2008-05-02, 00:03
Medlem
Majbethedayidies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methylenee
Tackar Krafse för Guidningen hit...

Well...

Jasså WILD – Wake Induced Lucid Dream....
Kan detta stämma...njäe?
Huh?

Någon som verkligen upplevt detta utan droger?
Beskriv??

Låter sten tufft om det verkligen funkar, men
innan man fördjupar sej nåt mera i det vill jag höra ett otroll berätta....

Har aldrig tagit droger : D! Men ja det går att uppleva men jag har aldrig vågat "fortsätta" jag har valt att vakna istället för jag trodde det var något farligt men nu har jag läst guide jäveln så nu ska jag testa Man känner siig jättetung i kroppen och typ chokad! Try it!

Edit: Skit bra guide!
Citera
2008-05-05, 18:08
Medlem
penisrulvens avatar
Hittade nyss tråden, så jag har inte hunnit testa. Men jösses, vad intressant du skriver! Aldrig hittat en så lång tråd som jag inte dragit mig för att läsa

Har själv haft lucida drömmar ganska många gånger, även innan jag hörde talas om fenomenet. Hade faktiskt det under natten till igår, var ute och flög lite, och för nån vecka sedan gick jag bara omkring på tomten omkring garaget. Är faktiskt nästan alltid vid garaget, nu när jag tänker efter... Undrar varför?

Brukar dock börja vakna när jag kommer på att jag drömmer jävligt synd Har börjat kolla på klockan sådär som du nämnde nu, hoppas det funkar i drömmarna Ska testa fler av dina tips.
Citera
2008-05-12, 03:48
Medlem
+Obi+s avatar
tack för denna!

Jag ska testa det, fast jag har extremt svåra sömnbesvär som förstör förhållande och skola. Hoppas att detta funkar!
Citera
2008-05-18, 11:42
Medlem
Sarah Kanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av +Obi+
tack för denna!

Jag ska testa det, fast jag har extremt svåra sömnbesvär som förstör förhållande och skola. Hoppas att detta funkar!

+1 på den. Tackar ödmjukast! Och tack Krafse för tipset om denna tråd.
Citera
2008-05-27, 01:31
Medlem
sömnlös

Jag har aldrig svårt att sova, men nu läste jag om paralyssömn och kan inte sova, låter riktigt obehagligt.
Varför är det så viktigt att drömma? Kommer aldrig ihåg mina drömmar och har inga som helst problem med det.
Citera
2009-07-06, 20:02
Medlem
tayler_durdens avatar
efter att ha läst båda TS inläggen ... hade jag den sjukaste
sovupplevelsen någonsin. Jag vet att alla har vi någongång varit
medvetna om att man drömmer, men den här gången var det helt
olikt de andra gångerna, jag kunde verkligen styra mig själv som i matrix filmerna , eller som i ett tevespel. Det var inte så att jag bara
observerade utan jag styrde helt av min egen vilja.

MEN tyvärr, så var det bara den kvällen, jag försökte kvällen efter och de följande , dock utan reusltat, =(

hur som helst riktigt skön upplevelse. tackar väl TS för det =)
Citera
2009-07-07, 17:29
Medlem
15steps avatar
Det där är inte en guide för hur man somnar, det där är en guide för hur man ökar sina förutsättningar att somna. En del bra tips, en del dåliga. Egentligen bara det vanliga "drick te, sov bekvämt och räkna".

Den enda sömntekniken som nämns går ut på att räkna vilket studier har visat är väldigt ineffektivt. Varför? För att du tråkar ut dig själv så otroligt mycket att dina tankar oftast flödar iväg. Det handlar om någon slags hypnos alltså, eller snarare "jag kan inte sova så jag dödar tiden genom att räkna ända tills min kropp är så trött att jag somnar".

Så här gör man för att somna:
(OBS. Denna teknik är även väldigt effektiv om man vill hamna i sömnparalys eller klardrömma då den även kan utnyttjas för att få kroppen att somna före medvetandet. Mer info nedan. )

Ligg still. (Jag tror att) det vanligaste problemet med folk som inte kan somna är att de rör på sig för mycket. Rörelse och sömn platsar inte i samma mening.

När kroppen ska somna sänder den först ut signaler till ditt medvetande för att få klartecken att den ska stänga ner. Kroppen frågar "Har du somnat än? Ska jag stänga ner nu?". Dessa signaler kommer i form av den där känslan av att vilja vrida på sig/byta position. Om kroppen somnar före ditt medvetande hamnar du i en sömnparalys därför skickar den ut dessa signaler för att säkerställa att du/ditt medvetande faktiskt somnat. Det är ett väldigt stort misstag från kroppens sida att somna innan medvetandet (ofarligt dock).

Därför bör man helt enkelt ignorera dessa signaler genom att ligga still. Vad du gör genom detta är att bestämt säga till kroppen "Nu ska vi sova", eller till och med lura kroppen: "Jag har redan somnat, nu kan du stänga ner".

Detta kan bli väldigt plågsamt. Du kan bygga upp en riktigt stark rulla-över-känsla som blir väldigt smärtsam. Om du inte somnat än så fortsätter du att ignorera tills känslan är helt överväldigande och byt position (ja precis, helt tvärtemot allt jag skrivit hittils). Sträck hela kroppen och känn hur alla dina muskler gäspar. Nu kommer du somna väldigt snart om du inte redan gjort det. Din kropp tar helt enkelt chansen att somna. Det är egentligen här som du ger klartecken till kroppen "varsågod och somna!".

Kortfattat:
1. Ligg still.
2. Ligg still.
3. Ligg still.
(4. Vänd dig.)

För att klardrömma:

Gör precis samma sak fast efter 5 timmars sömn. Du ska först vakna och aktivera dig en aning runt, t.ex. surfa lite, pissa, dricka vatten. Sen kör ovanstående.

Medan du ignorerar rulla-över-signalen fokusera dig på en "introvert värld". Föreställ dig att du drar dina händer över ditt skrivbord, föreställ dig känslan, temperaturen, ljuden, lukten. Återupprepa detta konstant. Bygg upp en film av minnen i ditt huvud där du t.ex. drar dina händer över olika objekt i din vardag.

Detta tror jag är mer effektivt än att försöka lura kroppen att dyka upp i ett fantasilandskap. Det funkar för mig. Vad du gör är att glömma bort din kropp medan den somnar genom att fokusera dig på en film av minnen.

Annat:

Tipsen för att vakna bättre är för övrigt värdelösa. Typ: "sov bra, gå inte upp när du inte borde gå upp, gör situps och trötta ut kroppen när du vaknar".

Största problemet är ändå att stiga upp ur sängen. Har man inte styrkan att stiga upp kan man därför: placera väckarklockan under sängen (eller något annat jobbigt ställe), tända alla lampor när man vaknar/dra bort gardinerna, sätta på musik, ha en kaffebryggare vid sängen förberedd (eller en kaffebryggare med timer).

Sov gott.
Citera
2009-07-10, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 15step

Största problemet är ändå att stiga upp ur sängen. Har man inte styrkan att stiga upp kan man därför: placera väckarklockan under sängen (eller något annat jobbigt ställe), tända alla lampor när man vaknar/dra bort gardinerna, sätta på musik, ha en kaffebryggare vid sängen förberedd (eller en kaffebryggare med timer).

Sov gott.
Du får det till att låta så enkelt.
Citera
2009-07-10, 11:07
Medlem
15steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Du får det till att låta så enkelt.

Vet inte om jag anar lite sarkasm där men de är iallafall realistiska metoder till skillnad från de i guiden TS postade.
Citera
2009-07-11, 14:16
Medlem
Norpheuss avatar
Tack så mycket!
Citera
2009-07-11, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 15step
Vet inte om jag anar lite sarkasm där men de är iallafall realistiska metoder till skillnad från de i guiden TS postade.
Om man exempelvis har insomnia så går det INTE att somna. Vill man somna garanterat så kan man börja medicinera sig med starka mediciner, men bieffekterna av dessa mediciner är inte nådiga.
Citera
2009-07-15, 17:25
Medlem
15steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Om man exempelvis har insomnia så går det INTE att somna. Vill man somna garanterat så kan man börja medicinera sig med starka mediciner, men bieffekterna av dessa mediciner är inte nådiga.

Bota insomnia med mina tips? Javisst. Med insomnia menas sömnlöshet eller sömnproblem. Men jag antar att du talar om primär insomni, dvs. sömnlöshet orsakad av hälsoproblem. Men var någonstans i min text påstår jag att mina tips kan bota det?

De flesta människor med sömnproblem har inte primär insomni. Många är bara väldigt dåliga på att somna. Det finns tekniker för att somna, t.ex. att tolka kroppens signaler.

Dessutom citerade du mina tips för att stiga upp ur sängen (vilka som sagt är de betydligt mer realistiska än de som nämns i guiden TS postade). Men att citera dessa tips och säga att de inte funkar för någon som inte ens somnat är ju fullständigt meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in