2008-01-12, 16:33
Medlem
suqas avatar
Nyss installerat kubuntu 7.10 alternative cd. Installationen gick utan problem, men problemet uppkommer när jag ska starta operativsystemet.
När jag startar det så är det först och främst en lista där jag kan välja mellan Ubuntu 7.10(!) och Windows XP, jag väljer då att ubuntu är det OS som ska bootas.
Ikonen för kubuntu kommer fram och det börjar laddas, när det laddats klart händer inget mer, skärmen förblir helt svart.

Jag har googlat på det, och kom in i ett unix (?) fora där problemet beskrevs som en bugg. Men jag klurade inte ut hur jag skulle lösa det för min engelska kombinerat med data är väl inte så vidare.

Lita fakta: Sitter inte något ATI-kort i min dator, så inte de som är problemet samt har 190 mb RAM.

Jag tror inte att det ska vara några problem för mig att använda kubuntu på min dator då installationen gick felfritt. ( Windows på en partion och Kubuntu på en annnan fast samma disk)

Svamlar rätt bra jag, då jag inte är något vidare på det här med hårdvara och Operativsystem.

Någon som vet vad jag ska göra för att lösa mitt problem?
Citera
2008-01-13, 13:19
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suqa
text
Kan av någon andledning inte editera mitt inlägg ovan. Men problemet löstes efter att ha kikat runt en hel del på nätet, var en ganska simpel lösning ändå.
Mod kan låsa tråden.
Citera
2008-01-13, 13:29
Medlem
Kanske skulle du i god forumanda kunna posta lösningen på ditt problem för framtida generationer?
Citera
2008-01-13, 23:09
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fstab
Kanske skulle du i god forumanda kunna posta lösningen på ditt problem för framtida generationer?
Tänkte på det jag också, men kom inte på hur jag löste mitt problem, hur som helst så blev det bara en halvlösning eftersom att jag tvingas köra på typ 400x400 upplösning. Men googlade lite nyss och kom in på sidan jag fick hjälp ifrån.

Kör recovery mode, skriv sudo dpkg-reconifigure xserver-xorg när du har möjlighet.
Välj i det som passar dig och ändra upplösning, förhoppningsvis så ska det fungera med din angivna upplösning, om inte, ange den lägsta så kommer du i alla fall in i kubuntu och har möjlighet att tanka drivrutiner hem drivrutiner.

Det är där jag är nu, d.v.s. letar drivrutiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in