• 1
  • 2
2008-01-15, 15:05
Medlem
k0rv3ns avatar
Tror detta forum passar bra.

Tydligen redan i hösten ska detta kallade betyg redan starta från ettan!

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1633933.ab

Detta tycker jag är helt knäppt. Enligt mig försvinner barnens fritid och fler barn kommer ta livet av sig eftersom dom inte kommer orka skolan. Jag går snart ut gymnasiet och har haft det tillräckligt jobbigt och fått hoppa av sporter och aktiviteter tack vare skolan. Enligt som jag uppfattar det kommer detta inbära ännu mera skola.

Barn kommer skolka mera eller ta livet av sig för all stress om det bli värre! Björklund måste tänka sig in i barnens sitution. Undrar om han har tänkt på hur det är att sitta och plugga in och ut som man måste inprincip göra mellan åttan på högskolan till iaf efter gymnasiets slut. Nu ska man göra detta redan från ettan! Tänk om!

Flytta tråden om den ska in någon annanstans!
Citera
2008-01-15, 15:32
Medlem
Biatchs avatar
Jag tycker det är bra..
En skola är en skola, ingen lekplats..

Har varit för mycket daltande i skolorna faktiskt..
Fick själv betyg i 8.an och fram tills dess var ju bara skolan ett flummställe, man kunde ju skolka och så eftersom man inte fick några betyg!
Citera
2008-01-15, 16:41
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Jag tycker det är bra..
En skola är en skola, ingen lekplats..

Har varit för mycket daltande i skolorna faktiskt..
Fick själv betyg i 8.an och fram tills dess var ju bara skolan ett flummställe, man kunde ju skolka och så eftersom man inte fick några betyg!

I en 1:a är det nog betydligt viktigare med just lek än med betyg. Vad består daltandet i? Jag tycker det finns betydligt mer regler och rutiner kring eleverna nu än när jag själv började skolan för 20 år sedan, det enda som skiljer sig är att vi hade lärare som skrek mer, det hjälpte inte.

Det pajasmoderaterna benämner flumskola känns för mig helt obekant, dagens elever kan betydligt mer än vi gjorde, men naturligtvis inom andra områden då samhället och även kunskapssynen förändrats, vilket Björklund naturligtvis missat då han levt i en grotta de senaste 45 åren.

Jag ser inget fel i skriftliga omdömen, men att tro att det ensamt ska ge bättre kunskap hos eleverna (vad som är kunskap är förstås också värt att diskutera) är naivt på gränsen till dumt.
Citera
2008-01-15, 16:49
Medlem
ugglans avatar
Avsaknaden av betyg innan 8an gjorde att alla i min årskull skolkade väldigt mycket. Resultatet blir snarare mindre skolk än mer.
Citera
2008-01-15, 16:58
Medlem
This_is_me_s avatar
Att införskaffa betyg redan när man går i 1an tycker jag är för tidigt. Baren är ju bara 6 - 7 år då.

Sedan gillar jag inte betyg även om dom börjar sättas i 1an, 9an eller tredje året på gymnasiet.
Citera
2008-01-15, 16:58
Bannlyst
Personligen är jag för betyg i ettan. Men jag vill bara att det skall finnas två betyg. Godkänd och Icke Godkänd. Antigen klarar man en kurs, eller så gör man det inte, och sedan sätter man kraven för Godkänd så högt som möjligt. Detta är mer rättvist. Klarar man inte en kurs, så får man göra om den.
Citera
2008-01-15, 19:37
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson
I en 1:a är det nog betydligt viktigare med just lek än med betyg. Vad består daltandet i? Jag tycker det finns betydligt mer regler och rutiner kring eleverna nu än när jag själv började skolan för 20 år sedan, det enda som skiljer sig är att vi hade lärare som skrek mer, det hjälpte inte.

Det pajasmoderaterna benämner flumskola känns för mig helt obekant, dagens elever kan betydligt mer än vi gjorde, men naturligtvis inom andra områden då samhället och även kunskapssynen förändrats, vilket Björklund naturligtvis missat då han levt i en grotta de senaste 45 åren.

Jag ser inget fel i skriftliga omdömen, men att tro att det ensamt ska ge bättre kunskap hos eleverna (vad som är kunskap är förstås också värt att diskutera) är naivt på gränsen till dumt.

Visst får ungar leka lite, men på rasten anser jag..
I ett klassrum så skall det vara tyst, inge springade fram och tillbaka och såna saker.
Även en sprallig 6-7 åring kan faktiskt sitta still.
Citera
2008-01-15, 19:45
Bannlyst
Nu är det ju inte betyg utan skriftliga omdömen.
Det kommer säkert inte att vara såhär:
"I matte - dålig, svenska - hyffsad, SO- sådär"

Utan mer:
"Pelle tycker om att läsa och gör det jättebra. Han tycker matte är svårt men kämpar på"

Ser det mer som skriftliga kvartssamtal.
En mer tydlig betygsskala tycker jag man ska ha från det man gör dem första nationella proven, när är det, femman va?
Citera
2008-01-15, 20:08
Medlem
Gateways avatar
Det är VÄLDIGT stor skillnad på betyg och omdöme. Omdömen tycker jag skall vara självklart för alla årskurser. Betygen borde man först få i sjuan, kanske till och med börja smått med det i sexan.

Betyg i ettan...
Citera
2008-01-15, 20:31
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Tror detta forum passar bra.

Tydligen redan i hösten ska detta kallade betyg redan starta från ettan!

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1633933.ab

Detta tycker jag är helt knäppt. Enligt mig försvinner barnens fritid och fler barn kommer ta livet av sig eftersom dom inte kommer orka skolan. Jag går snart ut gymnasiet och har haft det tillräckligt jobbigt och fått hoppa av sporter och aktiviteter tack vare skolan. Enligt som jag uppfattar det kommer detta inbära ännu mera skola.

Barn kommer skolka mera eller ta livet av sig för all stress om det bli värre! Björklund måste tänka sig in i barnens sitution. Undrar om han har tänkt på hur det är att sitta och plugga in och ut som man måste inprincip göra mellan åttan på högskolan till iaf efter gymnasiets slut. Nu ska man göra detta redan från ettan! Tänk om!

Flytta tråden om den ska in någon annanstans!

Du tillbringar rätt mycket tid på familjeliv va?
Citera
2008-01-15, 20:47
Medlem
orfikers avatar
Jag trodde Björklund var en dåre, och det är han säkert fortfarande. Men detta förslag är det första bra jag hört honom komma med. Barn ska inte daltas med, flumskolan förstör och gynnar inte individen.
Citera
2008-01-15, 20:49
Medlem
Erik1974s avatar
I praktiken kommer det inte att innebära allt för stora förändringar. I och med den individuella utvekclingsplanen (IUP) ska skiftliga omdömen på alla elever göras som ett underlag inför utvecklingssamtalen. Vad exakt förslaget innebär vet jag faktiskt inte. Ska kunskapen relateras till ett specifikt mål? Är det då frågan om ett första steg till kunskapsinriktade klasser istället för åldersbaserade som jag vet att folkpartiet, i varje fall tidigare, proklamerat att de inte är helt främmande för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in