2008-01-11, 22:43
Tuff överskrift,men jag undrar..

Storyn,bor just nu i långt ifrån men ska snart flytta till Uppsala..har min fru o dotter där sen ganska lång tid tillbaka..har blivit erbjuden jobb men tackat nej ett par gånger då det varit för långt pendelavstånd o det skulle slita på mitt föräldraskap o kärleksreklation, nu har jag äntligen fått jobb 500 meter från bostaden..nu till the point då jag är på dotterns klass,skola -hon går förskoleklass kan jag inte undgå att höra den stressiga tonen från föräldrar som kastar in sina barn "du är sen..de andra har redan gått in " o s v..ser en hvetes massa skit från föräldrar som helt enkelt inte har tid att vara föräldrar som stressar till arbeten o s v..själv gläds jag åt att ofta få höra av min dotter att hon älskar mig..var en dag i hennes förskoleklass..genast kom det fram en tjej å sa kan du sitta hos mig..fick en otrolig respons från barnen som sa mig att deras föräldrar inte har tid bry sig..tycker de borde rannsaka sig själva å fundera på om det är värt det..tycker det är sjukt då jag går på matvaruaffären o ser folk i 30 års åldern som har utseende som 40 o i arbetskläder o handlar hem middagen kl 18.30 i Uppsala..maybe i´m a slacker..men va e de för liv ?
2008-01-11, 22:47
förtydligande

bor just nu drygt 50 mil ifrån men har ledigt ofta från mitt jobb o ca 33 dagar ledigt på årsbasis+ helledig var 7e vecka+bra lön så kunnat vara ihop ganska ofta.
2008-01-11, 23:31
Bannlyst
Vad vill du diskutera? Att du har ett långdistansförhållande som fungerar eller att du anser att andra föräldrar tagit sig vatten över huvudet? Som inte har tid, inser du inte att folk kan få förändrade livsvillkor? Barn är dessutom ganska lätta att anpassa till den nya situationen, bara man tar det lugnt.

Själv är jag så här: Jag anser mig ha för lite tid men jag prioriterar barnen framför annat. Det innebär ibland att det blir sena middagar men då har jag oftast själv hållt på med annat. Och då ser jag till att utfodra familjen med en rejäl lunch eller ett ordentligt fika innan den sena middagen.

Idag vart det ungersk gulasch som tog 2 h på spisen. Den kunde gott stått en 1h till men det är skitsamma. Gott var det!
2008-01-11, 23:49
Vad jag vill diskutera är..

varför vissa inte förstår orsak o samband..slog följe med en förälder till ett bar i min dotters klass..hon berättade att i hennes äldre barns klass,,var det elever ca 12 år som sa till sina föräldrar " din jävla fitta"..o föräldrarna bara godtog det.. har t ex en systerdotter som mår jävligt dåligt men istället för att ge henne bra självförtroende att hon är duktig säger man nu jvlar måste du gå tillskolan,nu måste du motionera..(överviktig)..var själv kraftigt mobbad i skolan,gjorde självmordsförsök)..mina föräldrar vet nada efter 25 år..vilket är sorgligt då deras engagemang säkert skulle ha inneburit att flera förlorade år för mig blivit värdefulla..nej jag kan inte förstå att många föräldrar verkar tro att andra än de själva ska sätta normerna.
2008-01-12, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
varför vissa inte förstår orsak o samband..slog följe med en förälder till ett bar i min dotters klass..hon berättade att i hennes äldre barns klass,,var det elever ca 12 år som sa till sina föräldrar " din jävla fitta"..o föräldrarna bara godtog det.. har t ex en systerdotter som mår jävligt dåligt men istället för att ge henne bra självförtroende att hon är duktig säger man nu jvlar måste du gå tillskolan,nu måste du motionera..(överviktig)..var själv kraftigt mobbad i skolan,gjorde självmordsförsök)..mina föräldrar vet nada efter 25 år..vilket är sorgligt då deras engagemang säkert skulle ha inneburit att flera förlorade år för mig blivit värdefulla..nej jag kan inte förstå att många föräldrar verkar tro att andra än de själva ska sätta normerna.

Jamen dålig uppfostran är väl inte att jämställa med dåliga föräldrar? Jag har flera vänner som är dåliga på att uppfostra sina barn men jag anser inte att dom är dåliga föräldrar för den sakens skull. Men det som du beskriver verkar ine handla om dåligt föräldraskap, utan snarare om dålig kunskap. Föräldrarna visste iunget och kunde därför inte agera utifrån detta.
2008-01-12, 01:00
Awaiting Email Confirmation
stinapinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Varför skaffa barn då ni är dåliga föräldrar ?Tuff överskrift,men jag undrar..

...hur man kan veta att man är en dålig förälder innan man skaffar barn
2008-01-12, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stinapina

Den frågan hade jag också tänkt ställa men jag hamnade på avigvägar!
2008-01-12, 01:28
Hur kan man veta ?

attn man är en dålig förälder ?

Man skaffar 3 miljoners villan för att andra har det å dom ekonomiska umbärandena gör att man tar ut det på barnen.

Man skiljer sig men straffar partern genom att inte bry sig om barnen.

Man ifrågasätter inte umbärandena på jobbet utan accepterar att man är på gränsen till utbränd å tar ut det på resten av familjen.

O S V..

Det finns alltid ett val.Hur många är det inte som prioriterat karriären istället för barnen eller som väljer att FÖRSÖKA skaffa barn i 40 års åldern vilket är helt fel biologiskt sett.
2008-01-12, 02:04
Medlem
offe_mans avatar
Just nu vet jag att jag inte skulle klara av att ha ett barn.
Därför skaffa jag inget just nu.

När man vet att man klarar av det. Let's go for it
2008-01-12, 10:56
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stinapina

Om man inte kan klara av att hålla koll på ett liv utan barn, kommer man knappast av att klara av ett liv med barn.

Man vet om man har koll på sitt liv eller inte. Därför kan man veta om man blir en dålig förälder.
2008-01-13, 00:13
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Om man inte kan klara av att hålla koll på ett liv utan barn, kommer man knappast av att klara av ett liv med barn.

Man vet om man har koll på sitt liv eller inte. Därför kan man veta om man blir en dålig förälder.

Skitsnack, det är omöjligt att förutsäga hur livet med barn kommer att bli innan man väl är där. Barnen har ju en otrolig förmåga att ställa allt på ända och det är ju inte så att man kan planera in dem när man känner att man har allt annat under kontroll och lite plats över i livet.

Trådskaparen: vart vill du komma, är det nåt slags egotråd över hur duktig du är? Eller skämtar du med oss? Du bor alltså 50 mil från din familj 75% av vardagarna ett arbetsår och klagar över att andra inte har tid för sina barn? Det är väl glädjande för dig att du har tid att vara med på dagis under dina lediga dagar, jag å andra sidan, som sällan lämnar/hämtar på dagis nattar mina barn och läser saga för dem i stort sett varje kväll och tillbringar större delen av min lediga tid tillsammans med dem. Och vet du vad, jag har också förmånen att få höra att jag är älskad ganska ofta.
2008-01-13, 11:14
Medlem
Katarsiss avatar
Då TS inte lyckats formulera en ordentlig frågeställning så låses tråden.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in