2008-01-14, 14:25
Bannlyst
Min dator tycks inte må speciellt bra numera. Det räcker oftast med att jag har Winamp igång, och startar Firefox för att gå in på Flashback. När jag väl kommer in på huvudsidan så behöver datorn tänka till extra mycket och ibland hänger den sig helt.

Så här känslig har den aldrig varit. Jag tänkte höra om ni har tips på program som verkligen rensar ut allt gammalt skit i registret men också tar bort trojaner och annat skräp. Ad-Aware kunde göra underverk en gång i tiden, inte nu längre. Jag testade att ladda hem gratisversionen av Free Registry Fix eftersom det lät som ett vettigt program:

http://www.freeregistryfix.com/

Jag scannade datorn och hittade ca 500 "fel" eller liknande i registret, men för att få ta bort dessa fel så måste jag köpa deras program. Skitschyst...

Har ni tips på program som verkligen snabbar upp datorn och rensar?
Citera
2008-01-14, 14:54
Medlem
Vad för virus program har du?

Scanna igenom datorn med ett vanligt virus program, och ta sedan bort skiten som hittas. För så som d låter på dig så verkar det ej som du gjort d på ett bra tag.
Citera
2008-01-14, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp0
Vad för virus program har du?

Scanna igenom datorn med ett vanligt virus program, och ta sedan bort skiten som hittas. För så som d låter på dig så verkar det ej som du gjort d på ett bra tag.

Nod32. Jag scannade väl för 2-3 månader sen.

Men tidigare har den inte funnit nåt när datorn vart konstig. Oftast så är det småprogrammen som Ad-aware och registry-fix liknande program som får liv i datorn igen. Men jag gör en scann så får vi se.

Har du tips på program som tar bort småskit och fixar registret?
Citera
2008-01-14, 15:05
Medlem
ninjabases avatar
Spara dokumenten på en annan hårddisk, ladda ner drivrutiner mm och blås sedan datorn
Citera
2008-01-14, 15:07
Medlem
zpaxens avatar
Kolla i aktivitetshanteraren och se om något program tar upp mycket av processorn. Kan ju vara någon skit som du inte vill ha?
Citera
2008-01-14, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninjabase
Spara dokumenten på en annan hårddisk, ladda ner drivrutiner mm och blås sedan datorn

Jag vet att det är den bästa lösningen. Dock hade jag helsjuka problem sist när jag skulle göra det. Var tvungen att hela tiden switcha mellan olika DVD-spelare och skärmen blev svart osv. Jag lyckades knappt med formateringen sist så jag har bestämt mig för att inte ge mig på det igen. Då låter jag det hellre vara som det är... för sist var det ett helvete att formatera.

Citat:
Ursprungligen postat av zpaxen
Kolla i aktivitetshanteraren och se om något program tar upp mycket av processorn. Kan ju vara någon skit som du inte vill ha?

Jag ser faktiskt inget sånt. Bara att Firefox tar upp väldigt mycket minne när det hänger sig. Men det programmet kan jag inte langa iväg. Ser inga andra program som tar upp speciellt mycket heller.
Citera
2008-01-18, 13:39
Bannlyst
Är det ingen som har tips på nåt mirakelprogram? Som rensar all skit bort från datorn?
Citera
2008-01-18, 15:24
Medlem
ninjabases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Jag vet att det är den bästa lösningen. Dock hade jag helsjuka problem sist när jag skulle göra det. Var tvungen att hela tiden switcha mellan olika DVD-spelare och skärmen blev svart osv. Jag lyckades knappt med formateringen sist så jag har bestämt mig för att inte ge mig på det igen. Då låter jag det hellre vara som det är... för sist var det ett helvete att formatera.

..då kanske det är dags att köpa en ny hårddisk.
Citera
2008-01-18, 17:56
Medlem
Det kan vara så enkelt att du laddat hem något skumt plugin till Firefox som buggar. Testa att avinstallera Firefox (spara dina bokmärken först...) o ominstallera, eller bara rensa FF på onödiga tillägg först för att se om det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in