2008-01-14, 14:20
Medlem
Kryžininkass avatar
Ja, man kan till och med lära sig att spela hyfsat om man kapar av två fingrar på vardera hand, men det är ju lite onödigt att inte använda de resurser man har.

Ska du spela med högerhandens fingrar rekommenderar jag att du redan från början börjar öva med alla utom lillfingret. Det finns de som använder även det, men det är tveksamt om målet är värt mödan i det fallet. Fast är du ung och siktar på en virtuoskarriär kanske du bör fundera på saken ...

Ska du använda plektrum föreslår jag att du satsar på en maximalt ekonomisk teknik direkt; det tjänar du på i längden. Det innebär att man alltid växlar mellan ner- och uppslag på samma sträng och att man vid strängbyte alltid anpassar anslaget till riktningen: byter du till en sträng närmare golvet använder du nerslag, oavsett hur du slog an strängen ovanför innan: var det uppslag blir det en växling, var det nerslag glider du bara vidare, så att säga, och slår an nästa sträng i samma rörelse. Och på motsvarande sätt med byte till en sträng närmare taket – alltid uppslag.

Och givetvis ser du till att använda vänsterhandens alla fingrar.

(+ att du vänder på allt om du är vänsterhänt)
Citera
2009-01-17, 16:13
Medlem
Lär dig använda lillfingret i början om du satsar på att lära dig många roliga solon, med mkt tapping, jag fick ett helvete när jag upptäckte det, men nu går de bra

Keep it up
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in