2008-01-11, 17:56
Medlem
The Creators avatar
Har nyligen köpt en gitarr och har bestämt mig för att lära mig. Men en korkad och simpel fråga, som jag faktiskt själv inte vet svaret på, är:

Hur ofta, med vilket tempo och hur ska man spela på strängarna? Ta tex denna:

e -0---0---0---0-0---0-0-----0-0---|-0---0---0---0-0---0-0---0-0-0---|
B -0---0---0---0-0---0-0-----0-0---|-0---0---0---0-0---0-0---0-0-0-0-|
G -0---0---0---0-0---0-0-----0-0-0-|-0---0---0---0-0---0-0---0-0-0-0-|
D -2---2---2---2-2---2-2-----2-2-0-|-2---2---2---2-2---2-2---2-2-2-0-|
A -2-------2---2-------2-----2-2-0-|-3-------3-----------3-----------|
E -0-------0---0-------0-----0-0---|---------------------------------|

Jag förstår delvis vad den betyder, men problemet är att jag inte vet i vilket tempo? Betyder 2---2--- att man spelar på strängarna ner, upp, ner, upp, ner, upp, ner, upp? Eller vad betyder bindestrecken egentligen? antog att dom står där istället för att upprepa 2:an hela tiden.. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Som sagt undrar jag också om hur man slår på gitarren? antar att det kan skilja från person till person, från låtar till låtar.. men tänkte liksom om det finns någon standard?

Hoppas det gick fram vad jag menar, be mig förklara bättre annars. Är som sagt total nybörjare, men det ska det bli ändring på!
Citera
2008-01-11, 17:58
Medlem
tältpinnes avatar
Siffrorna indikerar vilket band du skall lägga tassarna på, tempo etc lär du dig genom att lyssna på låten om den finns att tillgå.
Citera
2008-01-11, 17:58
Medlem
stoffes avatar
http://guitar.about.com/library/blhowtoreadtab.htm

Står väl en del. Själv har jag ingen aning.
Citera
2008-01-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Creator
Har nyligen köpt en gitarr och har bestämt mig för att lära mig. Men en korkad och simpel fråga, som jag faktiskt själv inte vet svaret på, är:

Jag förstår delvis vad den betyder, men problemet är att jag inte vet i vilket tempo? Betyder 2---2--- att man spelar på strängarna ner, upp, ner, upp, ner, upp, ner, upp? Eller vad betyder bindestrecken egentligen? antog att dom står där istället för att upprepa 2:an hela tiden.. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Som sagt undrar jag också om hur man slår på gitarren? antar att det kan skilja från person till person, från låtar till låtar.. men tänkte liksom om det finns någon standard?

Hoppas det gick fram vad jag menar, be mig förklara bättre annars. Är som sagt total nybörjare, men det ska det bli ändring på!
Som ovanstående talare skrivit, siffrorna berättar om vilket band du skall hålla fingret på. Bindessträcken är bara utfyllnad, betyder ingenting. Du skall bara slå där det står siffror... Så om det står:
e -0---0---0---0-
B -0---0---0---0-
G -0---0---0---0-
D -2---2---2---2-
A -2-------2---2-
E -0-------0---0-

Så slår du 022000, en gång, sedan xx2000 engång, sedan 022000 en gång till och ytterligare en gång till... Antligen går låten så eller så är han som tabbade låten lat och sätter inte ut alla anslag. Lyssna dig till det.
Citera
2008-01-11, 21:19
Medlem
FullOfStarss avatar
Tänk dock på att det är skillnad på att spela en låt med tab (som exemplet som du visade) och ackord. Nu är jag inte pedagogisk nog för att förklara närmare vad jag menar men jag har dragit ett litet strå till stacken i vilket fall

F.ö så rekommenderar jag att du nyper ihop tumme och pekfinger och använder det vid tillslag (alltså när du slår på strängarna). Använd alltså inte den horribla tummen och slå med den.
Citera
2008-01-12, 00:39
Medlem
yeahbjorns avatar
Citat:

Först och främst kommer du aldrig kunna avläsa tempot från en tab hittad på internet. ALLT är skrivet fel, så lyssna hur dom spelar på låten du vill lira och försök att härma den rytmen.

Bindestrecken är bara utfyllnad oftast, för att det blir så otydligt att skriva såhär:

0- 0000000
B -0000000
G -0000000
D -2222222
A -222222
E -0000----
Citera
2008-01-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahbjorn
Först och främst kommer du aldrig kunna avläsa tempot från en tab hittad på internet. ALLT är skrivet fel, så lyssna hur dom spelar på låten du vill lira och försök att härma den rytmen.

Bindestrecken är bara utfyllnad oftast, för att det blir så otydligt att skriva såhär:

0- 0000000
B -0000000
G -0000000
D -2222222
A -222222
E -0000----

Det var nog det ända vettiga svaret hittills på din fråga.

Om du läser tabs på internet så kommer du aldrig nånsin få reda på tempot om det nu inte står skrivet bredvid, vill du veta sånt och hur länga du ska låta strängen ringa osv. så ska du lära dig noter etc. Kan inte sånt själv så jag kan inte uttala mig speciellt mycket om det. Men tabs handlar, just som dom andra sagt, om rätt band bara. Slide, hammer och pull off kommer du lära dig om du ska slå upp eller ner visas ibland med en pil. Typ < > fast jag antar upp eller ner. Men dom flesta tabsen handlar mest om känsla och att du kan lyssna på låten samtidigt.

Tabs - Lyssna på låten och spela med tills det låter bra.
Noter etc. - Då kan du i princip lira låten utan att nånsin hört den. Bara det är bra noter, tempo etc. Som sagt, kan inte så mycket om det men jag vet att det är en av dom stora skillnaderna. Men ja, det är ju också mycket svårare att lära sig.

EDIT:
Om du är helt ny på gitarr så lär dig grundackorden först.
A B C D E F G
Sen barreackorden, då lär du dig issen och assen eller vad det heter.

Här, på allvar. Om du vill bli bra. Läs in dess så kommer du förstå senare:
A|A#|B|C|C#|D|D#|E|F|F#|G|G#|

Alltså A:
e-0
b-2
g-2
d-2
a-0
E-x

A#:
e-1
b-3
g-3
d-3
a-1
E-x

B:
e-2
b-4
g-4
d-4
a-2
E-x

C:
e-3
b-5
g-5
d-5
a-3
E-x

ETC. Du kommer lära dig till slut om du fortsätter lira. Hur kul som helst när du kan lite skalor och kan improvisera.
Senast redigerad av Mösch 2008-01-12 kl. 02:15.
Citera
2008-01-13, 11:30
Medlem
The Creators avatar
Tack för svaren!

Man måste alltså hitta tempot själv om man vill kunna spela en tabb man hittat på internet? Eller lyssna på låten samtidigt?

Angående hur man ska spela, hur spelar ni? Tumme och pekfinger, och ner, ner, ner på strängarna hela tiden? Eller ner, upp, ner, upp på strängarna? Eller ner, ner, upp, ner, ner, upp?

Känns som en jävligt korkad fråga, men har sett många som spelar gitarr på olika sätt. Tänkte om det finns nåt att föredrat?

Och skiljer det hur man ska spela på stränarna beroende på låtar?
Citera
2008-01-13, 16:45
Medlem
yeahbjorns avatar
Citat:
Tack för svaren!

Man måste alltså hitta tempot själv om man vill kunna spela en tabb man hittat på internet? Eller lyssna på låten samtidigt?

Angående hur man ska spela, hur spelar ni? Tumme och pekfinger, och ner, ner, ner på strängarna hela tiden? Eller ner, upp, ner, upp på strängarna? Eller ner, ner, upp, ner, ner, upp?

Känns som en jävligt korkad fråga, men har sett många som spelar gitarr på olika sätt. Tänkte om det finns nåt att föredrat?

Och skiljer det hur man ska spela på stränarna beroende på låtar?

Sätt dig ner med gitarren och testa dig fram. Alla spelar olika, testa dig fram och hitta ett sätt som passar dig. Du kommer aldrig bli bra genom att sitta på flashback och ställa frågor.

övaövaövaövaövaöva
Citera
2008-01-13, 17:26
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahbjorn
Sätt dig ner med gitarren och testa dig fram. Alla spelar olika, testa dig fram och hitta ett sätt som passar dig. Du kommer aldrig bli bra genom att sitta på flashback och ställa frågor.

övaövaövaövaövaöva
Ingen bra idé, man får ett helvete senare ifall man gör fel när man börjar med plock. Jag gjorde det felet att bara sitta och spela på utan hjälp av andra.. Lärde mig att plocka med bara pekfingret och tummen, och nu är det ett helvete att lära sig på rätt sätt.

Så när du kommer till plocknivån i ditt gitarrspelande, lär dig rätt.
Citera
2008-01-13, 19:22
Medlem
yeahbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Ingen bra idé, man får ett helvete senare ifall man gör fel när man börjar med plock. Jag gjorde det felet att bara sitta och spela på utan hjälp av andra.. Lärde mig att plocka med bara pekfingret och tummen, och nu är det ett helvete att lära sig på rätt sätt.

Det kommer nog vissa grejjer som underlättar om man har en lärare. Men han verkar inte veta varför det är olika band på gitarren och då tror jag inte han tänker börja på Classical gas på direkten
Citera
2008-01-14, 04:30
Medlem
FaFners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reborn

Det dar ar ju ratt hypat faktiskt. Lar man sig att plocka med pekfingret och tummen innebar det inte att du inte kan lara dig att plocka ratt sen. Later det ratt sa ar det okej. Sjalv ar jag sjalvlard och har fastnat nagon manad i plocket men efter att ha nott otaliga latar sa slappte det en dag. Mitt nya problem ar nu dock att komma ur den forbannade blues-skalan jag fastnat i. Improviserade solon fran min sida later alltid som nagon wannabe-westernsnubbe-med-taste-for-bars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in