2008-01-12, 21:46
Medlem
Tja
Jag har ett litet intressant problem som spökar och ingen tycks kunna förklara det...
Jag har fått nytt internet, 100Mbit upp och ner med fiber rakt in i lägenheten, Bang, zoom, straight to the moon!

När jag använder Linux och testar att ladda ner från sunet går det faktiskt i 100Mbit/s oftast mellan 10-12Mb/s men i XP går det i regel ca 2,5Mb/s oavsett vilket program jag använder, testade till och med att köra med wget till windows eftersom det var det jag testade med på Linux burken.

När jag först märkte det här var min windows dator en gammal Acer som inte var helt förtroendeingivande på alla sätt men nu har jag en ny och den beter sig likadant, jag har också haft några kompisar som hälsat på med sina dualcoremonstermaskiner men det är samma för dom.

Alla datorerna är anslutna till en switch och jag har testat att stänga av windows inbygda brandväg men det var sak samma.

Har kört TCP optimizer men det gjorde ingenting oavsett hur jag ställde in det.

Har upptäck att om jag laddar ner flera filer samtidigt kan den sammanlagda hastigheten lätt komma upp i runt 7Mb/s men aldrig för en ensam fil.

Har testat att byta kablarna och nätverkskortet, kör ett 3com nu.

Är det nån som har nån erfarenhet av det här?

En annan grej är att UDP protokollet inte fungerar för det blir alltid nån slags owerflow, hjälp.

//Brainz
Citera
2011-01-02, 18:45
Medlem
evolzors avatar
Jag har också lite problem med XP och mitt 100 mbit/s fiber. Vad jag har förstått är det något i XP som spökar och att man måste ändra någon/några inställningar för att få full "kräm". Dock har jag inte listat ut vad än...

Edit: BUMP!
Citera
2011-01-02, 21:15
Medlem
Rsovles avatar
Testa detta!
http://half-open.com/

Det ökar antalet halftöppna anslutningar!
Kan göra så att det går snabbare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in