 22:16
Medlem
Matchens avatar
Jag hade absolut kört på den billigare.

...men jag kanske bara är snål
Citera
2008-01-15, 22:18
Medlem
Rubzs avatar
Ja jag är helt klart mer sugen på att köpa den såklart

Men jag har nyss köpt en fullhd tv för 14000 så jag vill inte få dålig bild bara för att kabeln är dålig.

Så nån som är insatt får gärna säga hur ni skulle göra
Citera
2008-01-16, 09:04
Medlem
Sane?s avatar
På 5 meter spelar priset ingen roll, men ska du köpa en 15m kabel får du välja den dyrare sorten.
Citera
2008-01-16, 17:08
Medlem
Rubzs avatar
Nu köpte jag nåt lite mitt emellan. http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1174 får hoppas den duger
Citera
2008-01-16, 17:18
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Nu köpte jag nåt lite mitt emellan. http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1174 får hoppas den duger

Den kabeln såg anständig ut så den funkar säkert skitbra.
Citera
2008-01-16, 18:19
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
På 5 meter spelar priset ingen roll, men ska du köpa en 15m kabel får du välja den dyrare sorten.

Nu kidnappar jag tråden, då jag bara har gått på känsla och sunt förnuft i mitt kabel-som-kabel-resonemang.

Varför behövs dyrare kabel till längre längder?
Citera
2008-01-16, 18:50
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
Nu kidnappar jag tråden, då jag bara har gått på känsla och sunt förnuft i mitt kabel-som-kabel-resonemang.

Längre kablar kan tappa signalen eller inte fungera alls med vissa enheter.
Citera
2008-01-16, 19:22
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen

Läs ovan.

Vill bara tillägga att dyrare kablar visst kan spela in vid kortare längder. Detta behöver såklart inte gå till överdrift det gäller ju att hitta något som matchar DVD:n och TV:n men vilken lekman som helst ser skillnad på en skitig no-name kabel och QED:s HDMI-P.
Citera
2008-01-17, 18:34
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din kompis
Läs ovan.

Vill bara tillägga att dyrare kablar visst kan spela in vid kortare längder. Detta behöver såklart inte gå till överdrift det gäller ju att hitta något som matchar DVD:n och TV:n men vilken lekman som helst ser skillnad på en skitig no-name kabel och QED:s HDMI-P.

Jag säger inte emot dej, då jag inte har någon vidare koll, men hur kan det bli skillnad?

Digital överföring bör, enligt min logik, inte påverkas av kabelkvalitet, då det är 1or och 0or som sänds.

Det jag isåfall kan tänka mej är att en billigare kabel lättare får avbrott/glapp så att alla 1or och 0or inte kommer fram. Men tex guldplätterad bör ju spela boll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in