2008-01-15, 16:32
Medlem
dabros avatar
Tjena!

Har inhandlat ett Nvidia Geforce 7600 gt till en gammal burk jag har. Efter 2 - 3 dagar användning så började kortet att "flimmra". Alltså texutererna flög vilt omkring på skärmen i tex World of Warcraft.

Kortet fungerar bra i tex Counter-Strike 1.6, men när det blir lite mer krävande spel så drar sig texturen överallt på hela spelet.

Jag lämnade in kortet och fick ett nytt, när jag installerat det nya graffet som jag fått fick jag samma problem.

Mina tidigare kort: Geforex mx420, ATI radeon 9250 fungerade bra.

Här är ett printscreen på hur det ser ut i WoW:

http://www.speedyshare.com/284361388.html

Någon som vet vad man kan göra? Några drivrutiner ni kan tipsa om eller något sådant? Har provat ändra inställningar och sånt men det fungerade inte.

Help hoppas ja kommit till rätt forum.
Citera
2008-01-15, 16:37
Medlem
project_xs avatar
Hur är det med temperaturer; har du kollat det på kortet?

Låter som ett typiskt värmeproblem nämligen, kan vara ventilationen i burken som spökar då stock-kylarna på grafikkort inte alltid är bra.
Citera
2008-01-15, 16:47
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Hur är det med temperaturer; har du kollat det på kortet?

Låter som ett typiskt värmeproblem nämligen, kan vara ventilationen i burken som spökar då stock-kylarna på grafikkort inte alltid är bra.

Jo, det är 60* i kortet när jag kollad med Nvidias egna kortanylator. Men saken är att det står med blått, och blått = bra temperatur enligt programmet. Har du några tips på vad jag kan göra? Byta ut något eller nått?
Citera
2008-01-15, 17:04
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Jo, det är 60* i kortet när jag kollad med Nvidias egna kortanylator. Men saken är att det står med blått, och blått = bra temperatur enligt programmet. Har du några tips på vad jag kan göra? Byta ut något eller nått?

Det var konstigt. Som nVidias program säger är ju 60 grader inte alls någon hög temperatur för ett grafikkort. Jag har tyvärr inga idéer på vad det kan vara.
Citera
2008-01-15, 17:29
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Uppdatera drivrutinen från nVidias hemsida, är mitt råd. Temperaturproblem brukar (för min del) leda till "skräp" i bilden, inte utdragna texturer (som på din bild från WoW). Tror klart på drivrutinsproblem.

Om du får samma problem med den senaste drivrutinen för ditt kort - testa med tidigare versioner.

EDIT: Berätta gärna vilken drivrutin du har för tillfället! Utdragna texturer (helt enkelt att en "hörnkoordinat" har felplacerats) är typiskt för drivrutinsfel.
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2008-01-15 kl. 17:34.
Citera
2008-01-15, 17:31
Medlem
Flärps avatar
Har du formaterat efter varje byte? Det är viktigt att man gör det. Man kan också köra drivercleaner, men det funkar inte alltid.
Citera
2008-01-15, 17:53
Medlem
Frinks avatar
60 grader när du sitter och kollar i windows betyder inte att kortet är svalt i spel.
Formatera också så du är säker på att det inte ligger kvar ATi-drivrutiner och skräpar.
Citera
2008-01-15, 18:32
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
60 grader när du sitter och kollar i windows betyder inte att kortet är svalt i spel.
Formatera också så du är säker på att det inte ligger kvar ATi-drivrutiner och skräpar.

Har även 60 grader när jag har World of Warcraft uppe. Ska testa drivrutins tipset. Har bytt drivrutiner förut men kan kolla igen.
Citera
2008-01-15, 19:53
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Har även 60 grader när jag har World of Warcraft uppe. Ska testa drivrutins tipset. Har bytt drivrutiner förut men kan kolla igen.

Stressa grafikkortet i någon timme med t.ex. Rthribl och logga värmen/kolla tempen när det har gått på 100% ett tag. Kortet hinner svalna av fort när du tabbar ut ur WoW. Jag får liknande problem när klocken är för hög, kör du kortet i stockfrekvenser?
Citera
2008-01-15, 19:57
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Stressa grafikkortet i någon timme med t.ex. Rthribl och logga värmen/kolla tempen när det har gått på 100% ett tag. Kortet hinner svalna av fort när du tabbar ut ur WoW. Jag får liknande problem när klocken är för hög, kör du kortet i stockfrekvenser?

Jag har faktiskt ingen aning om vilken frekvens jag kör den på. Jag kör "original". Jag pluggade in kortet, fixade drivrutinerna från CD Skivan och försöka spela. Vart får man tag i programmen du nämnde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in