2008-01-29, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Trodde du va den mångkulturella typen... Miros rotar romani tjavo

Miros - Jag
Rotar - pratar (trodde det hette racklar)

http://www.lor.no/lor/spraak.htm

Tavringens rakripa rycker ut!
Citera
2008-01-29, 16:08
Medlem
Citat:
Kniven el tjuringen som heter användes enbart främst mot andra resande förr, det ansågs fel att att "ta för sig" mot en buro. Att man inte hugger utan rispar är korrekt, dock är det inte status att ha ärr, fanns de som var märkta med ärr vilket innebar kort sagt att man var vaj. Det som idag kallas "chelsea grim" kommer ifrån resande ifrån början för att märka ngn som snackat el gjort för mycket. En haltande resande står inte högt i kurs.

Nu känner jag väldigt få av björkarna men det är nog den mest vaja familjen av alla resande, min egen har aldrig beblandat(haft med dem att göra dvs) sig med dessa men så kommer även ifrån ifrån två helt olika platser. Alla björkar är heller inte vaj, men just de i C4 samt växjö trakten är lite "speciella" Den andra släkten som nämnts torde vara F***** men är inte hundra på det.

/B
F som i Fa*tin/Fa*lthin eller syftar du på någon annan släkt?

Men varför framstår dom som speciella? Mer än att dom hugger ner varandra för femhundringar alltså. Nåt speciellt dom gjort eller gör som vi inte vet om? Hört liknande slagsmålshistorier om andra resandesläkter också när det gäller bröllop och sånt, inte bara hos Björk det verkar existera.

Kul att du som resande svarade i tråden för övrigt.
Citera
2008-01-29, 18:05
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Miros - Jag
Rotar - pratar (trodde det hette racklar)

http://www.lor.no/lor/spraak.htm

Tavringens rakripa rycker ut!

Lite skillnad mellan svensk o norsk romani, men de flesta förstår varandra ändå.

@Justint: Kanske du har rätt ang din familjegissning När det gäller vissa resande har man hört många historier, men de flesta är inget annat än just historier. Vissa händelser är knappt 1900-tal, som råttan i pizzan, mycket hänger kvar... Riktiga förstahandsuppgifter är lätträknade, visst händer det saker, men långt ifrån lika ofta som det berättas om.

/B
Citera
2008-01-29, 18:16
Medlem
Citat:
Lite skillnad mellan svensk o norsk romani, men de flesta förstår varandra ändå.

@Justint: Kanske du har rätt ang din familjegissning När det gäller vissa resande har man hört många historier, men de flesta är inget annat än just historier. Vissa händelser är knappt 1900-tal, som råttan i pizzan, mycket hänger kvar... Riktiga förstahandsuppgifter är lätträknade, visst händer det saker, men långt ifrån lika ofta som det berättas om.

/B
Björk vs. Faltin ... lär väl ha varit fullskaligt krig. Nåväl, har du mer rolig information är du välkommen att bidra med denna!
Citera
2008-01-29, 19:48
Medlem
På kåken fanns det många sånnadär idioter. Vid ett tillfälle vrålade den ena "Vill du pi min mutter och ka min fulet" , vill du dricka mitt piss och äta min skit visade det sig betyda
Citera
2008-01-29, 19:56
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:

/B
Faltin är det en släkt som finns i hela Sverige, finns ju i alla fall gott om dom i västerbotten..
För ofta så verkar ju såna här släkter förknippas med vissa landskap, som t.ex Björk verkar finnas i Skåne och Småland mest..
Citera
2008-01-29, 19:57
Medlem
hookiemans avatar
Ljung

Här i byn har vi en familj som heter Ljung, ska tydligen på något sätt vara släkt med Björkarna. Riktigt mysko människor är det iallafall.
Senast redigerad av hookieman 2008-01-29 kl. 20:23.
Citera
2008-01-29, 21:28
Medlem
lobo69s avatar
Ett kännetecken som Björkarna har sa man är att alla fingrar är lika långa. Har faktiskt kollat på några som var Björkare och det stämnde hyfsat.

Annars så är det när de öppnar käften och snackar. Inte att de pratar romani utan en särpräglad dialekt. Besläktad med min javisst men man kan inte ta fel.

Vet att kusingifte har varit relativt vanligt inom släkten.

Fanns iofs på Lister med och de är inte tattare, fan vet förresten.
Citera
2008-01-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Hur många kännda tattarsläkten har vi?
Björk
Magnusson
och Olsson är dem ända jag kan komma på!
(kanske OT)
Glöm inte Sahlenkvist (Magnussonsläkt) och Rosenkvist (med reservation för stavningen)... En del av dem är en riktig skam för resandefolket...
Citera
2008-01-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamie_bond009
(kanske OT)
Glöm inte Sahlenkvist (Magnussonsläkt) och Rosenkvist (med reservation för stavningen)... En del av dem är en riktig skam för resandefolket...
Vilka är Rosenqvist?

Citat:
Faltin är det en släkt som finns i hela Sverige, finns ju i alla fall gott om dom i västerbotten..
För ofta så verkar ju såna här släkter förknippas med vissa landskap, som t.ex Björk verkar finnas i Skåne och Småland mest..
Vad jag fattat det som finns det inte många som inte är resande och som heter Faltin. Det måste vara ett unikt resandenamn iallafall här i Sverige. Har sett nån enstaka tysk som heter det också, tror jag. Vet någon var namnet kommer ifrån?
Senast redigerad av justint 2008-01-30 kl. 09:13.
Citera
2008-01-30, 14:11
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamie_bond009
(kanske OT)
En del av dem är en riktig skam för resandefolket...

Deletat dumt inlägg
Senast redigerad av Chamoniard 2008-01-30 kl. 14:16.
Citera
2008-01-30, 23:34
Medlem
[quote=justint]Vilka är Rosenqvist?

[Med risk för att bli ännu mer OT, men d va du som frågade å de va du som startade tråden(?)]

Tja nu är ju inte geneaologi min starka sida så var dom härstammar från vet jag nada... är väl egentligen inte ens 100% övertygad om att dom är av äkta resandesläkt heller (det verkar som om det har gått å blivit status i å hävda att man har resandeblod i sig om man nu råkar ha "långa fingrar" eller ha lätt till att ta till tjuringen....suck... till ohela för de resande som faktiskt är är stolta över sitt ursprung) men Rosenkvists hör hemma i Västergötland.
På nittiotalet härjade dom ganska friskt och var välfrekventerade gäster på många av statens faciliteter typ "Hotell Gripen" å så. Om jag minns rätt (stor! brasklapp; minnet är uruselt!!!) så är dom släkt med Magnusson; den delen som numer kallas Salenkvist (ooops.. bröt jag mot någon regel nu?? eller PUL?)

vill bara passa på att ge till de resande som inte uppfyller alla buros fördomar!
Senast redigerad av jamie_bond009 2008-01-30 kl. 23:37. Anledning: (svaret avsåg bara del av citatet.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in