• 1
  • 2
2008-01-12, 05:26
Bannlyst
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732221

Citat:
Det ska löna sig rejält för en förtidspensionär att börja arbeta igen. Alla som försöker ska få behålla ett fribelopp på tre till fyra tusen kronor innan ersättningen minskas. Ingen ska tvingas ut i jobb och ingen riskerar att mista sin förtidspension. Det förslaget lägger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson fram inom kort.

Citat:
Man får jobba hur lite eller mycket som helst. Det blir inga fasta gränser utan det kan handla om att jobba några timmar en dag, full tid en annan och inget alls en tredje.

Citat:
- Den ska inte alls omprövas. Detta gäller dem som redan har beviljats sjukersättning för all framtid. Vi ska inte göra någon ny bedömning av deras arbetsförmåga. Ska de våga pröva på att arbeta kan vi inte ta bort den trygghet som de har. De kan alltid sluta arbeta igen, de har kvar sin sjukersättning.

Citat:
Hur många tror du kan arbeta?

- Det kan handla om 10-15 procent, säger Cristina Husmark Pehrsson. Det handlar ju inte om heltider, men kanske de orkar något lite. Det kan handla om dem som förtidspensionerats av arbetsmarknadspolitiska skäl tidigare. Eller dem som trots allt mår lite bättre i dag. Eller människor som har någon form av funktionshinder och som förtidspensionerats av tradition. En del kanske kan komma tillbaka om det finns nya hjälpmedel.
Senast redigerad av Odes 2008-01-12 kl. 05:32.
Citera
2008-01-12, 05:33
Bannlyst
Låter det vettigt? Man måste ju ialla fall prova? Hur kan man säga man inte har arbetsförmåga om man inte har provat?

Ska bli intressant hur vänsterbödeln kommer att reagera på detta.

Tidigare så ljuger ju Thomas Eneroth och Måna Sahlin om sjukreformen och vinklar den i sin vidriga propaganda om att en cancer patient måste sägas upp om 6 månader och man förtränger stora delar av reformen.

Man ljuger om att denne får efter 3 månader prova sin arbetsförmåga hos sin arbetsgivare, efter 6 månader prova andra yrken. Har man giltiga skäl får man fortsatt sjukskrivning uppemot 30 månader

Detta håller vänsterbödeln tyst om! Vad har dom gjort för denna grupp i 12 år tid? Det jag kommer på just nu är att doktor fet lovade denna grupp 300 kr mer i månaden. Men dom tycker det är ok att de lever på 5-7000 efter skatt. Eller c:a 60-70.000 per år. Medans flyktingar kostar 180.000. Något att säga om det amandapanda?

Här får dom till att börja med 3-400!

Nå Humanlife, AmandaPanda, Johnny Wadd. Enverxhoxha99 ska ni klaga på detta med bara för klagandets skull?

Varför ska man inte prova sin arbetsförmåga även om man har besvär? Man måste ju prova? Man kan inte vara fixerad med sitt "ordinarie" jobb hur länge som helst när man klarar av andra jobb antagligen hos egna arbetsgivaren eller andra yrken
Citera
2008-01-12, 06:05
Bannlyst
I Danmark vill man slopa inkomstskatten helt för personer över 64 år.

Detta för att man har råd med det och att det bidrar starkt till dansk ekonomi eftersom det saknas enortmt mycket arbetskraft i Danmark. Personer över 64 har dessutom redan betalt all den inkomstskatt de skall betala.

Jag tror inte att sverige har råd med en liknande åtgärd. Det är ju något mystiskt man inte får tala om som kostar så himla mycket.

De enda skattefrälset vi har i Sverige är väl de invandrarfamiljer som kammar in 10 000 upp till 30 000 varje månad skattefritt för absolut ingenting.
Citera
2008-01-12, 06:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
I Danmark vill man slopa inkomstskatten helt för personer över 64 år.

Detta för att man har råd med det och att det bidrar starkt till dansk ekonomi eftersom det saknas enortmt mycket arbetskraft i Danmark. Personer över 64 har dessutom redan betalt all den inkomstskatt de skall betala.

Jag tror inte att sverige har råd med en liknande åtgärd. Det är ju något mystiskt man inte får tala om som kostar så himla mycket.

De enda skattefrälset vi har i Sverige är väl de invandrarfamiljer som kammar in 10 000 upp till 30 000 varje månad skattefritt för absolut ingenting.

Socialdemokrater prioriterar ju flyktingar före förtidspensionärer och arbetslösa svenskar som går på soc tyvärr. Det bevisade man senast med Bromölla. Varför är det känsligt?

En flykting kostar 180.000 medans en förtidspensionär går på 60-70.000

Så ja... invandringen kostar, men det vill inte sossarna erkänna, men nu är det förtidspensionärerna
Senast redigerad av Odes 2008-01-12 kl. 06:15.
Citera
2008-01-12, 11:10
Medlem
Japhys avatar
Alliansen ångar på. Lysande förslag staplas på varandra.
Nu ska vi bara se hur aftonhoran snurrar runt detta till något negativt. "Jagar förtidspensionärer med blåslampa" "bara jobb jobb jobb - jobb är faktiskt inte allt" o.s.v.
Ännu en glad nyhet för förtidspensionärerna. Alliansen har gjort mer för denna grupp på ettochetthalvt år än sossarna klarade av på 12. Det talar sitt tydliga språk. Synd att opinionen är så lättledd. Vi bor i ett land fyllt av vindfljölar. Styr de bara upp det här med anhöriginvandringen och vi får igång en redig debatt om kärnkraften, ja då kanske dessa dystra opinionssiffror går att vända.
Citera
2008-01-12, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Alliansen ångar på. Lysande förslag staplas på varandra.
Nu ska vi bara se hur aftonhoran snurrar runt detta till något negativt. "Jagar förtidspensionärer med blåslampa" "bara jobb jobb jobb - jobb är faktiskt inte allt" o.s.v.
Ännu en glad nyhet för förtidspensionärerna. Alliansen har gjort mer för denna grupp på ettochetthalvt år än sossarna klarade av på 12. Det talar sitt tydliga språk. Synd att opinionen är så lättledd. Vi bor i ett land fyllt av vindfljölar. Styr de bara upp det här med anhöriginvandringen och vi får igång en redig debatt om kärnkraften, ja då kanske dessa dystra opinionssiffror går att vända.

Kanske en av de mer intressanta förslaget i reformen

Citat:
Vi ska inte tvinga någon. Det enda som händer är att vi gör det möjligt för dem som orkar och kan att samtidigt få en ekonomisk stimulans.

Man får jobba hur lite eller mycket som helst. Det blir inga fasta gränser utan det kan handla om att jobba några timmar en dag, full tid en annan och inget alls en tredje.

Inte ens Humanlife kan väl klaga på detta?
Senast redigerad av Odes 2008-01-12 kl. 11:46.
Citera
2008-01-12, 11:44
Medlem
Nedomanskys avatar
När man får detta förslag från FK, bifogar de då också en lista på de företag som är i speciellt stort behov av att anställa förtidspensionärer??
Citera
2008-01-12, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
När man får detta förslag från FK, bifogar de då också en lista på de företag som är i speciellt stort behov av att anställa förtidspensionärer??

Samtidigt vill sossarna ha massa friska tusentals människor som jobbar deltid och stämplar

Tror nog att många av dessa jobb klararar även förtidspensionärerna av!

Facken säger ju till och med att pga regeringen inför begränsad stämpling av a-kassan så skrämmer detta folk att ta deltid?
Citera
2008-01-12, 11:54
Medlem
humanlifes avatar
Efter att ha bedrivit häxjakt på sjuka; sänkt ersättningar, ökat krav och kontroller och mer eller mindre tydligt förespeglat att sjuka är simulanter och fuskare, så måste ju detta vara en helomvändning. Jag blir förvånad, måste jag säga.
Uppenbarligen har borgarpatrasket tagit till sig av den massiva kritiken och hoppas på detta sätt få lite bättre opinionssiffror. Det återstår förstås att se hur det blir med den saken.

Husmark erkänner nu att 400 000 har bedömts ha i det närmaste helt nedsatt arbetsförmåga. Jag undrar bara om den insikten nådde henne alldeles nyligen.
Men oavsett när detta mirakel inträffade, så är det glädjande att borgarregeringen ser verkligheten som den är. Det är bra att de inser att långtidssjukskrivna faktiskt är sjuka, de är inte parasiter. Detta som jag har skrivit en massa gånger här i forumet.

Och så föreslår man att ge dessa personer lite morötter istället för att piska dem till arbete. Men jag skulle tro att det är den krassa verkligheten som drivit fram denna helomvändning. Förmodligen går det inte att sänka ersättningarna ytterligare. Förmodligen går det inte att utöka kontrollerna heller. Så vad göra? Man vill alltså tillåta dessa personer att arbeta och tjäna lite pengar utan att deras ersättning dras in helt, den sänks bara.
Ja, det låter ju riktigt modernt.
Senast redigerad av humanlife 2008-01-12 kl. 12:02.
Citera
2008-01-12, 11:55
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Tror nog att många av dessa jobb klararar även förtidspensionärerna av!
Problemet är att det inte finns någon som anställer defekta arbetstagare!
Odes:
Vilken erfarenhet har du själv av att söka arbete som handikappad/defekt eller förtidspensionerad?
Eller för att vända på steken:
När anställde du senast en handikappad/defekt eller förtidspensionerad person?
Citera
2008-01-12, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Efter att ha bedrivit häxjakt på sjuka; sänkt ersättningar, ökat kraven och mer eller mindre tydligt förespeglat att sjuka är simulanter och fuskare, så måste ju detta vara en helomvändning. Jag blir förvånad, måste jag säga.
Uppenbarligen har borgarpatrasket tagit till sig av den massiva kritiken och hoppas på detta sätt få lite bättre opinionssiffror. Det återstår förstås att se hur det blir med den saken.

Husmark erkänner nu att 400 000 har bedömts ha i det närmaste helt nedsatt arbetsförmåga. Jag undrar bara om den insikten nådde henne alldeles nyligen.
Men oavsett när detta mirakel inträffade, så är det glädjande att borgarregeringen ser verkligheten som den är. Det är bra att de inser att långtidssjukskrivna faktiskt är sjuka, de är inte parasiter. Detta som jag har skrivit en massa gånger här i forumet.

Och så föreslår man att ge dessa personer lite morötter istället för att piska dem till arbete. Istället för att sänka ersättningen ytterligare (det skulle förmodligen inte ens vara genomförbart, utan att belasta socialkontoren alldeles hutlöst) så tillåts de nu att tjäna lite egna pengar.
Ja, det är verkligen moderna tider i regeringskansliet! Jag lyfter på hatten!

Humanlife

Hur vet man någons arbetsförmåga om man inte provat arbetsuppgifter? Jag själv har provat 8 arbetsuppgifter bara förra året trots mina besvär.

Jag tror knappast många av dessa 400.000 ens gjort det

Vad räknas som knappt arbetsförmåga? Invalid eller?
Citera
2008-01-12, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Problemet är att det inte finns någon som anställer defekta arbetstagare!
Odes:
Vilken erfarenhet har du själv av att söka arbete som handikappad/defekt eller förtidspensionerad?
Eller för att vända på steken:
När anställde du senast en handikappad/defekt eller förtidspensionerad person?

Vilka erfarenheter? Jag får hjälp av min handläggare på af som vet mina besvär?

Jag själv har provat på 8 olika arbetsuppgifter förra året och trots mina besvär jobbar jag ialla fall 50%

Vända på steken: Eftersom jag inte är företagare så kan jag inte svara

Och eftersom detta är en ny situatoin, hur vet vi när vi inte ens provat?

Till skillnad från sossarna måste man ju försöka?
Senast redigerad av Odes 2008-01-12 kl. 12:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in