2008-01-13, 14:23
Medlem
deeznutss avatar
såg att ingen hade kickat igång en romtråd, och då får man väl ta det på sig. Själv är jag en romälskare(ingen expert) av stora mått, enbart cognac slår högre av all sprit enligt mej. Så vad dricker ni för rom? Hur dricker ni er rom? Jag dricker den helst ren, men den funkar ju som bekant även utmärkt i drinkar av alla slag.

Min favoritrom är nog Mount Gay Extra Old, det är i alla fall den jag oftast beställer från bolaget. Mycket smakrik och mörk.

Om ni bor i stockholm, har ni varit på Sjögräs och druckit rom? Dom har ett minst sagt gediget utbud, plus kunnig personal, och jag kan varmt rekommendera ett provning.

Som sagt, dela med er av er kärlek och kunskap angående detta mytomspunna sjörövarelixir
2008-01-13, 14:32
Medlem
razcals avatar
Ohhh...en fellow romälskare... har rom som favorit alkohol. Favvis romen är en Appleton Estate vs i ett glas med lite is och några droppar lime..prima som FAN!

I mitt barskåå finns ALLTID Havan club, Havana Club Anejo och anejo blanco.
Väääldigt prisvräda och fina Rom sorter.

Sjögräs är men när det gäller rom så är mellow vid St Eriks plan är riktigt bra, baren nere i källaren har kunnig personal och fanimig sthlms fetaste sortimment på rom sorter.

Favorit dirnk med rom är helt klart

Havana Club, äppel juice, färsk lime och soda vatten, En fidel Castro, tokigt bra
2008-01-14, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
såg att ingen hade kickat igång en romtråd, och då får man väl ta det på sig. Själv är jag en romälskare(ingen expert) av stora mått, enbart cognac slår högre av all sprit enligt mej. Så vad dricker ni för rom? Hur dricker ni er rom? Jag dricker den helst ren, men den funkar ju som bekant även utmärkt i drinkar av alla slag.

Min favoritrom är nog Mount Gay Extra Old, det är i alla fall den jag oftast beställer från bolaget. Mycket smakrik och mörk.

Om ni bor i stockholm, har ni varit på Sjögräs och druckit rom? Dom har ett minst sagt gediget utbud, plus kunnig personal, och jag kan varmt rekommendera ett provning.

Som sagt, dela med er av er kärlek och kunskap angående detta mytomspunna sjörövarelixir
Ska gå dit och testa snarast. fick en flaska Depaz VSOP Réserve Spéciale i julklapp som jag avnjöt med en god bit mörk choklad..
2008-01-14, 20:15
Medlem
Scanlines avatar
Vid de få tillfällen jag dricker sprit nuförtiden är det alltid mörk rom som gäller, företrädesvis sådan som kommer från de engelsktalande delarna av karibien. Jag har alltid en flaska Rum Plantation hemma, och denna dricks blandad med Coca-Cola. När jag vill lyxa till det brukar jag köpa diverse andra sorter att drickas rent av eller med cola.
2008-01-14, 22:39
Medlem
H8reds avatar
Om ni kan, se till att få tag på en flaska Ron Zacapa Centenario 23 anos.

Finns nog närmast i Köpenhamn för nånstans mellan 600-1000 kr har jag för mig.

Bland det godaste jag druckit!
2008-01-21, 23:55
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razcal

Favorit dirnk med rom är helt klart

Havana Club, äppel juice, färsk lime och soda vatten, En fidel Castro, tokigt bra

Jag trodde att Fidel alltid gjordes med ginger ale eller ginger beer men jag ska inte vara småsint. Det varierar säkert från bar till bar och mun till mun.

Well. Kul med en tråd att nörda loss i.
Jag tycker för min del att Venezuela och Cuba är de två ledande romnationerna.

Ron Zacapa, som H8red nämner är världsklass precis som Pampero Aniversario.
Båda går att få tag på i Sverige även om man får ligga i lite med egenimport hos bolaget men det går.
Det finns en helt magisk rom från Cuba namngiven efter strandpromenaden i Havanna som heter Malecon. 18-åringen därifrån är med på min top 10.
Ett billigt alternativ är också Angostura 1919. Den finns i systembolagets specialsortiment. Mycket prisvärd avec-rom
En annan stor och relativt dyr favorit är Botran Gran solera från Guatemala.

Många tjatar ofta om att rom från Martinique är bäst i världen men jag håller inte med. Fransmän ska hålla sig till vin, calvados och armagnac. När de försöker göra rom blir det oftast alldeles för spritigt för min smak och inte den vaniljlena dryck jag som jag älskar.

Lite kul att Deeznuts nämner sjörövargrejen som ofta kommer på tal när man surrar om rom. Många myter och sanningar kommer ju från den tiden. Det är faktiskt så att "grogg" är ett ord som kommer från kolonialtiden och det var just rom som späddes ut för att inte engelsmännen skulle vara alltför knalla när det skulle krigas.

I min hylla har jag två obskyriteter. Rom Hanoi som jag köpt för en dollar i Vietnam och Kroatisk rom. Jag har inte vågat öppna någon av dom ännu men någon kväll när jag känner mig modig ska jag göra det.
2008-01-22, 00:05
Medlem
Citat:
Mount Gay Extra Old

Skämt åsido har jag tyckt om de flesta sorters rom jag smakat, är dock inte det minsta insatt. Kanske borde ta och besöka en romprovning på stället du rekommenderar nedan.

Citat:
2008-01-24, 01:56
Medlem
:Ericuss avatar
Jag tycker att Captain Morgan Spiced Gold gör sig mycket bra tillsammans med sprite, lime och is. En annan favorit är Havana Club Anejo Blanco, också mycket prisvärd och passar bra i många drinkar och cocktails.
2008-01-26, 22:53
Medlem
chutzpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Om ni kan, se till att få tag på en flaska Ron Zacapa Centenario 23 anos.

Finns nog närmast i Köpenhamn för nånstans mellan 600-1000 kr har jag för mig.

Bland det godaste jag druckit!

Har för mig att den blivit utnämnd till världens bästa rom typ fem år i rad på något semi-officiellt rom-VM. Ska köpa den nästa gång jag passerar söder om pyrenéerna, nätt och jämt €40.
2008-01-27, 19:58
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutzpah
Har för mig att den blivit utnämnd till världens bästa rom typ fem år i rad på något semi-officiellt rom-VM. Ska köpa den nästa gång jag passerar söder om pyrenéerna, nätt och jämt €40.

Det går också att få tag på både Ron Zacapa och Botran helt lagligt och fint i Sverige.
Jacobson och Söderberg Vinhandel är det som säljer dessa fantastiska märken i Sverige.
Gör en s.k. privatimport hos bolaget. Det fungerar alldeles utmärkt. Priset blir ju lite högre men det går i alla fall.
Ron Zacapa 23 år produktnummer 110 305 813 kr inkl. moms.
Sedan tror jag att bolaget lägger på lite skatt.

http://www.js-vin.com/
2008-01-30, 22:22
Medlem
Captain Morgan - Black Label. Funkar både rent men själv så har jag helst det blandat med cola.
2008-02-03, 23:49
Medlem
Trädpojkes avatar
Vilken nivå ligger Bacardi på i sammanhanget? Inte särskilt högt eller?
Havanna är goda grejer, första romen jag smakade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in