• 1
  • 2
2008-01-12, 14:51
Medlem
Har en lergryta som jag använder då och då.
Jag hade säkert använt den mer om det inte var så att jag får med en viss lersmak och lukt när jag använder den.

Hoppas någon förstår vad jag menar och har något tips på hur jag blir av med den.

/Mickep
Citera
2008-01-12, 14:59
Medlem
Antevantes avatar
Jag har aldrig känt något sådant. Du låter den ligga i blöt innan du använder den?
Det enda jag kan komma på är att köra den med vatten i ugnen ett par gånger...Fan offra ett par buljongtärningar och låt det koka en stund...
Citera
2008-01-12, 15:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Har en lergryta som jag använder då och då.
Jag hade säkert använt den mer om det inte var så att jag får med en viss lersmak och lukt när jag använder den.

Hoppas någon förstår vad jag menar och har något tips på hur jag blir av med den.

/Mickep
Det verkar som att du köpt en budgetvariant? Terakottan verkar inte vara färdigbränd. Dvs, den fäller av fragment när den är fuktig.

Om det förhåller sig på det viset så är det inte mycket att göra åt. Att härda den igen skulle antagligen kosta mer än att köpa en ny.

Berätta därför vilket märke och modell det handlar om!

~Paul~
Citera
2008-01-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det verkar som att du köpt en budgetvariant? Terakottan verkar inte vara färdigbränd. Dvs, den fäller av fragment när den är fuktig.

Om det förhåller sig på det viset så är det inte mycket att göra åt. Att härda den igen skulle antagligen kosta mer än att köpa en ny.

Berätta därför vilket märke och modell det handlar om!

~Paul~

Har fått den en gång för länge sedan. Vad det är för märke har jag ingen aning om och det står ingenting på den.
Citera
2008-01-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag har aldrig känt något sådant. Du låter den ligga i blöt innan du använder den?
Det enda jag kan komma på är att köra den med vatten i ugnen ett par gånger...Fan offra ett par buljongtärningar och låt det koka en stund...

Men det borde ju isf försvunnit när jag lagat mat i den tycker jag?
Citera
2008-01-12, 15:24
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Men det borde ju isf försvunnit när jag lagat mat i den tycker jag?

Ok, jag tänkte att den var helt ny och kanske behövde köras in lite..
Ser även nu att du skrev att du använder den då och då..Ledsen att jag inte är mer läskunnig idag
Citera
2008-01-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ok, jag tänkte att den var helt ny och kanske behövde köras in lite..
Ser även nu att du skrev att du använder den då och då..Ledsen att jag inte är mer läskunnig idag

Inga problem, alla kan vi va lite snabba med svaren. Bara kul att folk försöker ge hjälp.
Citera
2008-01-12, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har fått den en gång för länge sedan. Vad det är för märke har jag ingen aning om och det står ingenting på den.
Det faktum att du inte vet vilket märke det handlar om säger mer än vad du tror.

De bättre märkena stoltserar med sina logotyper på locket och i botten.

Jag tror således att min första "hunch" var korrekt. Dvs, det handlar om ett billigt budgetmärke med dåligt härdad terakotta. Det är i så fall inte mycket att göra åt .

~Paul~
Citera
2008-01-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det faktum att du inte vet vilket märke det handlar om säger mer än vad du tror.

De bättre märkena stoltserar med sina logotyper på locket och i botten.

Jag tror således att min första "hunch" var korrekt. Dvs, det handlar om ett billigt budgetmärke med dåligt härdad terakotta. Det är i så fall inte mycket att göra åt .

~Paul~

Jahopp, bara att ge sig ut och köpa en ny då.
Något särskilt märke du rekomenderar? Hellre prisvärd än "top of the line"
Citera
2008-01-12, 15:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jahopp, bara att ge sig ut och köpa en ny då.
Något särskilt märke du rekomenderar? Hellre prisvärd än "top of the line"
De två märken jag har erfarenhet av är: Romertopf och Schlemmertopf (stavning?). Båda funkar väl. Gå efter det mest attraktiva priset. Kika gärna in på Clas Ohlson, det var där jag köpte min.

~Paul~
Citera
2008-01-12, 15:56
Medlem
Antevantes avatar
3 liter verkar vara den regerand storleken..Finns det större? 5 Liters exempelvis
Citera
2008-01-12, 15:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
3 liter verkar vara den regerand storleken..Finns det större? 5 Liters exempelvis
Det finns större, men då blir du nog tvungen att handla över nätet.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in