• 1
  • 2
2008-01-13, 00:31
Medlem
Hej

Jag har precis införskaffat nya högtalare, Logitech Z-530 för att vara exakt, och surrounden och allt funkar felfritt. Dock så "brusar ljudet till" ibland, dvs en kort burst av brus ljuder ur högtalarna, och detta sker med ojämna mellanrum, helt slumpmässigt vad jag vet än så länge. Verkar dock vara oftare när jag tittar på Tv-serier i VLC eller lyssnar på musik i winamp (inte testat några andra program).

Ljudkortet jag använder är Creative Soundblaster Audigy ZS 2, vet att det är gammalt, men ljudet är mer än tillräckligt för mig och det fungerade felfritt med mina förra högtalare (de var också gamla iofs).

Jag har testat att uppdatera drivrutiner från Creatives hemsida, men problemet kvarstår.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Crook 2008-01-13 kl. 00:36.
Citera
2008-01-13, 00:47
Medlem
un_Hanness avatar
Jag har samma problem här fast dom "brusar till" vid höga och låga toner -.-
Citera
2008-01-13, 00:51
Medlem
Kan vara det som är mitt problem här med, har inte direkt reflekterat över om det var höga toner precis när det brusat till, utan bara att det gjort det när jag haft ljud igång.

Vid närmare eftertanke har jag också hört det när det varit helt tyst.
Citera
2008-01-13, 00:57
Medlem
un_Hanness avatar
Det började när jag lirade guitar hero å då e man ganska fokuserad på toner xD
Citera
2008-01-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Det började när jag lirade guitar hero å då e man ganska fokuserad på toner xD

Jo det förstås

Först så trodde jag att det var kanske något fabriksfel, men om du också har det kanske det är ett känt problem, men förhoppningsvis en känd lösning.
Citera
2008-01-13, 01:08
Medlem
un_Hanness avatar
Lite klurigt dock, Högtarna funkar perfekt utan förstärkare/bas och allt funkade innan jag plockade isär datorn (nytt chassi) och ominstallerade den...
Citera
2008-01-13, 02:39
Medlem
Ja, och jag upptäckte något ännu konstigare nu, när jag tänder/släcker ljuset i hallen utanför datorrummet så sprakar det till rejält i högtalarna, grymt irriterande att de inte funkar som de ska.

EDIT: Nu har det spridit sig till alla lampor i närheten, har inte varit så här innan, ingen som vet vad som kan ligga bakom? Dåliga elledningar i huset kanske?
Senast redigerad av Crook 2008-01-13 kl. 02:56.
Citera
2008-01-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crook
Ja, och jag upptäckte något ännu konstigare nu, när jag tänder/släcker ljuset i hallen utanför datorrummet så sprakar det till rejält i högtalarna, grymt irriterande att de inte funkar som de ska.

EDIT: Nu har det spridit sig till alla lampor i närheten, har inte varit så här innan, ingen som vet vad som kan ligga bakom? Dåliga elledningar i huset kanske?

Dålig jordning.
Citera
2008-01-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Dålig jordning.

Men beror de slumpmässiga brusningarna också på dålig jordning?
Citera
2008-01-13, 21:20
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crook
Men beror de slumpmässiga brusningarna också på dålig jordning?

Nu har min börja låta när man tänder lampor mm... du kan ju anta att det är kylskåp / frys mm. som drar lite el vid "slumpmässiga"
Citera
2008-01-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Nu har min börja låta när man tänder lampor mm... du kan ju anta att det är kylskåp / frys mm. som drar lite el vid "slumpmässiga"

Ja, det kan faktiskt stämma, har min dator på samma propp som massvis med olika saker i huset, och mina uttag är inte ens jordade.
Citera
2008-01-14, 01:21
Medlem
Nu på natten har jag inte haft någonting igång direkt, och jag måste säga att brusningarna har nästintill upphört nu, de kommer troligen börja i morgon igen, men det känns som att strömanvändningen i andra delar av huset kan vara orsaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in