• 1
  • 2
2008-01-12, 19:07
Medlem
Jånni Balles avatar
Var lite osäker på om denna skulle ligga i Alkohol eller Mat, så nån mod får gärna flytta den om ni anser att den ligger fel

Vad jag funderar på är varför det "alltid" förutsätts att det skall drickas vin till maten. Denna vinhysteri har dragits så långt att man idag kan se folk beställa in ett glas rött till julbordet Detta stör mig inte så värst mycket även om jag tycker att det är sorgligt utan mitt problem ligger snarare åt andra hållet. Jag är helt enkelt inte så mycket för vin utan dricker mycket hellre öl. Det är inte så att jag vänder på klacken och går hem om det bara serveras vin, men jag uppskattar en kvalitetspilsner oerhört mycket mer än en slatt sur druvjuice Dock så kan detta bli problematiskt ibland.

Ett exempel är när jag och några till var och käkade på en italiensk restaurang. De hade en gedigen vinlista (vilket naturligtvis en italiensk krog av klass ska ha) men då jag var sugen på maltbrygd hoppade jag raskt vidare till ölkategorin. Vad finner jag där, jo på fat "Stark öl" och "Lätt öl" samt på flaska Mariestads och ett par andra ljusa lager som det går tretton på dussinet av. Kul.

Jag upplever att vin fortfarande ses som betydligt finare än öl, vilket väl har en historisk förklaring, men att man idag inte kan gå ut på en normal krog och kunna dricka något mer spännande än typ Falcon Export gör mig ledsen i själen

Så, är det fler än jag som upplever att man "ska" dricka vin vin till minsta lilla matbit och att det till och med (på vissa "finare" tillställningar) tittas lite snett om man vill ha en öl till maten istället för deras Chardonnay Crotte de Chien 1986 som säkert är jättedyr
Citera
2008-01-13, 01:44
Medlem
FarbrorGuds avatar
Nu är det såhär enligt många tidskrifter och annan media med trendvetare att ölen blir mer och mer accepterad vid matbordet med tiden, Så håll ut.

Men att vinet är "finare" än ölen kan bero på att det är en sådan stor vetenskap kring vinet. Vad olika sorter ska drickas till för mat osv osv, Vinet är också en ädlare dryck än ölen eftersom processen är mycket mer tidskrävande och komplicerad (i de flesta fallen) och ju krångligare, dyrare desto finare. (titta på ostron t,ex! hade inte priset varit så hög och tillgången varit så liten så skulle det inte vara lika exklusivt! alltså inte lika fint!)

Sen vill iallafall jag påstå att det är lättare att få smaker i mat att gifta sig med smaken i vin än att kombinera det samma med öl.

Kan också bero på att vinet i alla dess former alltid har ett användningsområde. Vitt till fisk, rött till kött och dessertviner till (ja just det!) desserter.

Sedan gammalt har det väll varit (och JA i de flesta fallen!)

Vin=livsnjut Öl=Bersusningsmedel

samma som

Whisky=Livsnjut Vodka=berusningsmedel

Ja det är teorier iaf.
Citera
2008-01-13, 01:59
Medlem
poojks avatar
man dricker ju vad man anser vara passande till rätten ifråga
Citera
2008-01-13, 07:30
Medlem
klybans avatar
Vin till julbord skulle jag aldrig tänka mig att dricka.

Till julbord så blir det öl,mumma och snaps som gäller.

Men som poojk sa man dricker det som passar och gillar man vin så blir det oftast vin till maten.
Men jag tycker att vissa rätter så blir det öl och då min hemgjorda öl såklart
Mexi mat blir ofta öl, men till pannkakor blir det mjölk
Senast redigerad av klyban 2008-01-13 kl. 07:32.
Citera
2008-01-13, 09:33
Medlem
Det finns många maträtter som inte alls passar bra ihop med vin. Det är heller inget fel med att dricka öl till maten som vissa påstår , Att en sk vinkännare anser att ett vin är gott betyder inte att du måste tycka om det.
Citera
2008-01-13, 16:52
Medlem
Schrails avatar
Den här tråden för mig genast att tänka på tv-serien Segemyr som gick på 4:an förrut med b.la. Johan Ulvesson och Jähkel i huvudrollen.
I ett avsnitt dricker då Johan vin till risgrynsgröt för att de är just då fattiga och öppnar då spritskåpet.
Citera
2008-01-13, 17:45
Medlem
roadrashs avatar
Håller med om att det är djupt beklagligt hur många restauranger begränsar sig till stor stark och diverse ljus pisslager. Det är inte lätt att vara ölgourmét!
Citera
2008-01-13, 17:45
Medlem
Blodulvs avatar
Jag tror att det beror på en ökad vilja hos svennebanan att "vara någon", att försöka identifiera sig med högre samhällsklasser. Tycker mig se samma sak i attityden till champagne - det ska inte längre bara drickas på nyår, utan allt oftare (vilket naturligtvis är roligt, för det är ett schyst vin!)
Citera
2008-01-13, 17:55
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Nu är det såhär enligt många tidskrifter och annan media med trendvetare att ölen blir mer och mer accepterad vid matbordet med tiden, Så håll ut.

Men att vinet är "finare" än ölen kan bero på att det är en sådan stor vetenskap kring vinet. Vad olika sorter ska drickas till för mat osv osv, Vinet är också en ädlare dryck än ölen eftersom processen är mycket mer tidskrävande och komplicerad (i de flesta fallen) och ju krångligare, dyrare desto finare. (titta på ostron t,ex! hade inte priset varit så hög och tillgången varit så liten så skulle det inte vara lika exklusivt! alltså inte lika fint!)

Sen vill iallafall jag påstå att det är lättare att få smaker i mat att gifta sig med smaken i vin än att kombinera det samma med öl.

Kan också bero på att vinet i alla dess former alltid har ett användningsområde. Vitt till fisk, rött till kött och dessertviner till (ja just det!) desserter.

Sedan gammalt har det väll varit (och JA i de flesta fallen!)

Vin=livsnjut Öl=Bersusningsmedel

samma som

Whisky=Livsnjut Vodka=berusningsmedel

Ja det är teorier iaf.

Jag är inne på exakt samma bana.
Men skulle vilja komplettera med en geografisk aspekt av det hela.
Av tradition så är det just vin som dricks till maten i Italien (så även Spanien, Frankrike, Libanon osv) och därför så är det vad man dricker här i Sverige till liknande rätter.

För att stärka min tes ytterligare så vill jag påstå att det är ett fåtal kockar/restauranger som rekommenderar vin till thai-mat. Där ska det vara öl, vatten eller läsk.
Citera
2008-01-14, 05:27
Medlem
ledargestalts avatar
Man dricker väl vad man vill, önskar man coca-cola till hummersoppan så ska man väl inte köpa in ett vin bara för att det är mer "passande"?
Citera
2008-01-15, 05:10
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Jag är inne på exakt samma bana.
Men skulle vilja komplettera med en geografisk aspekt av det hela.
Av tradition så är det just vin som dricks till maten i Italien (så även Spanien, Frankrike, Libanon osv) och därför så är det vad man dricker här i Sverige till liknande rätter.

För att stärka min tes ytterligare så vill jag påstå att det är ett fåtal kockar/restauranger som rekommenderar vin till thai-mat. Där ska det vara öl, vatten eller läsk.

Förklaringen är absolut historisk/geografisk.
Svensk mat är som regel godare med öl och kryddig sprit (sill, köttbullar etc) medan maträtter med arv från t.ex Frankrike och Italien som regel funkar bättre med viner.
Citera
2008-01-15, 19:40
Medlem
Goatscrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledargestalt
Man dricker väl vad man vill, önskar man coca-cola till hummersoppan så ska man väl inte köpa in ett vin bara för att det är mer "passande"?

Beror väl på sällskapet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in