Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Favorit dirnk med rom är helt klart
Havana Club, äppel juice, färsk lime och soda vatten, En fidel Castro, tokigt bra

Jag trodde att Fidel alltid gjordes med ginger ale eller ginger beer men jag ska inte vara småsint. Det varierar säkert från bar till bar och mun till mun.
Well. Kul med en tråd att nörda loss i.
Jag tycker för min del att Venezuela och Cuba är de två ledande romnationerna.
Ron Zacapa, som H8red nämner är världsklass precis som
Pampero Aniversario.
Båda går att få tag på i Sverige även om man får ligga i lite med egenimport hos bolaget men det går.
Det finns en helt magisk rom från Cuba namngiven efter strandpromenaden i Havanna som heter
Malecon. 18-åringen därifrån är med på min top 10.
Ett billigt alternativ är också
Angostura 1919. Den finns i systembolagets specialsortiment. Mycket prisvärd avec-rom
En annan stor och relativt dyr favorit är
Botran Gran solera från Guatemala.
Många tjatar ofta om att rom från Martinique är bäst i världen men jag håller inte med. Fransmän ska hålla sig till vin, calvados och armagnac. När de försöker göra rom blir det oftast alldeles för spritigt för min smak och inte den vaniljlena dryck jag som jag älskar.
Lite kul att Deeznuts nämner sjörövargrejen som ofta kommer på tal när man surrar om rom. Många myter och sanningar kommer ju från den tiden. Det är faktiskt så att "grogg" är ett ord som kommer från kolonialtiden och det var just rom som späddes ut för att inte engelsmännen skulle vara alltför knalla när det skulle krigas.
I min hylla har jag två obskyriteter. Rom Hanoi som jag köpt för en dollar i Vietnam och Kroatisk rom. Jag har inte vågat öppna någon av dom ännu men någon kväll när jag känner mig modig ska jag göra det.