2008-01-11, 13:47
Medlem
Howl!s avatar
Hej.

Har en par fråga här.

Nu i dagarna kommer en ny hårddisk och jag skall installera Xp + föra över gamla filer. Det är vissa strul med den nuvarande hårddisken och mjukvara så jag tänker inte använda ngt program för att kopiera os och filer rakt av till den nya.

Fråga:
Kan jag ha sammma Xp-nyckel till bägge hårddiskarna fast än jag kommer ha dem i datorn samtidigt när jag flyttar filer från den ena disken till den andra? (Bägge är S-ATA)
Citera
2008-01-11, 14:17
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Fråga:
Kan jag ha sammma Xp-nyckel till bägge hårddiskarna fast än jag kommer ha dem i datorn samtidigt när jag flyttar filer från den ena disken till den andra? (Bägge är S-ATA)
Det ska inte vara något problem - har installerat alltför många för att samvetet ska vara rent med samma serienummer (host, host).
Skulle kunna vara ett litet problem/irritationsmoment om du har XP Home som ju kräver aktivering och liknande.

Windows har ingen aning om vilket eventuellt serienummer som finns på en extra disk instoppad samtidigt som systemdisken.
Och även om den skulle det - du får ju legalt faktiskt använda samma serienummer igen så att säga. Du använder ju faktiskt inte Windows på den disken som bara är instoppad i datorn tillsammans med din nya.
Senast redigerad av Tigrovi 2008-01-11 kl. 14:21.
Citera
2008-01-11, 15:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Hej.

Har en par fråga här.

Nu i dagarna kommer en ny hårddisk och jag skall installera Xp + föra över gamla filer. Det är vissa strul med den nuvarande hårddisken och mjukvara så jag tänker inte använda ngt program för att kopiera os och filer rakt av till den nya.

Fråga:

Det du bör göra är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!) eller koppla loss strömförsörjningen till den äldre disken! Då riskerar du inte att radera fel partition!

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Skapa diskett med SATA-drivis eller använd Nlite!

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Därefter är det bästa att helt "rensa" den nya disken och börja på nytt.. Det kan ha partition med värdelösa "utilities"

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad

Koppla ur strömförjningen till den äldre disken! Skuva i den nya (Glöm inte ESD-armband!)

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*Tryck ej F6 (tryck F6 om SCSI eller SATA-hårddiskar
används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig
)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm
blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv) (Endast nya disken finns, så det är riskfritt!)

När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Lycka till
Citera
2008-01-13, 14:33
Medlem
Howl!s avatar
Tack för hjälpen.

Yes det är Xp pro. Den nuvarande disken ska mer eller mindre bara läggas i nått mörkt hörn efter att den nya disken installerats och alla filer (musik) har förts över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in