2008-03-16, 23:19
Medlem
Julius Julgrans avatar
Tja...

Vad skall man säga? Jag tycker att det fungerar bra som det gör idag. Jag har inget emot 90-talister som kan stava och föra saklig debatt, vilket många 18+:are inte kan.

Kan väl dra mig själv som exempel - jag har haft ett konto här när jag var cirka 16-17 år och skrev 1500-2000 poster. Jag smälte in, förde debatt och ingen ifrågasatte min ålder.
Citera
2008-03-17, 01:26
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
IPbann är det enda rätta!
Vad hjälper det? Nu är inte mina haxxor-kunskaper så bra men det är väl bara att ordna en ny ip, för att sedan tuta och köra igen?
Citera
2008-03-17, 01:47
Medlem
tjaboooos avatar
Stämmer de Resistance, det är nånting även en amatöt skulle klara av.
Citera
2008-03-17, 08:37
Medlem
Ignatius Is avatar
Inför IP-bann och möjlig livstidsavstängning för följande:

-Ertappande som under 18år.
-Erkännande av att man varit registrerad på forumet som under 18 år.
-Tråstarter av typen "hjälp med mitt skolarbete" , "hjälp med ett falskleg" eller andra ämnen som klassificeras som under 18.
- gör IP-kontroll och skicka abusemail till t.ex skolor eller dylikt varifrån det surfar in småbarn på FB. Släpp på FB:s anonymitetsregel.

Sen tycker jag att vi skall statuera ett exempel. Det får gärna vara blodigt.
Citera
2008-03-17, 10:50
Medlem
Mad monks avatar
Kan bara hålla med. Det är rätt uppenbart att många som skriver här ej har åldern inne.
Citera
2008-03-17, 14:52
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Inför IP-bann och möjlig livstidsavstängning för följande:

-Ertappande som under 18år.
-Erkännande av att man varit registrerad på forumet som under 18 år.
-Tråstarter av typen "hjälp med mitt skolarbete" , "hjälp med ett falskleg" eller andra ämnen som klassificeras som under 18.
- gör IP-kontroll och skicka abusemail till t.ex skolor eller dylikt varifrån det surfar in småbarn på FB. Släpp på FB:s anonymitetsregel.

Sen tycker jag att vi skall statuera ett exempel. Det får gärna vara blodigt.

Kruxet med att IP-banna folk är att om du gör det via en enskild adress så är det inga problem för trollet, han kan lätt få en ny av sin ISP.
Börjar du banna hela subnät så kan andra drabbas, och personligen tycker jag att det vore trist att bli bannad för att min grannes skitunge beter sig illa på FB.
Sen skulle du få banna alla större proxy-tjänster, vilket jag personligen inte ser något som helst problem med, men jag misstänker att ledningen inte håller med.
Citera
2008-03-17, 15:14
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Kruxet med att IP-banna folk är att om du gör det via en enskild adress så är det inga problem för trollet, han kan lätt få en ny av sin ISP.
Börjar du banna hela subnät så kan andra drabbas, och personligen tycker jag att det vore trist att bli bannad för att min grannes skitunge beter sig illa på FB.
Sen skulle du få banna alla större proxy-tjänster, vilket jag personligen inte ser något som helst problem med, men jag misstänker att ledningen inte håller med.

Ok. Jag kan ingenting om datorsäkerhet. Var mest ett förslag.

Vad tror du om möjligheterna att man istället för att banna skickar en trojan till skitungarna, identifierar dem och därefter skickar ut dödspatruller?

Tänk er vilka vackra tidningsrubriker det kunde bli:

"DÖDSEKT PÅ INTERNET LYNCHAR SVENSKA 90-TALISTER"

"RONNY 16, MÖRDAD AV INTERNETTERRORISTERNA"

"DE HÖGG AV HANS HÄNDER -FÖR ATT HAN GILLAR WOW"
Kenny 17, "Det värsta som kunde hända"

"SÅ SKYDDAR DU DIN TONÅRING FRÅN DEN NYA DÖDSAJTEN?"

Eller vad tror ni? Jag är inte helt oseriös. Det finns en stor poäng i att verkligen verkligen ta det här till en rejält obehaglig nivå för de små terroristerna.
Citera
2008-03-17, 15:23
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Dock måste denne gå till sin far och förklara varför han vill ha en ny ip. Ip-ban är bättre än inget iaf!
Citera
2008-03-17, 15:29
Medlem
Förbannads avatar
Banna mac-adressen på dem istället. Den är betydligt svårare att förnya. Detta gillas heller inte av bredbandsleverantörerna som kan komma att stänga av folk som byter mac-adress hej vilt.
Citera
2008-03-17, 15:44
Medlem
Entropi84s avatar
Tror inte det går att göra så mycket för att få bort dem tyvärr, men så länge sådana här typer finns så är det ju inte så svårt att sålla bort dem...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=641533
Citera
2008-03-17, 16:25
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Banna mac-adressen på dem istället. Den är betydligt svårare att förnya. Detta gillas heller inte av bredbandsleverantörerna som kan komma att stänga av folk som byter mac-adress hej vilt.

Hur tänker du nu? MAC-adressen används inte för att kommunicera med FB.
Dessutom är det extremt lätt att byta MAC-adress på i stort sett vilket modernt kort som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarity
Dock måste denne gå till sin far och förklara varför han vill ha en ny ip. Ip-ban är bättre än inget iaf!
Är ju bara att stänga av sitt modem/router över natten så är oddsen ganska bra att de får en ny adress nästa gång de slår på det, "Jag sparar el pappa".

Ignatius I, även om jag gillar sättet du tänker på så kanske det inte är helt realistiskt
Vette fan hur man skulle lösa det på ett praktiskt sätt.
Ett ordspråk inom IT-branschen är ju att "Det finns inga tekniska lösningar på sociala problem", vilket sorgligt nog är väldigt sant.
Citera
2008-03-17, 21:59
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Hur tänker du nu? MAC-adressen används inte för att kommunicera med FB.
Dessutom är det extremt lätt att byta MAC-adress på i stort sett vilket modernt kort som helst.

Du har säkert rätt. Jag är inte så insatt i just det där. Jag har för mig att torrentsiter däremot bannar din mac-adress. Kan detta stämma?

Sen får du gärna upplysa mig om hur man på ett smidigt/riskfritt - sätt byter mac-adress. Är nämligen i behov av just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in