Det gäller APIC och linux, har sökt lite på nätet och hittat lite information. Problemet är att jag inte kan använda WinXP utan APIC påslaget i bios, datorn svajade och rebootade ibland osv.
Jag har läst om att linux inte gillar APIC, frågan är då hur jag ska göra eftersom jag vill köra linux på denna burk också (dual boot).
Fungerar linux med APIC aktiverat i bios ?
Ska jag stänga av APIC och installera linux ?
Ska jag så använda apic=off eller lapic=off
Om jag sedan ställer tillbaka inställningen i bios blir linux "knas" och inte fungerar som det ska ?
Hur ska jag göra ?
Måste ju ha APIC aktiverat i bios i normala fall när jag kör windows.
Visserligen kan jag köra linux på en p3 dator utan windows och då slipper man problemet men vore bra att veta vad som gäller.
Har hållt på ett tag, och det är mitt grafikkort och moderkort som inte går ihop, datorn svajar oavsett den inställningen. Har kört på ett annat kort idag och nu funkar allt stabilt.
Plus jag kör med ACPI off i bios, för jag antar att det är bäst för linux/unix om det går. Switchen du angav funkar också antar jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!