• 1
  • 2
2008-01-14, 22:32
Medlem
1. Börja med ett hyfsat långt ord. Det kan vara en idol, en maträtt du gillar eller något annat du minns lätt. Det får jättegärna vara tvådelat (dvs bestå av två ord) för att underlätta vid punkt fyra.
I mitt exempel använder jag mig utav ordet: flashback

2. l33tifiera ordet på ett vis du tycker känns bra. i mitt fall får jag fl45hb4ck

3. För att det inte ska framgå så tydligt vad som står, så kan man lägga till eller dra ifrån 1 från varje siffra. Nu är lösenordet fl56hb5ck

4. Nu ska vi sätta in lite skojiga tecken. Jag väljer att ha ett i början, ett i mitten och ett i slutet, och jag väljer de tecken som motsvaras av shift+2, shift+3 och shift+4. Lösenordet är nu "fl56h#b5ck¤

5. Nu ska vi slå två flugor i en smäll. Samtidigt som vi ska fixa så att vi får olika lösenord på olika ställen så slänger vi in lite VERSALER. Jag tänkte stoppa in en bokstav framför #-tecknet, och en bakom. Jag tänkte ta det två näst första bokstäverna från websidan som gäller.

på fLAshback blir alltså mitt lösenord "fl56hL#Ab5ck¤
på fRAgbite blir det "fl56hR#Ab5ck¤
och på lUNarstorm får jag "fl56hU#Nb5ck¤

Man kan göra på många oilka vis, och det är ju givetvis valfritt hur man gör, men man ska tänka på att det inte bör framgå allt för tydligt hur varitionerna på lösenorden görs. Om någon hittar ditt lunarlösenord och det är LUNAR-"fl56h#b5ck¤ så är det ju inte svårt att lista ut att ditt hotmailpwd är HOTMAIL-"fl56h#b5ck¤

Nu ska jag visa ett exempel till

1. kattjävel
2. k477jäv3l
3. k366jäv2l
4. k@366jäv2@l
5. Två första bokstäverna från url, fast baklänges
LUnarstorm: UkL@366jäv2@l
FRagbite: RkF@366jäv2@l
FLashback: LkF@366jäv2@l

Nu har du ett hyfsat säkert lösenord som går ganska snabbt att lära sig. Tills det fastnat kan du ju alltid skriva ner det på ett papper. Vet inte om guiden är nåt att ha, men såhär gjorde jag mitt lösenord iaf. Definitivt bättre än sommar, bajskorv och hejsan iallafall.

Annars kan ni ju hitta på en egen metod. Var uppfinningsrik och finurlig!
Senast redigerad av blahamannen 2008-01-14 kl. 22:35.
Citera
2008-01-14, 23:25
Medlem
PhoNoXoRas avatar
Att skriva det några gånger i notepad underlättar också ihågkommandet IMO.
Suger att glömma lösen, öva hellre för mycket än för lite.
Citera
2008-01-14, 23:27
Moderator
Dretskols avatar
Får rysningar när du nämner "fragbite". Sluta eller stick tillbaka dit!
Citera
2008-01-14, 23:34
Medlem
Razzaks avatar
En av de vettigare trådarna i den här forumdelen på ett tag

Grunderna i att skapa ett s.k starkt lösenord är:
  1. Blanda små och stora bokstäver, siffror och specialtecken
  2. Använd minst åtta tecken
  3. Använd inga kända ord, namn eller nummer (t.ex. telefonnummer, som så "world breaking" raporterades som ett vanligt PW i en av trådarna kring BDB-hacket.)
  4. Använd ingen information som kan kopplas till dig

Vettiga länkar:
Senast redigerad av Razzak 2008-01-14 kl. 23:36.
Citera
2008-01-14, 23:34
Medlem
Är du fagbiteare? Hej då

Men för att tillföra tråden något.
http://www.microsoft.com/protect/you...d/checker.mspx

Där kan man testa hur säkert lösenordet är. Dina ger bara "Strong". Här har du Best enligt sidan: JHd#SJgfÄ(¤/bd

Men givetvis väldigt smart att göra som du nämnde för att komma ihåg sina lösenord. Samtidigt som det är relativt säkert.
Citera
2008-01-14, 23:48
Medlem
C - Js avatar
Jag förstår inte varför alla hänger upp sig på termen "lösenord". De flesta seriösa websidor eller andra ställen där lösenord ska anges har ingen övre gräns på hur långt lösenord som får anges. Här kommen ett antal fraser som är minst 8 furshlugginer potrzebie säkrare än alla de lösenord du hittat på och väldigt enkla att komma ihåg.

int main(){std::cout<<"Hejsan!!";return 0;}
43 tecken långt, a-z 0-9 och ett antal specialtecken. räkna ut storleken på den regnbågstabellen....

eller:
Min katt suger på guitarhero 3, men jamar rätt bra ändå.

eller:
Den här tråden kommer snart att låsas, då det med största sannolikhet finns ett 10-tal likadana.
Citera
2008-01-14, 23:48
Medlem
moniturs avatar
Jag brukar ta en mening, t.ex
"Flashback är fullt av tjockisar" sätta in några siffror (tyvärr oftast med någon logisk förklaring t,ex om det är som nu, fem ord i lösenordet så sätter jag en femma på femte bokstaven i första ordet) och någon random symbol som jag sedan kan klura ut om jag glömmer bort (t.ex 1337 sp3ak) Sen byter jag mellanrum mot annat, slutresultat blir något i stil med
"Flas5back ä2_full7.av tjock!sar"

-edit-
Jag var ju lite efter C - J med ett ungf liknande inlägg, aja
underbar dendär att ha kod som lösen
Senast redigerad av monitur 2008-01-14 kl. 23:50.
Citera
2008-01-15, 00:00
Medlem
Sticky Fingazs avatar
bra tråd, kanske borde maila den till mister anakin @ aftonbladet
Citera
2008-01-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlewME
Är du fagbiteare? Hej då

Nej, har varit medlem här i fyra år, och det har blivit sämre och sämre för varje dag som gått. Den senaste månaden har kvaliteten här på flashback varit skrattretande usel, faktiskt..

Citat:
Här har du Best enligt sidan: JHd#SJgfÄ(¤/bd

Ah, fast nu är ju det dåligt
Citera
2008-01-15, 00:10
Medlem
här är en annan lösning; installera valfritt firefox-plugin som hittar på ett lösenord åt dig:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1890
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/874
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/469
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3282
Citera
2008-01-15, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blahamannen
Nej, har varit medlem här i fyra år, och det har blivit sämre och sämre för varje dag som gått. Den senaste månaden har kvaliteten här på flashback varit skrattretande usel, faktiskt..

haha, det har hänt mycket här dom senaste månaderna!! Usel kvalite håller jag inte med om.
Mer kaotiskt...Innan var det mer helt dött? Jag har märkt att det kommit hit mer begåvat folk och kvaliten är hög.
Iallafall inom ett datasäkerhets-perspektiv.
Senast redigerad av dll 2008-01-15 kl. 00:16.
Citera
2008-01-15, 00:26
Bannlyst
dom första 8 åren av internet körde jag enkla lösenord
typ "analpung" "ljumssmek", "Kentsandra" "mjukapungen eller "pojklek"

jag brukade ha samma lösenord ett bra tag, typ nåt år.
det jag hade längst var "mjukapungen"

en utveckling skedde iom lösenordet bajsgrottan från 2002 blev till "-bajsGrott.a0000"
Detta var 2003.
2004 bytte jag lösenordet till "bAjs.gR0tTaa!!!n--01111"

2005 bytte jag till ett lösenord med grunden i "smeka ljumsken hos manlig vän"

Det blev till: "sMekka.LjUmskenh.os.MAnH-lihg--vän" och sedan till

"000sMekka.LjUmskÄenh.oÖs.M11AnH-li?0hg--vän"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto