Ordet värdegrund är vår tids stora gissel. Vi har grundlagar som ska garantera åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet, men om någon på något sätt avviker från det som kallas värdegrunden, då tillämpas inte våra grundlagar och än mindre annan lagstiftning. Egentligen är inte vår lagstiftning värd något om man inte tillhör rätt grupp.

I dagens Sverige kan man faktiskt bli utstängd från arbetsmarknaden enbart för att man har åsikter som är obekväma för den rådande värdegrunden.

Det är många delar av vår offentliga sektor som det inte är värdegrundmässigt korrekt att granska. Vi får inte följa upp vart pengarna som vi skickar som U-hjälp går, vi får inte redovisa vad flyktingar kostar och troligen får vi inte någon korrekt redovisning av AF och andra liknande värdegrundskorrekta ymmighetshorn. Detta är tråkigt, ty om vi haft korrekta redovisningar då hade vi också kunnat säkerställa att de som verkligen behöver hjälp får rätt hjälp. Nu tror jag att mycket av hjälpen slutligen hamnar hos de som förmedlar och beviljar hjälpen och att det är därför som redovisningar bannlyses.

Jag har sett hur bekanta till AFs upphandlare skor sig på dokumentativt korrekta inköp. Varför kan inte SIDA (för att inte tala om NGOer) och deras leverantörer alltid redovisa vart pengar gått och varför ser vi att de som arbetar i denna sektor lever gott på en ringa lön? Varför får vi inte granska ekonomin i flyktingmottagningen i Sverige, beror det på att pengar kanske hamnar hos andra än flyktingarna? Det är kanske så att de tar resurser från pensionärer och säger att det skall gå till flyktingar medan huvuddelen hamnar i andra fickor, inte vet jag?
När jag nu läste om tjejer som får gratis utbildning till chaffis med motiveringen att det saknas kvinnliga chaufförer, då förstår jag att värdegrunden varit av stor betydelse. Nu väntar jag bara på att tjejerna skall få starta eget bidrag till en egen långtradare, som de sedan kan sälja och leva gott på stålarna ett par år, för att därefter åter påbörja en värdegrundsriktig utbildning bekostad av det allmänna. Tänk om alla kunde få bidrag till utbildning som leder till jobb, och inte bara för att de väljer ett politiskt korrekt yrke, eller är det så att personalen på AF premieras på något sätt om den väljer värdegrundsriktiga stöd?
Sedan förstår jag AFs resonemang. Om fler tjejer blir chaffisar, då kommer det att finnas fler tillgängliga tjejer på motell, fast food restauranger, färjor och bensinmackar och detta kanske medför att färre manliga chaufförer går till prostituerade. Den feministiska kampen bedrivs på fronter och AF drar sitt strå till stacken.