2008-01-14, 07:22
Medlem
Jag har blivit tillfrågad om att skriva en artikel för ett magasin. Jag har ingen tidigare erfarenhet av något liknande och behöver därför lite vägledning.

Artikeln ska vara på 2500-3000 ord och arvodet 2500kr. Är det rimligt? Jag tänker inte ta i det om mitt arbete inte värderas riktigt.

Det har inte sagts något om bilder, men för att kunna leverera en bra produkt måste jag ha med bilder. Bilderna kommer jag att ta själv, kan jag kräva mer betalt då eller är det praxis att man fixar fram detta själv när man frilansar?

För den ursprungliga summan har jag ingen lust att låta dem publicera artikeln på internet och vad jag förstått brukar det bara vara en publicering som gäller, stämmer det? Behöver jag ta upp det här med nätpublicering?

Jag har ingen F-skatt och kommer att göra detta som privatperson. Jag förstår att jag kommer att behöva skatta på dessa pengar, och det är bruttopriset som avtalas om, eller?
Citera
2008-01-14, 09:47
Medlem
RaydeCacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Jag har blivit tillfrågad om att skriva en artikel för ett magasin. Jag har ingen tidigare erfarenhet av något liknande och behöver därför lite vägledning.

Artikeln ska vara på 2500-3000 ord och arvodet 2500kr. Är det rimligt? Jag tänker inte ta i det om mitt arbete inte värderas riktigt.

Det har inte sagts något om bilder, men för att kunna leverera en bra produkt måste jag ha med bilder. Bilderna kommer jag att ta själv, kan jag kräva mer betalt då eller är det praxis att man fixar fram detta själv när man frilansar?

För den ursprungliga summan har jag ingen lust att låta dem publicera artikeln på internet och vad jag förstått brukar det bara vara en publicering som gäller, stämmer det? Behöver jag ta upp det här med nätpublicering?

Jag har ingen F-skatt och kommer att göra detta som privatperson. Jag förstår att jag kommer att behöva skatta på dessa pengar, och det är bruttopriset som avtalas om, eller?

Jag jobbar som frilans för en veckotidning och jag tycker du har en dålig deal på gång. 2500 för så stor artikel är riktigt lite även i dessa sammanhang (Själv tar jag 3600 för 1500 tecken vilket är drygt ett och ett halvt A-4). När det kommer till bilder skall skall du bra betalt, kanske lika mycket som för texten, för en bra högupplöst bild (det där med att ta bilder har jag gett upp för länge sedan).
F-skattsedel är det många som kräver. Speciellt smurfmagasinsom Cafe, Slitz eller resemagasinen får man inte betalt om man inte har en.
Om magasinet köpt artikeln får dom publicera den precis var dom vill, även på nätet.
En annan sak som du bör tänka på är att det är köparens marknad. Börjar du ställa krav kommer du inte att få något jobb om det nu inte är så att du sitter på dynamit.
Senast redigerad av RaydeCaca 2008-01-14 kl. 09:51.
Citera
2008-01-14, 15:54
Medlem
mchammarens avatar
Men glöm inte bort att de som producerar tidningen ofta har problem med att fylla tidningen med bra material (dom säger jusig vara på läsarnas sida). Så lite kacksig kan man vara.
Hur mycket man kan ta betalt beror ju på unikitet och tidningens ekonnomi i övrigy.
Antalet tecken är ju ett idiotiskt sätt att räkna. 1000 briljanta tecken är ju så klart mr värda än 4000 skittecken.
Citera
2008-01-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaydeCaca
Jag jobbar som frilans för en veckotidning och jag tycker du har en dålig deal på gång. 2500 för så stor artikel är riktigt lite även i dessa sammanhang (Själv tar jag 3600 för 1500 tecken vilket är drygt ett och ett halvt A-4). När det kommer till bilder skall skall du bra betalt, kanske lika mycket som för texten, för en bra högupplöst bild (det där med att ta bilder har jag gett upp för länge sedan).
F-skattsedel är det många som kräver. Speciellt smurfmagasinsom Cafe, Slitz eller resemagasinen får man inte betalt om man inte har en.
Om magasinet köpt artikeln får dom publicera den precis var dom vill, även på nätet.
En annan sak som du bör tänka på är att det är köparens marknad. Börjar du ställa krav kommer du inte att få något jobb om det nu inte är så att du sitter på dynamit.

Angående nätpublicering så hittade jag när jag googlade en sida, kanske var det sjf, där det stod att det enligt ett prejudicerande fall inte automatiskt medföljer rätt att publicera på nätet. Det är ju inte upphovsrätten som överlåts utan just ett tillstånd att använda verket som ges och detta gäller vid ett publiceringstillfälle, så vitt jag vet.

Jag kommer att behöva ta 5-10 bilder men de kommer att vara av storlek thumbnail när de väl kommer med i magasinet.

Artikeln kräver en hel del förkunskaper, ovanliga sådana dessutom, så de kommer att få svårt att hitta någon annan som kan skriva en artikel i ämnet. Sen är frågan hur gärna de vill ha artikeln.
Finns det några riktlinjer från SJF att hänvisa till när jag ska förhandla?

De som kontaktat mig är uppstickare och borde således ha ett intresse av högkvalitativa artiklar så att de kan göra ett gott första intryck.
De är Bonnierägda dessutom, så pengar bör de ha.
Jag vet dock inte hur kompetenta eller seriösa de är..
Citera
2008-01-14, 22:37
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Jag frilansar inte själv (har ingen F-skattsedel) men av journalistförbundets rekommendationer att döma skulle jag säga att du har fått ett skambud. Visserligen är det köparens marknad, men 2 500 kronor före skatt för vad som rimligen bör landa på ca 12 000 tecken låter väldigt lågt. Särskilt om bilder ingår i paketet.

Etablerade frilansar har säkert lättare att ta betalt efter förbundets rekommendationer, men de ger ändå en viss vägledning.

http://www.sjf.se/portal/page?_pagei..._schema=PORTAL

Citat:
Innehavare av enbart A-skattsedel:
- Arvode per timme: 500 kronor. Arvode utgår dock alltid för minst två timmar: 1000 kronor.

- Arvode för hel dag, åtta timmar: 4000 kronor.

Uppdrag som är återkommande eller sträcker sig över längre tid arvoderas från och med sjätte dagen med lägst 3 200 kronor.

Sociala avgifter ska erläggas och skatt ska dras av uppdragsgivaren.
För uppdragsgivare som inte omfattas av frilansavtal höjs arvodet, för att inkludera semesterersättning, med 13 procent.
Ring gärna SJF och be om råd. De gillar inte prisdumpning och ställer nog upp även om du inte är medlem.
Citera
2008-01-15, 19:34
Medlem
citatet i ovanstående inlägg tror jag knappast att några tidningar bryr sig om. Jag har skrivit i ett flertal och det är köparen som har makten. Det finns ungefär en eller två miljarder människor i sverige som försöker frilansa idag och då går priserna ner. Det är jättesvårt att ställa krav mor tidningar idag. De är vana att betala en summa och det är jävligt svårt att få dem att ändra sig. Dessutom är det vanligt att de själva stjäl hela idén. Been there done that.
Citera
2008-01-15, 19:58
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
citatet i ovanstående inlägg tror jag knappast att några tidningar bryr sig om. Jag har skrivit i ett flertal och det är köparen som har makten.
Det betvivlar jag inte. Jag ville mest ge TS någon slags referenspunkt. För jag anser nog ändå att han har fått ett skambud. Förmodligen tror inte ens SJF på det de skriver, men någon policy måste de ju ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
Dessutom är det vanligt att de själva stjäl hela idén. Been there done that.
Svinaktigt men inte oväntat. Jag har bara hört om "bekantas bekanta" som har råkat ut för det. Hur vanligt är det egentligen?
Citera
2008-01-15, 20:29
Medlem
Ja vad säger man. Med flera år i frilansbeanschen blir man jävligt trött att alltid höra -"ja det är ju jätteintressant, men vi har tyvärr tvingats skära ner på frilansbudgeten så vi har faktiskt inte råd" Detta är intressant när tidningen ifråga har en upplaga om över 220000 sålda exemplar.

Har även skrivit för en dagstidning där jag vet att kollegor som skriver skivrecensioner inte har ett jävla öre i lön, de får istället behålla skivan de skrivit om. Japp, jag är bitter men man kan fan inte vara något annat i en bransch som helt och hållet håller på att gå åt helvete, inte minst innehållsmässigt.
Citera
2024-05-14, 18:35
Medlem
(Bump).

”Journalisten” har publicerat en granskning om frilansjournalisters villkor.

” Var tolfte frilans under fattigdomsgränsen

GRANSKNING

Över hälften av de svenska frilansjournalisterna har tvingats skaffa inkomster utanför frilansjournalistiken för att försörja sig – och det räcker inte alltid. Var tolfte frilans har en total inkomst som ligger under den relativa fattigdomsgränsen. Det visar Journalistens granskning av arvoden och villkor för frilansar.”

” Journalistens arvodesenkät i mars 2024 åskådliggör en alltmer desperat situation för frilansjournalister. Många har drabbats ekonomiskt av de stora nedskärningarna i mediebranschen det senaste halvåret och är på väg att ge upp.”

https://www.journalisten.se/fordjupn...igdomsgransen/

Dum fråga kanske, men vad är grejen? Det är väl många människor som tvingas byta jobb eller jobba extra för att man inte kan försörja sig på det man allra helst vill jobba med.

Men är det här ett nytt fenomen, det vill säga har journalister haft gott om jobb tidigare och det har varit lätt att vara frilans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in