2008-01-26, 22:49
Medlem
lobo69s avatar
Mig veterligt så tillhörde de en annan tattarsläkt. Var länge sedan nu men om jag inte minns fel så hörde jag att de var från södra skåne. Namn på släkten vet jag inte.

Vad som framkom senare var att de var inte sämre än Björkarna utan skar friskt tillbaka.

Tydligen är det så att när tattare slåss med kniv inbördes så får de inte sticka utan endast skära i mjukdelar. Har hört rykten om att man tejpade knivbladen för att inte skära för djupt.

Kan stämma. En kompis farsa som är glad i brännvin berättade om hur han i helsingborg hamnade i tjafs med några tattare. Det var då en av dem frågade han om hur många tum han tålde med syftning på att bli skuren med kniv.

Han insåg att det var kanske bäst att ta sin mats ur skolan och försvinna.

Kanske bajenvrak vet mer
Citera
2008-01-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Mig veterligt så tillhörde de en annan tattarsläkt. Var länge sedan nu men om jag inte minns fel så hörde jag att de var från södra skåne. Namn på släkten vet jag inte.

Vad som framkom senare var att de var inte sämre än Björkarna utan skar friskt tillbaka.

Tydligen är det så att när tattare slåss med kniv inbördes så får de inte sticka utan endast skära i mjukdelar. Har hört rykten om att man tejpade knivbladen för att inte skära för djupt.

Kan stämma. En kompis farsa som är glad i brännvin berättade om hur han i helsingborg hamnade i tjafs med några tattare. Det var då en av dem frågade han om hur många tum han tålde med syftning på att bli skuren med kniv.

Han insåg att det var kanske bäst att ta sin mats ur skolan och försvinna.

Kanske bajenvrak vet mer
Jag har i och försig också hört att kniven är till för rispningnar för att utse nån slags huvudperson. Flest ärr vinner typ. Men jag skulle likt förbannat inte vilja hamna i bråk med en stupfull prakttattare med en kniv i handen, oavsett om den är tejpad eller om han ska försöka att bara "rispa" mig. Lär väl ha gått fel ett antal gånger när det uppstått knivslagsmål bland dessa folk, och även då de har gått på utomstående. Du kan göra rätt mycket skada genom att skära på fel ställen också.

Skulle ändå vara kul att veta vilken den andra släkten var, bara för att. Bara för att veta att dom också inte är sena att ta till kniven i slagsmål.

Kul folk för övrigt. Tror aldrig jag har träffat en resande som skyltat med det sådär, men man blir fan nyfiken när man hör alla historier.
Citera
2008-01-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av witch
Någon som vet något om tattarna i Tingsryd och Väckelsång? Dom heter Björk och Lindqvist. Går under det allmänna epitetet tattare och det är allmänt känt att det familjerna är ingifta i varandra.

Inte mer än att några Björkar brukade dyka upp utanför Silverdalen och slåss fegt, runt 1991-1992 dök dom fan upp varje helg.
Citera
2008-01-27, 17:12
Medlem
Bröllopshistorien är 100% sann.... Har själv bott granne med Björkarna i 10 års tid. I nordöstra Skåne där jag bodde var de inavel i Björksläkten, dom försörjde sig på att köpa och sälja skrot om dom inte var sjukpensionärer, hade alltid nya fina bilar mm.

Till saken ska också sägas att många av dom är mycket trevliga och oerhört hjälpsamma, iaf där jag bodde. Men många av historierna man hör är faktiskt sanna!!

Ett exempel..
Två systrar runt 40 år, vi kallar dom A och B och tillhörande i Björksläkten gick och spelade bingo en kväll i den lokala Folkets Park. Ena systern A fick bingo och vann 500 kr Detta kunde inte den andra systern B ta, så väl utanför parken på väg hem tar syster B upp kniven och sticker ner sin syster A, tar femhundringen och går hem..

För syster A gick de bra som tur va och dagen efter va dom först lite i luven på varandra, men på kvällen vänner igen!

Denna historia är också 100% sann, eftersom den handlade just om vinna dåvarande grannar..
Citera
2008-01-27, 18:35
Medlem
Det verkar mer eller mindre fastställt att Björk-släkten är inavlad. Den fråga jag då ställer mig är om det är skälet till dessa vålsamheter. Finns det några bevis för att inavel ger ett mer primitivt tänkande, och att man kanske helt enkelt inte kan se vikten av att hugga någon med en kniv? Inte blir det mer mystiskt när det handlar om småsaker som femhundringar.

Jag tillhör den naiva skaran folk som är övertygad om att det finns trevliga och icke-våldsamma tattare också, men när man hör om dessa våldsamma släkten som Björk och Magnusson hör man också oftast inavel i sammanhanget. Får en att undra litet ...
Citera
2008-01-27, 19:42
Medlem
goodfellass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matslööv
Ett exempel..
Två systrar runt 40 år, vi kallar dom A och B och tillhörande i Björksläkten gick och spelade bingo en kväll i den lokala Folkets Park. Ena systern A fick bingo och vann 500 kr Detta kunde inte den andra systern B ta, så väl utanför parken på väg hem tar syster B upp kniven och sticker ner sin syster A, tar femhundringen och går hem..

För syster A gick de bra som tur va och dagen efter va dom först lite i luven på varandra, men på kvällen vänner igen!

Denna historia är också 100% sann, eftersom den handlade just om vinna dåvarande grannar..

Haha fyfan jävla inavel.
Citera
2008-01-28, 01:31
Medlem
svajnets avatar
Haha alltså har läst igenom hela tråden nu och fy fan säger jag bara, helt sinnes haha. Dock roliga berättelser
Citera
2008-01-28, 21:10
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Det var i allra högsta grad familjen Björk som var involverade i bröllopet. Sonen till hövdingen för familjen gifte sig. Under festligheterna får brudgrummens mor för sig att bruden kastar lystna blickar efter hennes make tillika brudgrummens far. Detta finner ju hon vara helt förkastligt och med sedvanlig tattarlogik så kan ju inte detta tillåtas. Så hur löser man då detta. Jo man går och tar en kniv i köket och helt sonika så går man ut och skär bruden i ryggen, sin blivande svärdotter.

Varande ett tattarbröllop mellan olika släkter så bryter ju hela helvetet loss.
Det knivas och slåss utav helvete. Polis samt ambulans tillkallas och festen får ett snabbt avslut. Är själv vittne till kalabaliken utanför tillsammans med andra. Måste ju säga att ett visst mått av folknöje kunde märkas bland åskådarna. Polis och räddningspersonal var inte lika muntra.

Resultatet blev att en av svärdöttrarna tog på sig skulden och åkte in. Vad det gäller övriga knivskurna så gick det nog aldrig att utröna exakt vem som hade gjort vad. Tror vare sig polis eller de inblandade var särskilt intresserade.

Brudgrummen då. Jo han låg tydligen däckad och medverkade inte i spektaklet.

Tydligen så förblev paret gifta.

HAHA!! Underbar story

Hur ser tattarna ut egentligen? Som lodisar eller? Finns det bilder på någon inavlad Björkare någonstans?
Citera
2008-01-29, 08:35
Medlem
bajenvraks avatar
Kniven el tjuringen som heter användes enbart främst mot andra resande förr, det ansågs fel att att "ta för sig" mot en buro. Att man inte hugger utan rispar är korrekt, dock är det inte status att ha ärr, fanns de som var märkta med ärr vilket innebar kort sagt att man var vaj. Det som idag kallas "chelsea grim" kommer ifrån resande ifrån början för att märka ngn som snackat el gjort för mycket. En haltande resande står inte högt i kurs.

Nu känner jag väldigt få av björkarna men det är nog den mest vaja familjen av alla resande, min egen har aldrig beblandat(haft med dem att göra dvs) sig med dessa men så kommer även ifrån ifrån två helt olika platser. Alla björkar är heller inte vaj, men just de i C4 samt växjö trakten är lite "speciella" Den andra släkten som nämnts torde vara F***** men är inte hundra på det.

/B
Citera
2008-01-29, 10:17
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Kniven el tjuringen som heter användes enbart främst mot andra resande förr, det ansågs fel att att "ta för sig" mot en buro. Att man inte hugger utan rispar är korrekt, dock är det inte status att ha ärr, fanns de som var märkta med ärr vilket innebar kort sagt att man var vaj. Det som idag kallas "chelsea grim" kommer ifrån resande ifrån början för att märka ngn som snackat el gjort för mycket. En haltande resande står inte högt i kurs.

Nu känner jag väldigt få av björkarna men det är nog den mest vaja familjen av alla resande, min egen har aldrig beblandat(haft med dem att göra dvs) sig med dessa men så kommer även ifrån ifrån två helt olika platser. Alla björkar är heller inte vaj, men just de i C4 samt växjö trakten är lite "speciella" Den andra släkten som nämnts torde vara F***** men är inte hundra på det.

/B

Buro, vaj.. Skriv gärna på svenska tack!
Citera
2008-01-29, 10:48
Bannlyst
Buro - Bonde (används i betydelser icke-tattare)
Kjuring/tjuring - kniv.

Sen kan jag inte så mycket mer, för jag e fittburo jag.
Citera
2008-01-29, 11:03
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkelit
Buro, vaj.. Skriv gärna på svenska tack!

Trodde du va den mångkulturella typen... Miros rotar romani tjavo

Buro - icke resande, inget fel med att vara det. Många resande skulle kalla mig buro då jag ej är av hårta(urresande släkt) härkomst
Vaj - Gammal romani, används även i svenskan numera, vaj - fel, knas, väck, dum etc... Ja du fattar säkert. All svensk romani böjs som svenskan. Du skulle bli förvånad om du märkte hur mycket romani ord du själv använder i den dagliga svenskan.

OT men Skall även erkännas att gamla resande bröllop mellan olika familjer hör till historien, finns inga kvar att gifta sig med, majoriteten av alla familjer är sedan länge uppblandande med buros, hårta romanis är lätt räknade, de som sitter o hoppas på inavlade familjer får nog leta vidare, de få som finns kvar är antingen i luven på varandra alt har gift in sig med romer. Vet inte ngn familj som inte har ett stort buroinslag, av de runt 30k resande som finns i riket är de flesta inte gängade med andra resande, ngn etnisk grupp finns inte, enbart kulturell vilken hålls ihop av språket även om få pratar det flytande idag.

/B
Senast redigerad av bajenvrak 2008-01-29 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in