• 1
  • 2
2008-01-12, 23:27
Medlem
Hunk Goldens avatar
Det har gnagt lite i mej så jag tänkte skriva av mej lite. Vi brukar köpa oxfile till lite bjudning eller till nått att fira å så. nu skulle vi bjuda på oxfile till nyår och köper en färsk brasiliansk. har inte fått nån som varit dålig på ca 10 köp. Men denna va inte bra! när jag fixar i köket på afton, rödvinsåsen reducerar som bäst och gratängen är i ugnen.
Och ska ta ut köttet och putsa det så det första som slår mej är att köttsaften är inte klar utan grumlig. Kollar datum den e ok. Och fast jag sköljt filen så luktar den skunk - amoniak å surt?... definitivt oätlig och lukten bara ökar! känner sedan att det sitter kvar i händerna. - tvåla, tvåla... Är det någon annan som råkat ut för detta? och frågan är ska man dissa brasiliansk file... ??
Annars så vet jag att den kontrolleras både där den exporteras och när den kommer hit - dubbelkollas alltså. Brasilien- EU. Jag stoppa filen i dubbla påsar och fryste in den och lämnade tebax den till butiken. Inga frågor, pengarna tillbaka och 3 trisslotter tiggde jag till mej. Ville ha 10 men den gick inte. - Dom titta inte ens i påsen kunde varit en död katt i den, så jag undrar om det varit fler dåliga filer, kanske kylkedjan varit bruten eller så,..
fick snabbtina några fläskfiler och låna en av grannen så att det blev lite mat till oss. Lite olustigt med tanke på allt fusk m köttfärsen nuförtiden. kan ju säga att köttet köptes i en STORbutik i Skara
Citera
2008-01-13, 00:07
Medlem
poojks avatar
har en polare som jobbar på en matvaru affär och han har sagt att när det är ont om plats så låter man vissa kött produkter ligga framme i "värme" sen lägger man köttet i kylen. kan dra en rätt skön historia, förra sommaren handlade jag på en butik i stockholm som är relativt stor och så hade jag en drös med kids på besök så jag tänkte "fläskfile och pommes borde funka" mycket riktigt så styrde jag upp det när jag öppna ena fläskfile så stank det ruttet det sved tamej fan i ögonen, så jag lät mitt kryss vara kvar med kidsen och jag åkte ner till affären och bad om att få prata med den ansvariga för kött hanteringen det var en skit kaxig 20 åring som var allmänt spydig och riktigt otrevlig. då släppte det totalt för mej jag tog upp fläskfilen ur kassen och sulade den i nyllet på han och frågade om jag fick prata med butiks chefen. vilket jag fick och jag förklarade min sak och hur jag hade blivit bemött och hur jag hade agerat det hela slutade med att jag fick ett present kort på affären på 500 pix och killen som jag dyngade filen på har jag inte sätt sen det incidenten rätt ska vara rätt?

fridens vänner
Citera
2008-01-13, 00:35
Medlem
Lobengulas avatar
ja det har hänt mig också, förstår precis vad du menar. När man öppnar förpackningen så är det en kraftig stank av ammoniak. Köttet i sig ser ju inte så ruttet ut så frågan är vad det är för process som skett?

För mig hjälpte det att "lufta" köttet ett par timmar och sedan steka det. Men visst känns det lite olustigt. Det finns t.o.m. en etikett på förpackningen som säger att köttet kan lukta direkt vid öppningen. Visst, men det saluförs som "färsk" brasiliansk oxfilé.

Samtidigt så är det nog fan det godaste köttet man kan få tag på till ett rimligt pris. Då pratar jag om de förpackningar som inte stinker. I somras köpte jag väl ett tiotal och det kanske var en som stank.
Citera
2008-01-13, 01:29
Medlem
FarbrorGuds avatar
Ingen anledning att bojkotta brasiliansk oxfilé, Eftersom det i de stora hela är bra grejjer, Förmodligen så har det skett nått fel under transporten eller förvaringen i butiken. Vi serverar Brasse-filé och har nog aldrig fått en dålig.
Citera
2008-01-13, 01:32
Medlem
Lobengulas avatar
Egentligen borde man kunna kräva att butiken packar upp oxfilén i butiken och att man då får en chans att lukta/godkänna den. Förmodligen ska man ju använda den samma dag eller så, då kan man få den förpackad i vanligt papper.
Citera
2008-01-13, 01:47
Medlem
FarbrorGuds avatar
Jag vill ha det som i jamie oliver där man åker till slaktarn och får bestämma bitar och se, lukta, känna på köttet. Chansen att fråga saker och få veta.

Vilken dröm, vilken dröm
Citera
2008-01-13, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Jag vill ha det som i jamie oliver där man åker till slaktarn och får bestämma bitar och se, lukta, känna på köttet. Chansen att fråga saker och få veta.

Vilken dröm, vilken dröm

Gör den till verklighet. I det flesta större städer finns en butik som har inriktat sig på kött och charketerier. Gå in och säg vad du vill ha så fixar dom det. svårare än så är det inte
Citera
2008-01-13, 02:01
Medlem
Hunk Goldens avatar
Att få peka ut biten man vill ha vore drömmen. och kunna beställa ett par veckor i förväg.. så man får välhängt.... att kunna säga att nästa vecka ska vi grilla revben eller att vi ska ha en stek till söndag nästa vecka.. att säga "Fixa en fin bit så ska vi steka rostbiff" så den blir riktigt röd å fiiin - inte grå å torr som den i butiken..
Citera
2008-01-13, 02:04
Medlem
Hunk Goldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Gör den till verklighet. I det flesta större städer finns en butik som har inriktat sig på kött och charketerier. Gå in och säg vad du vill ha så fixar dom det. svårare än så är det inte

ehh större städer,men vi har väl bara tre? Stockh. Malmoe, å Gbg.. resten av sveadala är väl byar å större byar.. typ där jag bor 35-40 000 i komunen
Citera
2008-01-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
..och jag åkte ner till affären och bad om att få prata med den ansvariga för kött hanteringen det var en skit kaxig 20 åring som var allmänt spydig och riktigt otrevlig. då släppte det totalt för mej jag tog upp fläskfilen ur kassen och sulade den i nyllet på han och frågade om jag fick prata med butiks chefen

Hahahahahahaha
Citera
2008-01-13, 02:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Problemet är att man inte kan lita på bäst före-datumet emedan det förutsätter en lagring någon alt några grader över 0 - ligger den i svenska packhus och butiker (eller i frakten) ett par veckor kring +10 så är det klart skiten påbörjar en förruttnelseprocess.

Grundtipset självfallet är att köpa svensk eller åtm europeisk oxfilé, om man absolut måste ha färsk. Köper själv alltid brasiliansk alt uruguayansk frusen: då slipper man bli besviken: perfekt anpassad hängningstid och sedan in i frysboxen ända tills den når mig. (Tycker heller inte den tappar så mkt på frysning, om man låter den tina långsamt, ända till rumstemp, innan tillagning)
Citera
2008-01-13, 03:47
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS

Joo men nu är det så att jag inte bor i en av de större städerna. Och inget bonde samhälle heller så man kan inte försöka komma åt creme de la creme på det viset heller.

Dock så finns det inte mycket jobb i detta lilla ställe året om så det blir flytt till en stad med en fin saluhall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in