2008-01-15, 10:22
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Jag tror inte det...

Negro/colored (ungefär lika stötande) -> black (neutralt) -> African American (hyperkorrekt)
Men en direktimporterad neger från svartaste Afrika kan väl ändå inte kallas African American?
Citera
2008-01-15, 10:24
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Absolut inte, det är bara löjligt. Varför måste vi gå som katten runt het gröt i det här landet så fort nånting är bara det minsta obehagligt eller annorlunda? Är man funktionshindrad/handikappad så är man. Har man förlorat en fot, är CP-skadad, blind medmera så har man nedsatt funktion jämfört med majoriteten. Inget konstigt eller fult i det.

Visst finns det löjliga exempel på nyskapade ord, men det finns också i botten djupt kränkande ord som man i vart fall borde reflektera lite kring. "Invalid" betyder "värdelös", så det är väl inte så konstigt att det har bildats ersättningsord.
Citera
2008-01-15, 10:35
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Handikapabel" och "rullstolsburen" har man ju hört.. Men som nån sa... tassa inte runt ett svårt ämne..

Man behöver såklart inte vara helt körd för att man sitter i rullstoll men klart som fan är väl att man är begränsad i förhållande till den som INTE sitter i rullstol??

Varför låtsas att det inte skulle vara så?

Säg: Javisst, jag sitter i rullstol och jag klarar av det mesta men ALLT kan jag inte göra längre?

Ingen skulle väl titta snett eller ifrågasätta den som sa så?

Allt skall vara så jävla PK och alla är lika mkt värda och kan exakt lika mkt...

Det ÄR inte så men det är inget fel i det!!

Jag tycker att rullstolsburen är ett ett lyckat ord. Inte är det så mycket PK-feber över det ordvalet. "Bunden" ger bara negativa associationer, medan "buren" i vart fall är neutralt. Ingent förskönande i betydelsen att dölja något och rullstolen är kvar.
Citera
2008-01-15, 11:23
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"Invalid" betyder "värdelös", så det är väl inte så konstigt att det har bildats ersättningsord.

Nej, det betyder ’person med nedsatt arbets- och rörelseförmåga’. Om tillräckligt många språkbrukare skulle betrakta invalider som värdelösa skulle möjligen den betydelsen kunna utvecklas, och då spelar det knappast någon roll om man kallar dem invalider eller imarer (individer med alternativ rörelseförmåga), för det är inte där problemet ligger.

Om du menar att invalid tidigare har betytt ’värdelös’ stämmer inte det heller. Latinets invalidus betyder ’klen, orkeslös’. Och rent allmänt är det ganska ointressant i just det här sammanhanget vad ett ord tidigare har betytt så länge de flesta är omedvetna om det (vilket de ju är): att på engelska säga att någon är a nice person kan inte bli förolämpande om inte folk känner till att ordet nice tidigare betydde ’ovetande’.
Citera
2008-01-15, 15:29
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nej, det betyder ’person med nedsatt arbets- och rörelseförmåga’. Om tillräckligt många språkbrukare skulle betrakta invalider som värdelösa skulle möjligen den betydelsen kunna utvecklas, och då spelar det knappast någon roll om man kallar dem invalider eller imarer (individer med alternativ rörelseförmåga), för det är inte där problemet ligger.

Om du menar att invalid tidigare har betytt ’värdelös’ stämmer inte det heller. Latinets invalidus betyder ’klen, orkeslös’. Och rent allmänt är det ganska ointressant i just det här sammanhanget vad ett ord tidigare har betytt så länge de flesta är omedvetna om det (vilket de ju är): att på engelska säga att någon är a nice person kan inte bli förolämpande om inte folk känner till att ordet nice tidigare betydde ’ovetande’.

Tack för påpekandet. Rätt ska vara rätt. Jag har ett diffust minne att Bengt Lindqvist tog upp ordet i ett sommarprogram för en så där tio år sedan, där han ondgjorde sig över det. Men jag har väl fått det om bakfoten.

Jag är fullt medveten om att att en diskussion om ett ords ursprung och ursprungliga betydelse är att ge sig ut på nattgammal is, men helt ointressant är det ju inte...
Citera
2008-06-18, 15:34
Medlem
HyggloBurros avatar
I Möjligheternas Land är man ju utmanad, som i "mentally challenged".
Citera
2008-06-18, 19:00
Medlem
Lingonveckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Dåligt ansedda företeelsers benämningar får dålig klang, och ju mer man daltar runt med benämningarna, desto mera tabu blir det. Kalla dem vad du vill, krymplingar är de i alla fall. Och vad är det för positivt med defekter?

Krymplingarna borde göra som bögarna och ta tillbaka termen och identifiera sig med den. Om jag satt i rullstol, skulle jag inte vilja kallas för alternativfunktionell.

Edit: själv är jag för övrigt narkoman (vilket även det kan ses som ett gravt om än självförvållat handikapp i många sammanhang) och skäms inte för att kalla mig det, även om det normala på NA-mötena är det hovsammare "en beroende".

Testa att kalla dig krympling (om än självförvållad) om du går på NA-möten kanske?

Man får väl skilja mellan att dalta runt och att försöka använda relevanta ord. Ta ett funktionshinder som Asperger ... som har olika sidor varav en del i vissa sammanhang är handikappande och i andra snarare tvärtom.

Fast "alternativfunktionell" låter krystat, som något som är så stigmatiserande att man rusar från ord till ord på flykt från sina egna värderingar.
Citera
2008-06-19, 01:03
Medlem
dMobergs avatar
Lantz (i P1 eller P4) tog ju upp detta då det var nog "funktionshindrades dag" eller liknande. Då föreslog de bland annat att man som person har en annan "funktionstillgång" eller "funktionsvariation".
Citera
2008-06-19, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
...

"Alternativ rörelseförmåga"?! Haha!
Man måste nog besitta ett visst mått av alternativ intelligens för att förstå det begreppet riktigt.
Citera
2008-06-19, 11:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Men en direktimporterad neger från svartaste Afrika kan väl ändå inte kallas African American?
Ehhrm... Det påstås att historien om den amerikanska journalisten som intervjuade Nelson Mandela och apostroferade honom med "you, as an African American" faktiskt inte är en klintbergare, utan har hänt i verkligheten.
Citera
2008-06-19, 11:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag tycker att rullstolsburen är ett ett lyckat ord. Inte är det så mycket PK-feber över det ordvalet. "Bunden" ger bara negativa associationer, medan "buren" i vart fall är neutralt. Ingent förskönande i betydelsen att dölja något och rullstolen är kvar.
Jo, men samtidigt ljuger ju ordet. De "rullstolsburnas" problem är ju just att de är rullstolsbundna. Hade det inte varit så, så hade de kunnat resa sig ur sin jäkla rullstol och dra upp den för alla trappsteg och kanter som nu är absoluta hinder.

Bakom alla de där PK-eufemismerna finns det ju en genomfascistisk idé om att människor faktiskt blir mindre värda om de har funktionsbrister. Alltså måste man ljuga, släta över och relativisera de funktionsbrister som finns. Dvärgen är inte dvärg, hur välidentifierad den sjukliga processen som har lett till hans dvärgväxt än är, han är bara lite kortvuxen av sig. (Och vad vi ska kalla folk som verkligen är lite kortvuxna av sig nuförtiden är fortsatt oklart. "I princip av medellängd", någon?) Den döve är inte handikappad alls, han har bara ett annat modersmål, och alla hans problem beror på diskriminering av detta modersmål. Osv. Osv. Hade det inte varit betydligt enklare att gå uit med attityden att funktionsbrister faktiskt inte påverkar människovärdet det minsta, och att det är fullt OK att vara döv, blind, lam, dvärg eller vad fasen som helst? Som tidigare har påpekats har bögarna tagit tillbaka ordet "bög". Varför kan inte de handikappade göra det också?

Det finns "alternativ funktion". Somliga autister och aspergerpatienter är bättre på vissa saker än vad normalpopulationen är, och sämre på annat. Men att kalla en uttalad och självklar funktionsbrist för "alternativ funktion" är faktiskt bara att ljuga.

Och det är fult att ljuga - också när man inbillar sig ha goda syften.
Citera
2008-06-19, 17:32
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Dåligt ansedda företeelsers benämningar får dålig klang, och ju mer man daltar runt med benämningarna, desto mera tabu blir det. Kalla dem vad du vill, krymplingar är de i alla fall. Och vad är det för positivt med defekter?

Krymplingarna borde göra som bögarna och ta tillbaka termen och identifiera sig med den. Om jag satt i rullstol, skulle jag inte vilja kallas för alternativfunktionell.

Edit: själv är jag för övrigt narkoman (vilket även det kan ses som ett gravt om än självförvållat handikapp i många sammanhang) och skäms inte för att kalla mig det, även om det normala på NA-mötena är det hovsammare "en beroende".

Eufemismer tenderar ju ändå att bli ett skällsord för eller senare och så måste de politiskt korrekta byta ut sitt inbytta ord endå. Ordet kulturberikare används negativt om svartskallar - blattar - invandrare - kulturberikare, även utan för Flashbacksläsarkrets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in