Citat:
Ursprungligen postat av RaydeCaca
Jag jobbar som frilans för en veckotidning och jag tycker du har en dålig deal på gång. 2500 för så stor artikel är riktigt lite även i dessa sammanhang (Själv tar jag 3600 för 1500 tecken vilket är drygt ett och ett halvt A-4). När det kommer till bilder skall skall du bra betalt, kanske lika mycket som för texten, för en bra högupplöst bild (det där med att ta bilder har jag gett upp för länge sedan).
F-skattsedel är det många som kräver. Speciellt smurfmagasinsom Cafe, Slitz eller resemagasinen får man inte betalt om man inte har en.
Om magasinet köpt artikeln får dom publicera den precis var dom vill, även på nätet.
En annan sak som du bör tänka på är att det är köparens marknad. Börjar du ställa krav kommer du inte att få något jobb om det nu inte är så att du sitter på dynamit.
Angående nätpublicering så hittade jag när jag googlade en sida, kanske var det sjf, där det stod att det enligt ett prejudicerande fall inte automatiskt medföljer rätt att publicera på nätet. Det är ju inte upphovsrätten som överlåts utan just ett tillstånd att använda verket som ges och detta gäller vid ett publiceringstillfälle, så vitt jag vet.
Jag kommer att behöva ta 5-10 bilder men de kommer att vara av storlek thumbnail när de väl kommer med i magasinet.
Artikeln kräver en hel del förkunskaper, ovanliga sådana dessutom, så de kommer att få svårt att hitta någon annan som kan skriva en artikel i ämnet. Sen är frågan hur gärna de vill ha artikeln.
Finns det några riktlinjer från SJF att hänvisa till när jag ska förhandla?
De som kontaktat mig är uppstickare och borde således ha ett intresse av högkvalitativa artiklar så att de kan göra ett gott första intryck.
De är Bonnierägda dessutom, så pengar bör de ha.
Jag vet dock inte hur kompetenta eller seriösa de är..