2008-01-11, 00:50
Medlem
Juanas avatar
jag har stött på ett helt sjukt problem..för ett par dagar sedan köpte jag en extern hårddisk på 500 gigabyte..jag har flyttat över allt dit i princip, men cirka 3 gig har jag kvar på C i mappen downloads..det sjuka är att när jag går in i Den här datorn och markerar C och går in på egenskaper står det att jag använder 10 gig typ..men när jag går in i C finns det inga 10 gig utan endast de 3 gig jag nämnde tidigare. papperskorgen är tom så det kan inte vara det heller.
undrar om det har med den externa hårddisken att göra, som för övrigt inte går att nyttja fullt ut. endast 465 av de 500 gigabytes går att nyttja eftersom datorn inte pallar mer antar jag..

tacksam för svar..kan inte sova om jag inte löser detta! :P

juana
Citera
2008-01-11, 00:55
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juana
jag har stött på ett helt sjukt problem..för ett par dagar sedan köpte jag en extern hårddisk på 500 gigabyte..jag har flyttat över allt dit i princip, men cirka 3 gig har jag kvar på C i mappen downloads..det sjuka är att när jag går in i Den här datorn och markerar C och går in på egenskaper står det att jag använder 10 gig typ..men när jag går in i C finns det inga 10 gig utan endast de 3 gig jag nämnde tidigare. papperskorgen är tom så det kan inte vara det heller.
undrar om det har med den externa hårddisken att göra, som för övrigt inte går att nyttja fullt ut. endast 465 av de 500 gigabytes går att nyttja eftersom datorn inte pallar mer antar jag..

juana

du kan gå o lägga dig för allt verkar va i sin ordning, ja orkar inte förklara mer ikväll
Citera
2008-01-11, 00:58
Medlem
Juanas avatar
nej nu %&*/&

Nu får du ta och förklara!
Jag är lite av en otålig jävel som absolut inte kan vänta med att få veta något så viktigt som varför min dator försöker blåsa mig på flera gig..

Däremot har jag mina misstankar om att den externa hårddisken har stulit några gig från C..kan det stämma? och i så fall ska jag stämma den jäveln
Citera
2008-01-11, 01:04
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Nu får du ta och förklara!
Jag är lite av en otålig jävel som absolut inte kan vänta med att få veta något så viktigt som varför min dator försöker blåsa mig på flera gig..

Däremot har jag mina misstankar om att den externa hårddisken har stulit några gig från C..kan det stämma? och i så fall ska jag stämma den jäveln

En hårddisk kan inte använda alla sina gigabyte därav minskningen från 500-465, sen har du väl mer på din andra hårddisk än bara 3 gig i downloads mappen? du har väl operativsystem m.m.
Citera
2008-01-11, 01:05
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

juana

Det ligger en massa systemjox på C-driven som inte syns. Swapfil, reserverat utrymme, MFT, osv. Sen får du väl inte med hiddenflaggade filer heller i den beräkningen om du inte satt utforskaren på att visa sådana. Det ligger en massa grejer i gömda kataloger, tempfiler etc.

Dina 45 saknade gigabytes beror på att han som tillverkade disken anser att 500 gigabyte är 500*10^9 = 500000000000 bytes, men datorn anser att 500 gigabyte är 500*2^30 = 536870912000 bytes. Ingen fara på taket alltså, det är i sin ordning.

Sov gott :>
Citera
2008-01-11, 01:08
Medlem
ninjabases avatar
Citat:

juana

Storleken på din 500-gigs-hårddisk räknas lite olika, så det där att du bara får ut 465 GB är som det ska vara.

Angående C:\ så kan det kanske vara så att du har dolda mappar eller filer...
För att visa dem så går du upp i menyn "Tools" i utforskaren, > Folder options > View och klickar i "Show hidden files and folders" och klickar OK.

Då ser du alla filer på hårddisken...

Men Windows borde ju ta upp en del utrymme också
Citera
2008-01-11, 01:11
Medlem
Juanas avatar
jo klart

jo asså windows och det där tar ju 2 gig. men i vilket fall som helst så står det när jag högerklickar på mappen "mina dokument" att där ska finnas 7 gig och så när jag öppnar finns där bara 3..det är lite konstigt.

men tack alla för svaren, känner mig lättad nu och ska in och kolla om det finns en massa dolda filer..men vart är de i sådana fall?

det kan ju inte finnas 5 gigabyte dolda filer i mina dokument väl?

tack så mkt alla

ciao!
Citera
2008-01-11, 01:17
Medlem
Juanas avatar
yes

tack så mkt för hjälpen , jag har löst problemet nu!
jag hittade, när jag aktiverade Visa dolda mappar, en mapp som innehöll fyra gigabyte. det var under Opera (mitt internet) som en mapp fanns där som hade lagrat grejer som jag hade försökt hämta från piratebits..alltså opera hade lyckats tanka ner grejer därifrån utan att jag visste om det, jag hade provat med opera och sen hade jag tagit det via uTorrent istället..men men, nu löste det sig iaf.

sov gott alla!
Citera
2008-01-11, 01:21
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
jo asså windows och det där tar ju 2 gig. men i vilket fall som helst så står det när jag högerklickar på mappen "mina dokument" att där ska finnas 7 gig och så när jag öppnar finns där bara 3..det är lite konstigt.

men tack alla för svaren, känner mig lättad nu och ska in och kolla om det finns en massa dolda filer..men vart är de i sådana fall?

det kan ju inte finnas 5 gigabyte dolda filer i mina dokument väl?

tack så mkt alla

ciao!

Nej, men om du inte rensat upp på datorn kan tempkataloger och sånt växa med tiden. Testa att gå in på Den här datorn, högerklicka på C-driven, välja Egenskaper, och där klicka på Diskupprensning eller vad det nu kan tänkas heta i svenska XP. Där finns en del du kan nita direkt.

Sen kan du ju kolla hur stor din swapfil är.
Startmenyn > Inställningar > kontrollpanelen > System > Avancerat-fliken > Inställningarknappen i Prestanda-sektionen > Avancerat-fliken i nya rutan. Där ska du ha en sektion som heter Virtuellt minne eller nåt. Där står det hur stor swapfilen är.

Ibland är möjligheten att hibernera datorn påslaget också. Då kommer du ha en fil som är lika stor som den mängd ramminne du har i datorn som ligger rätt på C-roten. Den heter hiberfile.sys om jag inte missminner mig, och du måste slå på visning av gömda filer och systemfiler för att se den.
Tror windows defaultar på att ha hibernation påslaget om windowsinstallern tror att det är en laptop du installerar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in