Efter att ha bedrivit häxjakt på sjuka; sänkt ersättningar, ökat krav och kontroller och mer eller mindre tydligt förespeglat att sjuka är simulanter och fuskare, så måste ju detta vara en helomvändning. Jag blir förvånad, måste jag säga.
Uppenbarligen har borgarpatrasket tagit till sig av den massiva kritiken och hoppas på detta sätt få lite bättre opinionssiffror. Det återstår förstås att se hur det blir med den saken.
Husmark erkänner nu att 400 000 har bedömts ha i det närmaste helt nedsatt arbetsförmåga. Jag undrar bara om den insikten nådde henne alldeles nyligen.
Men oavsett när detta mirakel inträffade, så är det glädjande att borgarregeringen ser verkligheten som den är. Det är bra att de inser att långtidssjukskrivna faktiskt är sjuka, de är inte parasiter. Detta som jag har skrivit en massa gånger här i forumet.
Och så föreslår man att ge dessa personer lite morötter istället för att piska dem till arbete. Men jag skulle tro att det är den krassa verkligheten som drivit fram denna helomvändning. Förmodligen går det inte att sänka ersättningarna ytterligare. Förmodligen går det inte att utöka kontrollerna heller. Så vad göra? Man vill alltså tillåta dessa personer att arbeta och tjäna lite pengar utan att deras ersättning dras in helt, den sänks bara.
Ja, det låter ju riktigt modernt.